68 152 läst ·
405 svar
68k läst
405 svar
Hutlösa priser i VVS-branchen!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag trodde i min enfald att själva syftet med grossister som Ahlsell mfl och deras i mitt tycke mycket snabba och säkra leveranser (om än dyra) är just att hantverkaren/rörfirman inte ska behöva hålla ett stort lager som binder kapital. Att det sen finns en massa företag som ändå väljer att göra det av bekvämlighet, tradition eller vad de nu kan ha för skäl ursäktar knappast bedräglig prissättning.pekke skrev:Tar man bättre betalt så får man arbeta mindre och man tjänar mera pengar! Sedan finns det de som tror att ett företag skall vara en socialbyrå och sälja ut varor till nettopris. Ett företag har låst massor av kapital i varulagret för att ge snabb service också åt gnällspikar.
En kund avslutade en offertförfrågan med följande ord: Ta tillräckligt med betalt så att du är med nästa gång jag behöver hjälp.
Ahlsell levererar till dörren dagen efter om man beställer före 1500. Så snabbt brukar rörisen inte behaga dyka upp ens hos gnällspikar, så varför håller han sig med ett stort och kapitalkrävande lager?
LAINE:Behövs väl inga källor när det är ett faktum? Mona stal ju tiotusentals kronor i Tobleroneaffären tex. Sigvard Marjasin fifflade med kvitton á la klipp och klistra och lämna in dem två gånger (gick såklart helt fri vilket varken du eller jag skulle göra)
Kvaliteten i vård och skola sjunker trots världens näst högsta skatt.
Skulle jag köra eget skulle jag betala in "lagom"
P.S. När jag skulle installera ny panna (den gamla hade det rostat hål i) hörde inte ens krökaren av sig efter att ha vart här och tittat. Blev till att lära sig byta panna för min del, synd annars kunde man kanske gett en annan bild av krökare
Kvaliteten i vård och skola sjunker trots världens näst högsta skatt.
Skulle jag köra eget skulle jag betala in "lagom"
P.S. När jag skulle installera ny panna (den gamla hade det rostat hål i) hörde inte ens krökaren av sig efter att ha vart här och tittat. Blev till att lära sig byta panna för min del, synd annars kunde man kanske gett en annan bild av krökare
Stal? Om du läser på lite ser du att hon betalade räkningarna när de kom. Det närmsta fuffens man kunde komma i den affären var att det sågs som räntefria lån, om än med väldigt kort löptid.v-g skrev:
Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tobleroneaffären
Expressen (Christian Holmen) 1995-10-13 "En lång rad av lån och skulder"
Nu är toblerone-affären historia, Aftonbladet, 2007-03-16 (hämtad 2007-12-31)
Aftonbladet 1995-10-17 "Mona Sahlins försvarstal - ord för ord - 'Jag är icke ohederlig. Jag är ingen fifflare'"
Britta Svensson, Expressen 07-01-05
Gustavsson, Cecilia: "Männen hade full koll på bröst och rumpor", Aftonbladet, 2006-03-05
Nej det handlade inte bara om Toblerone..., Expressen, 2007-01-05
Tur att du inte är egenföretagare då...
Vad detta har med hutlösa priser i VVS-branschen att göra vet jag dock inte.
finns ju hur många exempel som helst på politiker som gynnar sig själva på skattebetalarnas bekostnadLAINE skrev:
senast här var ju..den sk (advokaten,författaren,politkern) tomas bodström.
som inte var på sitt riksdagsjobb.nästan alls utan jobbade som advokat..och lyfte full lön från riksdagen. där han även satt och skrev en bok..när han var där
det vill man ju inte betala skatt till. eller?
klart det är stöld om man handlar för någon annans pengar (skattebetalarna)joflopp skrev:Stal? Om du läser på lite ser du att hon betalade räkningarna när de kom. Det närmsta fuffens man kunde komma i den affären var att det sågs som räntefria lån, om än med väldigt kort löptid.
Källor:
[länk]
Expressen (Christian Holmen) 1995-10-13 "En lång rad av lån och skulder"
Nu är toblerone-affären historia, Aftonbladet, 2007-03-16 (hämtad 2007-12-31)
Aftonbladet 1995-10-17 "Mona Sahlins försvarstal - ord för ord - 'Jag är icke ohederlig. Jag är ingen fifflare'"
Britta Svensson, Expressen 07-01-05
Gustavsson, Cecilia: "Männen hade full koll på bröst och rumpor", Aftonbladet, 2006-03-05
Nej det handlade inte bara om Toblerone..., Expressen, 2007-01-05
Tur att du inte är egenföretagare då...
Vad detta har med hutlösa priser i VVS-branschen att göra vet jag dock inte.
tror du att hon skulle betalat tillbaks dem om hon inte blivit upptäckt...
skulle mina anställda handla privata grejor på mitt företagskort..så är det stöld..blir polisanmällan...men politiker kommer ju alltid undan sånt
Faktum är att hon betalade räkningarna löpande, det var därför man inte kunde få det till att vara något olagligt, däremot omoraliskt.tjena skrev:
Även om fakturan för inköpen går till din anställdes privata adress och betalas i tid? Jag vet flera företag som har så kallade inköpskort som företaget betalar alla avgifter för men där kreditfakturorna betalas av den enskilde medarbetaren. Är det kostnader som har med tjänsten att göra får man göra skriva en reseräkning som man får på lönen innan fakturan ska betals. Kortet är dock fortfarande knutet till abetsgivaren.
Hyfsat OT med tanke å att ämnet är "Hutlösa priser i VVS-branschen".
Även om fakturan för inköpen går till din anställdes privata adress och betalas i tid? Jag vet flera företag som har så kallade inköpskort som företaget betalar alla avgifter för men där kreditfakturorna betalas av den enskilde medarbetaren. Är det kostnader som har med tjänsten att göra får man göra skriva en reseräkning som man får på lönen innan fakturan ska betals. Kortet är dock fortfarande knutet till abetsgivaren.
finns ingen anledning att vare sig anställda eller politiker ska handla privat på företagets eller riksdagens kort....dom får väl ha egna privata kort..
man ska aldrig blanda ihop sin egen och andras ekonomi...
kan bara bli fel då....och det blev det ju tydligen..
kan ju vara därför mona har så lågt förtroende...även bland sina egna väljare
]
finns ingen anledning att vare sig anställda eller politiker ska handla privat på företagets eller riksdagens kort....dom får väl ha egna privata kort..
man ska aldrig blanda ihop sin egen och andras ekonomi...
kan bara bli fel då....och det blev det ju tydligen..
kan ju vara därför mona har så lågt förtroende...även bland sina egna väljare
]
Jag handlade senast idag på ett Eurocard kreditkort som är utställt på mig men tillhandahålls av arbetsgivaren Volvo.
Jag är betalningsskyldig och räkningen kommer hem till mig.
Jag begick i praktiken ett skattebrott eftersom jag inte tagit upp i deklarationen att jag har ett kontokort som arbetsgivaren betalar årsavgift för. Jag borde egentligen förmånsbeskattas för de 200 kr som för denna förmån är värd.
Trots att jag inte är sosse gjorde jag en Mona idag. Orsak var att mitt konto som kontokortet är kopplat till var tomt pga ett bilköp och Eurocard har 30 dagar kredit utan kostnad för mitt företag eller mig.
Dvs exakt samma bakomliggande skäl som Mona hade, nyttja 30 dagars kostnadsfri kredit.
.
Jag är betalningsskyldig och räkningen kommer hem till mig.
Jag begick i praktiken ett skattebrott eftersom jag inte tagit upp i deklarationen att jag har ett kontokort som arbetsgivaren betalar årsavgift för. Jag borde egentligen förmånsbeskattas för de 200 kr som för denna förmån är värd.
Trots att jag inte är sosse gjorde jag en Mona idag. Orsak var att mitt konto som kontokortet är kopplat till var tomt pga ett bilköp och Eurocard har 30 dagar kredit utan kostnad för mitt företag eller mig.
Dvs exakt samma bakomliggande skäl som Mona hade, nyttja 30 dagars kostnadsfri kredit.
.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Vilka bakomliggande skäl Mona hade kan vi nog bara gissasomelvis skrev:Jag handlade senast idag på ett Eurocard kreditkort som är utställt på mig men tillhandahålls av arbetsgivaren Volvo.
Jag är betalningsskyldig och räkningen kommer hem till mig.
Jag begick i praktiken ett skattebrott eftersom jag inte tagit upp i deklarationen att jag har ett kontokort som arbetsgivaren betalar årsavgift för. Jag borde egentligen förmånsbeskattas för de 200 kr som för denna förmån är värd.
Trots att jag inte är sosse gjorde jag en Mona idag. Orsak var att mitt konto som kontokortet är kopplat till var tomt pga ett bilköp och Eurocard har 30 dagar kredit utan kostnad för mitt företag eller mig.
Dvs exakt samma bakomliggande skäl som Mona hade, nyttja 30 dagars kostnadsfri kredit.
.
Jag tror det är ändrat, så man inte behöver skatta för det längre.somelvis skrev:
Har inte hunnit ändra min signatur ännu, fyllde ju 19 på luciadagen. Vi flyttade från Finland hit till Sverige när jag var 6 eller 7 och jag hade hunnit börja 1 i Findland men fick börja om från förskolan i Sverige för att lära mig det nya språket. Därav är jag ett år äldre än mina klasskamrater och tar studenten nu i sommar ett år för sent igentligen...Nimajneb skrev: