Mikael_L
Bra genomgång Bo.
Men poppade det upp så många nya namn för vad jag brukar kalla "kontakt" att det bara blev krångligare ... :D :p :D

Jag hittade lite info från en av tillverkarna som sammanfattar så här...

" Lastfrånskiljare används främst som huvudströmbrytare för eldistribution, för start och stopp av motorer samt för frånskiljning i samband med underhåll.

De används kapslade i metall eller plast, som säkerhetsbrytare för att kunna förhindra oavsiktlig start av maskiner . Lastfrånskiljarna från 16 till 160 A är avsedda för bottenmontering eller i dörr, med snabbfäste eller med skruv. Frontmanövrerade 3-, 4-, 6- eller 8-poliga samt växlande typer finns som standard.

I storlek från 200 till 3150 A är lastfrånskiljarna uppbyggda av 1-poliga moduler och finns i 1- till 4-poliga versioner, front- och sidomanövrerade och i växlande utförande."

Den tillverkaren skiljer alltså inte på lastfrånskiljare och säkerhetsbrytare?

HenrikHuslöse skrev:
Den tillverkaren skiljer alltså inte på lastfrånskiljare och säkerhetsbrytare?
Nej

Mikael_L skrev:
Bra genomgång Bo.
Men poppade det upp så många nya namn för vad jag brukar kalla "kontakt" att det bara blev krångligare ... :D :p :D
Arbetsbrytare lär vara begreppet man tar till när man inte vet vad man vill ha har jag hört - och beroende på hur stora gester elektrikern gör med armarna osv så plockar grossisten fram den rätta modellen åt dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.