Hej på er. Tänkte bara ställa en snabb fråga! Hur kan det komma sig att när jag slår av huvudbrytaren i proppskåpet så bryts bara strömmen till halva lägenheten. Jag måste som ni ser på bilden skruva ut proppen för att andra delen ska brytas? Är det fel på proppskåpet? Tack så mkt för hjälpen

• Ett öppet proppskåp med skruvproppar och en huvudströmbrytare, vissa proppar urskruvade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försvinner den andra halvan om du lossar alla proppar?

Jag gissar på att huvudbrytaren är kass.
Jag hade en liknande i en lägenhet jag renoverade, hade slagit av brytaren och pillade på nått elrelaterat. Hör ett klick från hallen och kikar ut och se att den slagit tillbaka till på. :poop:

Tack för svar! Nej det räcker med att jag skruvar ut en propp. Så slocknar andra delen. Jag gissar på äkta idiotkopplingar, men huvudbrytaren ska väl ta allt även om det är galet kopplat?

M Mossman81 skrev:
Tack för svar! Nej det räcker med att jag skruvar ut en propp. Så slocknar andra delen. Jag gissar på äkta idiotkopplingar, men huvudbrytaren ska väl ta allt även om det är galet kopplat?
Om huvudbrytaren är kass så finns det risk att den inte bryter allt när du trycker på den.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det troligaste är att huvudbrytaren är trasig. Om vi tror på idiotkopplingar så är det inte mycket att välja på. Då har någon kopplat en fas förbi huvudbrytaren. Den enda rimliga orsak jag kan komma på till att göra detta skulle vara att huvudbrytaren är trasig. Felet finns med all säkerhet under kåpan till centralen.

Jag tittar närmare och ser ett annat fel. Är det saker inkopplade på säkring nummer 1? Det finns ingen passkontakt i hålet. Då kan man sätta i en för stor säkring. Det borde inte göra kontakt då. Ligger det något i propphuven?

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ja asså! Det blir bara kontakt om jag har en propp i ettan, det är precis som att den leder strömmen vidare till halva lägenheten. Huvud brytaren tar bara kök och badrum, om alla proppar är på plats. Jag är inte så vass på dessa saker, men förstår ju tillräckligt för att fatta att något är galet.

Om du öppnar locket på centralen och fotograferar därunder kanske vi kan se något mer fel, och kanske vad som är fel. Men om du inte har så mycket koll på el bör du nog kontakta någon som har det för att åtgärda det hela. Det finns minst två allvarliga fel i centralen.

Ok, ja tack för hjälpen! Jag är ingen elektriker så jag tänker inte pilla på något, men ska absolut kontakta någon som är kunnig och utbildad. Tack så mkt för all hjälp gott folk.

M Mossman81 skrev:
Ok, ja tack för hjälpen! Jag är ingen elektriker så jag tänker inte pilla på något, men ska absolut kontakta någon som är kunnig och utbildad. Tack så mkt för all hjälp gott folk.
Den brytaren är känd för att vara kass. Den brukar man tillomed undvika att röra i onödan. Var i en lägenhet för ett tag sen där snickarna hade stängt av strömmen (trodde de iaf) på en sån huvudbrytare, det small till när de drog av en kabel i köket :)

• Gilla
Mossman81
  • Laddar…
Ja du, tack för info. Jag är bara glad att jag kolla så strömmen verkligen var bruten innan jag började pilla, "skulle skruva fast ett eluttag som satt väldigt löst", annars hade man väl varit död vid det här laget! Gammalt hus från 50 talet.

A Avemo skrev:
Jag tittar närmare och ser ett annat fel. Är det saker inkopplade på säkring nummer 1? Det finns ingen passkontakt i hålet. Då kan man sätta i en för stor säkring. Det borde inte göra kontakt då. Ligger det något i propphuven?
Det ser ut att sitta något i där i hålet, kanske en passkontakt där keramiken trillat bort.

W Wheelabrator skrev:
Det ser ut att sitta något i där i hålet, kanske en passkontakt där keramiken trillat bort.
Jag tycker att det ser ut att vara det gängade hålet i mitten där passkontakten skall sitta. Sedan en mörk ring av korrosion eller från gnistbildning. Oavsett om passkontakten fattas eller är trasig är det läge för en elektriker eller en bättre hempulare att titta till det.

• Gilla
Mossman81
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.