O
Själv är jag redan fullärd... Om det mot all förmåga skulle dyka upp någonting jag inte vet... Då är det inget viktigt:p

För att inte denna denna tråd ska få foliehatt direkt kanske det är läge att trådskaparen ger oss lite mer kött på benen kring bly i vatten. Finns det några tillgängliga undersökningar som visar att detta är ett problem i praktiken? Att bara byta huvudkranen för att den är av mässing verkar också lite korttänkt, det sitter ju 100 kopplingar till av samma material i rörsystemet?

MathiasS skrev:
För att inte denna denna tråd ska få foliehatt direkt kanske det är läge att trådskaparen ger oss lite mer kött på benen kring bly i vatten. Finns det några tillgängliga undersökningar som visar att detta är ett problem i praktiken? Att bara byta huvudkranen för att den är av mässing verkar också lite korttänkt, det sitter ju 100 kopplingar till av samma material i rörsystemet?
Nu fick jag den uppfattningen att TS skulle byta "huvudkran" (obs TS, det är två stycken!) pga att den inte fungerade längre.
Det kan ju vara bra att kunna stänga av vattnet ibland.

Men jag ställde mig frågande till uppgiften om
"de senaste tidens rapporteringar om bly i dricksvattnet".

Det har jag, måste jag erkänna, missat totalt.
Kan trådskaparen lägga upp några länkar till dessa rapporter?

Och då menar jag alltså inte den orealistiska undersökningen som Boverket lät SP göra.

Dvs, häll t.ex. upp en lite kaffevatten, mät blyhalten, och mät inte blyhalten i den stackars kranen efter 24 timmars vila.

Det var visst roligt att raljera över detta ämne. Men Det som stod i tråden som länkades till tidigare var att utfällning av bly från mässing ändrar sig med tiden. Senare har jag även fått veta att det gör det med pH.

Men om vi tar det med tiden så är mina kopplingar gamla så jag är inte orolig över det. men en ny mässingskomponent i systemet som ger höga halter bly i vattnet är en annan sak.

Att det är skadligt är ju något som även skrivits i denna tråd om nervsystem och så vidare. Om det ger cancer är en annan sak. Men jag vill i varje fall minimera neurotoxiska saker för mina barn som håller på att utveckla sin hjärna. Sedan förstår jag inte raljerandet över att ta bort en potentiell skadlig sak i sin närmiljö.

http://www.energi-miljo.se/2012/06/for-mycket-bly-i-tappvattenarmatur/
http://www.svt.se/nyheter/sverige/vattenkran-lackte-farliga-mangder-bly

Det är inte blandaren i sig som är farlig utan det är mässingen den är gjord av som läcker.
Så en huvudkran även om nyhetsrapporteringen handlat om blandare kommer också läcka om den är gjord av mässing. Stillastående vatten finns även under natten i en huvudkran men kommer vara svårare att mäta för man vet ju inte när dosen med blyvatten kommer ut ur blandaren.

Krilleman
Då är det ju dock inte bara huvudkranen du har hemma som du bör oroa dig över. Blandare? Kopplingar?

För att gå steget längre kan man ju då fråga sig om koppar är så bra för oss också. Rören fäller också metaller.

För att gå ännu längre är det nog ingen som vet hur plasten vi använder oss av idag i många installationer beter sig efter xx antal år.

Personligen kan jag tycker jag ämnet är viktigt. Men ett vattensystem utan kopplingar/blandare/kulventiler/plaströr finns inte. Lösningen är och kommer nog alltid vara, vad det är som är minst farligt!

Hur mycket kemikalier får inte våra barn i sig i dag med E-nummer? Bekämpningsmedel i mat? Jag tror inte en kulventil i ditt hus är prioriterat på toxikologisk väg kontra vad vi stoppar i oss.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Finns det verkligen inga rostfria kranar med rätt dimensioner?

O
Tror att det finns andra saker att fundera på när det gäller farligheter för ens barn.
Det är mycket större risk att det händer något när de går till och från skolan....
Eventuell blyutfällning i kranarna är det minsta problemet.
Tänk på alla avgaser som barnen andas in.... Eller chipsen barnen äter eller köttbullarna....
Det finns så mycket att oroa sig över att det inte är värt det...
Desutom är de test som finns väldigt missvisande....Hur många spolar inte åtminstone nån sekund innan man häller upp vattnet?

Sen tror jag att huvudkranen inte gör någon skillnad alls... med tanke på den undersökning som gjordes som hänvisades till så handlade det om vatten som stod still.... Det är inte mycket vatten som står still i huvudkranen....

Skaffa gasmask till barnen när ni är ute och promenerar det är nog bättre med tanke på de avgaser som bilarna spyr ut dessutom är barnen mycket kortare än oss och får i sig mer avgaser än vad vi får....

Redigerat:
Odjuret skrev:
Tror att det finns andra saker att fundera på när det gäller farligheter för ens barn.
Det är mycket större risk att det händer något när de går till och från skolan...
Jo, men mina barn använder hjälm när de cyklar. Trots att risken är större att de skadas när de åker bil. Att det finns andra större risker betyder väl inte att man ska ignorera de små? Om huvudkranen nu ändå ska bytas och man är orolig för kopparkranars skadliga inverkan, är det då inte vettigt att kolla om det finns kopparfria kranar?

Odjuret skrev:
Desutom är de test som finns väldigt missvisande....Hur många spolar inte åtminstone nån sekund innan man häller upp vattnet?
Jo, men nu var det som sagt en huvudkran det gällde. Det är åtskilliga liter vi talar om.

• Gilla
Jonstorp
  • Laddar…
O
Nyfniken skrev:
Jo, men mina barn använder hjälm när de cyklar. Trots att risken är större att de skadas när de åker bil. Att det finns andra större risker betyder väl inte att man ska ignorera de små? Om huvudkranen nu ändå ska bytas och man är orolig för kopparkranars skadliga inverkan, är det då inte vettigt att kolla om det finns kopparfria kranar?
Jo, men nu var det som sagt en huvudkran det gällde. Det är åtskilliga liter vi talar om.
Om du hade läst lite till så hade du fått reda på att de tester som finns så handlar det om stillastående vatten....
Det gör alltså ingen skillnad om du har en blyfri huvudkran... eftersom vatten som rör sig inte drabbas på samma sätt.. Men om vi nu ska undvika bly så är det nog viktigare att byta ut kranen i köket. För det finns mycket mer yta i kökskranen än i huvudkranen.... därför tror jag att vi är fel ute med huvudkranen

Odjuret skrev:
Om du hade läst lite till så hade du fått reda på att de tester som finns så handlar det om stillastående vatten....
Det gör alltså ingen skillnad om du har en blyfri huvudkran... eftersom vatten som rör sig inte drabbas på samma sätt.. Men om vi nu ska undvika bly så är det nog viktigare att byta ut kranen i köket. För det finns mycket mer yta i kökskranen än i huvudkranen.... därför tror jag att vi är fel ute med huvudkranen
Tack, jag har läst. Du menar att det vatten som står stilla i huvudkranen under natten eller då man är borta över helgen aldrig når vattenglaset?

Odjuret skrev:
Men om vi nu ska undvika bly så är det nog viktigare att byta ut kranen i köket. För det finns mycket mer yta i kökskranen än i huvudkranen.... därför tror jag att vi är fel ute med huvudkranen
TS byter säkert ut sin blandare mot en rostfri när det är dags att byta den. Men nu är det en huvudkran som behöver bytas (eftersom den är trasig?).

Missförstå mig inte. Jag tycker också att TS är helt ute och cyklar med sina farhågor. Men nu vill TS ha svar på om det finns blyfria huvudkranar. Kan man inte då helt enkelt svara på frågan i stället för att börja tjafsa om rimligheten i oron.

Nyfniken skrev:
Tack, jag har läst. Du menar att det vatten som står stilla i huvudkranen under natten eller då man är borta över helgen aldrig når vattenglaset?

TS byter säkert ut sin blandare mot en rostfri när det är dags att byta den. Men nu är det en huvudkran som behöver bytas (eftersom den är trasig?).

Missförstå mig inte. Jag tycker också att TS är helt ute och cyklar med sina farhågor. Men nu vill TS ha svar på om det finns blyfria huvudkranar. Kan man inte då helt enkelt svara på frågan i stället för att börja tjafsa om rimligheten i oron.
Nej, så enkelt är det inte.
Om (obs detta är hypotetiskt) du får en fråga hur man undviker en inbillad fara så är det snarare din förbannade skyldighet att på alla sätt försöka upplysa om att faran inte är realistiskt grundad utan bara inbillning.
Det finns ingenting att vinna på att spela med i paranoida föreställningar om inbillade faror.

Om man inte arbetar i hälsokostbranschen förstås.
Där slår man mynt av folks rädsla för inbillade faror.
Denna rädsla närs bland annat genom alarmistiska tidningsartiklar, vilka ofta tjänar som ren textreklam för bluffprodukter som skall leda till inte bara hälsa utan också närmast evig lycka.

KnockOnWood skrev:
Om (obs detta är hypotetiskt) du får en fråga hur man undviker en inbillad fara så är det snarare din förbannade skyldighet att på alla sätt försöka upplysa om att faran inte är realistiskt grundad utan bara inbillning.
Nu är det ju inte riktigt alternativmedicin vi talar om. Jag ser inte riktigt den enorma risken med att någon tar ett tokigt beslut här och köper en rostfri kran i stället för en av koppar.

Dessutom finns ju obestridliga fakta:
* Bly är skadligt för människor, även i små mängder.
* Kranar av mässing fäller ut bly i dricksvattnet.
* Vatten som passerar mässingskranar kan få blyhalter över gränsvärdet.

Krilleman
Nyfniken skrev:
Dessutom finns ju obestridliga fakta:
* Bly är skadligt för människor, även i små mängder.
* Kranar av mässing fäller ut bly i dricksvattnet.
* Vatten som passerar mässingskranar kan få blyhalter över gränsvärdet.
Kanske fakta, men hur kommer det sig att inte hela Sveriges avlånga land har blyförgiftning då?

O
Nyfniken skrev:

Oavsett... jag var lite för hård i tonen mot dig... Det är inte bra, jag ber om ursäkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.