Måste huvudbrytaren vara 4-polig om centralen matas av en 5-ledad kabel?
Bygger om i gästhuset och det blir en ny central.
Har ny 5-ledare med separat jord och nolla.
Läste någonstans att huvudbrytaren då ska vara 4-polig och alltså även bryta nollan. ?
//AA
Bygger om i gästhuset och det blir en ny central.
Har ny 5-ledare med separat jord och nolla.
Läste någonstans att huvudbrytaren då ska vara 4-polig och alltså även bryta nollan. ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//AA
Jag tror att norrmännen gillar att bryta nollan också i sina centraler. I Sverige brukar vi inte göra så förutom att jordfelsbrytaren också bryter nollan. Kuriosa är att om en brytare skall bryta både faser och nolla är det viktigt att den är utformad så att den bryter faserna före nollan.S saiter skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Jag tycker att man bör utgå ifrån att bryta trepoligt i bostäder, även i centraler matade med TN-S.
Jag har svårt att se några fördelar med att bryta nollan.
Ett fall där det kan vara bra är om man har en TN-S-matning från mätarskåpet och har flera centraler i huset, allt matat med TN-S. Belastningsström i nollan från andra elcentraler gör att nollan i den central som är bruten inte är helt potentialfri. Bör inte orsaka nåt problem, men man kan bli kraftigt förvirrad över att JFBn i den frånskilda elcentralen löser om man gör det klassiska misstaget att föra ihop N och PE, detta alltså när centralen är spänningslös.
Bland nackdelarna hör egen produktion (UPS, batteri, solceller). Växelriktaren kan kräva en referens till nollan vid Ö-drift.
Ett fall där det kan vara bra är om man har en TN-S-matning från mätarskåpet och har flera centraler i huset, allt matat med TN-S. Belastningsström i nollan från andra elcentraler gör att nollan i den central som är bruten inte är helt potentialfri. Bör inte orsaka nåt problem, men man kan bli kraftigt förvirrad över att JFBn i den frånskilda elcentralen löser om man gör det klassiska misstaget att föra ihop N och PE, detta alltså när centralen är spänningslös.
Bland nackdelarna hör egen produktion (UPS, batteri, solceller). Växelriktaren kan kräva en referens till nollan vid Ö-drift.
För våra BH-fall finns ingen anledning att använda fyrpoliga (huvud)brytare och ofta har vi ju ändå tillgång i form av JFB. Det är bara i strikta fullskaliga system lagda TN-S det har sina användningsområden och ibland rena krav men som sagt långt från BH normala horisont.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att man bör utgå ifrån att bryta trepoligt i bostäder, även i centraler matade med TN-S.
Klicka här för att svara