32 336 läst ·
396 svar
32k läst
396 svar
Husrannsakan för borttappad mobil
Maskintok skrev:
Ja vi kokar ner människor till ansvar och mognad. Det låter rimligt speciellt när man inte känner personen i fråga.
Ge dig.
Skönt att vissa vet exakt hur man agerar rätt i alla situationer.Maskintok skrev:
Enligt inlägg #73 så borde det varit lämpligt, men att lämna något till en civilpolis på Sergels torg skiljer sig från att gå till en polisstation och lämna in - den enskilde polispersonen kan ju inte heller ge dig en kvittens och jag betvivlar också att hen låter sig filmas (även om tanken är god).Maskintok skrev:
Är inte polisstation allmänplats?Maria T skrev:
Enligt inlägg #73 så borde det varit lämpligt, men att lämna något till en civilpolis på Sergels torg skiljer sig från att gå till en polisstation och lämna in - den enskilde polispersonen kan ju inte heller ge dig en kvittens och jag betvivlar också att hen låter sig filmas (även om tanken är god).
De kan inte hindra dig..
Det finns det lagar emot.. än så länge...
Hur skulle du agera själv?Forlowt skrev:
Kan vara bra att svara på istället för att se ner på den som använder tankeverksamhet..
att agera med ansvar är inte att som tonåring vifta bort en mobil som kostar bra med pengar att ersätta..
Mycket möjligt att ingen kan hindra mig från att filma inne på en polisstation; jag trodde att du hänvisade till händelsen med personen i inlägg #73 som uppenbarligen lämnade den upphittade plånboken till två patrullerande poliser...Maskintok skrev:
Lär finnas gott om övervakningskameror inne på polisstationen så skulle inte känna minsta behov av att filma själv om jag lämnade in nåt där.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det jag beskrev var ingen civilpolis utan två poliser i uniform och jag förutsätter att de hördes om vad de gjorde med plånboken.Maria T skrev:
Enligt inlägg #73 så borde det varit lämpligt, men att lämna något till en civilpolis på Sergels torg skiljer sig från att gå till en polisstation och lämna in - den enskilde polispersonen kan ju inte heller ge dig en kvittens och jag betvivlar också att hen låter sig filmas (även om tanken är god).
De skulle ha lagt plånboken på ett bord i den låsta polislokalen.
Personen som hittade plånboken hade knappast känt igen en civilpolis.
Så länge som det är på allmän plats så får polis tåla att man filmar, och för att skydda sig själv..Maria T skrev:
Mycket möjligt att ingen kan hindra mig från att filma inne på en polisstation; jag trodde att du hänvisade till händelsen med personen i inlägg #73 som uppenbarligen lämnade den upphittade plånboken till två patrullerande poliser...
Lär finnas gott om övervakningskameror inne på polisstationen så skulle inte känna minsta behov av att filma själv om jag lämnade in nåt där.
Så även ett överlämnande av mobilen så bör polisman identifiera sig.
vilket gör det hela enklare..
få skulle nog ens stjäla den mobilen om det finns på film att den blev överlämnad...
Såklart det inte var en civilpolis, jag menade patrullerande - tänkte rätt men skrev konstigt!Snailman skrev:
Maskintok skrev:
Maskintok skrev:
Med mer förståelse och inte hoppa direkt till att man är ansvarslös och omogen. Tankeverksamhet är att vända o vrida på saker skulle jag säga.
En tonåring viftar bort en telefon - det är inte grund nog att dra en slutsats om någons person. Det du beskriver är fördomar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag kan väl nämna att nån bedragare ringde en över 90 årig släkting till mig och påstod de hade hittat ett brev, en vanlig metod för bedragare. Några liknande rån hade skett nyligen i närliggande städer, men inte i denna stad ännu.
Jag anmälde det till polisstationen, men den äldre polisen där var väldigt motsträviga till att skriva en anmälan om det, men jag hade med utskrift på liknande försök, han pratade om felringning etc. Men tog slutligen emot anmälan. Rånarna greps senare neråt Skåne har jag för mig, de fick flera års fängelse, de hade köpt en hög med kontantkort som de slutade använda efter ett lyckat rån, men eftersom det inte blev något rån av min släkting så fortsatte de nog att använda den telefonen så den kunde spåras av polisen. (Jag tror det gick till så)
De kollade på nätet efter personer över 90 år som de ringde till, blev sedan insläppta medan någon kumpan letade guld och pengar i resten av huset )lägenheten.
Så man kan inte alls vara säker på att enskilda poliser verkligen vill sköta sitt jobb.
Detta var en polis ganska nära pensionen, så han måste ha varit polis länge.
Skulle något liknande hända igen så är jag tveksam till om jag skulle bry mig om besväret med att anmäla och det beror uteslutande på hur motsträvig och idiot förklarande den polisen var mot oss.
Jag anmälde det till polisstationen, men den äldre polisen där var väldigt motsträviga till att skriva en anmälan om det, men jag hade med utskrift på liknande försök, han pratade om felringning etc. Men tog slutligen emot anmälan. Rånarna greps senare neråt Skåne har jag för mig, de fick flera års fängelse, de hade köpt en hög med kontantkort som de slutade använda efter ett lyckat rån, men eftersom det inte blev något rån av min släkting så fortsatte de nog att använda den telefonen så den kunde spåras av polisen. (Jag tror det gick till så)
De kollade på nätet efter personer över 90 år som de ringde till, blev sedan insläppta medan någon kumpan letade guld och pengar i resten av huset )lägenheten.
Så man kan inte alls vara säker på att enskilda poliser verkligen vill sköta sitt jobb.
Detta var en polis ganska nära pensionen, så han måste ha varit polis länge.
Skulle något liknande hända igen så är jag tveksam till om jag skulle bry mig om besväret med att anmäla och det beror uteslutande på hur motsträvig och idiot förklarande den polisen var mot oss.
har hellre det du kallar fördomar..Forlowt skrev:
Det kallar jag uppfostran och att ha pengarna kvar i egen ficka än hos andra..
De skickar inte 6 man ens för att leta lite droger heller. Känner en som fick husrannsakan på just droger. De skickade 2 gubbar och en hund. De ställde inte ens till oreda heller i villan.A Andy78 skrev:Nu vet vi ju inte allting.
Men om historien är sann så måste det ligga något annat bakom.
Man utfärdar inte en husrannsakan eller skickar tre polisbilar för en borttappad iphone.
Och innan man berömmder funktionen "hitta min iphone" så är detta ett bra exempel på hur fel den kan visa, och det kan uppstå konsekvenser pga det.
Men det vårae intressant att veta, vem var kvinnan?
Vad sa polisen varför har dom utfärdat en husrannsakan?
Så 6 man på en iphone visar ju antingen en stor jävla inkompetens eller så är de något som någon ljuger om. =)