RoTe
hsd hsd skrev:
Öhh
Hittar man en telefon på bussen så lämnar man väl den till chauffören
Det är det rimliga att göra ja. Folk är inte rimliga idag, det ser vi även i denna tråd.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
När TS säger husrannsakan, var det bokstavligen så att poliserna sa att de var där för att åklagare fattat beslut om husannsakan, eller var det TS tolkning av att poliserna var där för att leta efter en telefon? Eller uttryckte poliserna sig slarvligt? Jag har väldigt svårt att tro att åklagare fattar beslut om husrannsakan och man skickar tre bilar (vilket man endast gör vid särskilt farliga situationer), för att sedan direkt göra bedömningen att det inte behövs bara för att de träffade en person de tyckte var trevlig och pålitlig. Det är inte riktigt så det fungerar.

Sedan ni som anser att det är slöseri med skattepengar för att man skickar flera polisbilar för "en leksak". Vi vet knappast hela historien här. Även om det som var borttappat/stulet var av marginellt värde kan det ha skett under former att det krävde kraftfull åtgärd. Vid många personrån där man stjäl en telefon värd ett par hundralappar så ingår det misshandel, mordhot, knivar, skjutvapen osv. Det är alltså på det polisen agerar, inte för att telefonen i sig hade någon betydelse. Att få upp ett spår om var en telefon befinner sig kan vara nyckeln som behövs för att nysta upp en brutal rånvåg tex.

Kort sagt borde alla ni här som är experter inom kriminologi, brottsutredning och precis allting annat och ropar om slöseri med skattepengar osv, kanske ha lite 1) källkritik 2) ödmjukhet inför att ni inte vet hela bilden

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hittar man en telefon på bussen så lämnar man väl den till chauffören
Tror du att det är så det funkar i svenska samhället idag? På riktigt?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
J Jonte Karlsson skrev:
Tror du att det är så det funkar i svenska samhället idag? På riktigt?
Det är så det borde vara iallafall och som de flesta av oss beter sig...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
När TS säger husrannsakan, var det bokstavligen så att poliserna sa att de var där för att åklagare fattat beslut om husannsakan, eller var det TS tolkning av att poliserna var där för att leta efter en telefon? Eller uttryckte poliserna sig slarvligt? Jag har väldigt svårt att tro att åklagare fattar beslut om husrannsakan och man skickar tre bilar (vilket man endast gör vid särskilt farliga situationer), för att sedan direkt göra bedömningen att det inte behövs bara för att de träffade en person de tyckte var trevlig och pålitlig. Det är inte riktigt så det fungerar.

Sedan ni som anser att det är slöseri med skattepengar för att man skickar flera polisbilar för "en leksak". Vi vet knappast hela historien här. Även om det som var borttappat/stulet var av marginellt värde kan det ha skett under former att det krävde kraftfull åtgärd. Vid många personrån där man stjäl en telefon värd ett par hundralappar så ingår det misshandel, mordhot, knivar, skjutvapen osv. Det är alltså på det polisen agerar, inte för att telefonen i sig hade någon betydelse. Att få upp ett spår om var en telefon befinner sig kan vara nyckeln som behövs för att nysta upp en brutal rånvåg tex.

Kort sagt borde alla ni här som är experter inom kriminologi, brottsutredning och precis allting annat och ropar om slöseri med skattepengar osv, kanske ha lite 1) källkritik 2) ödmjukhet inför att ni inte vet hela bilden
Förundersökningsledare enligt poliserna. Hörde inget att någon åklagare sagt något.
Var ingen tolkning från oss.

Snailman
Maskintok skrev:
Det är så det borde vara iallafall och som de flesta av oss beter sig...
Har du åkt buss senaste åren?

B BäverBerra skrev:
Vi har ingen intention att dra detta vidare.
Ville skriva av mig och samtidigt höra andras åsikter om situationen.
Jag är bara glad att de inte vände upp och ner på huset.
Nyfiken fråga... hur lång tid mellan bortttappandet tills att den hittades?

P
Snailman Snailman skrev:
Har du åkt buss senaste åren?
Jodå.
För ca 1 vecka sedan..
Hur så?

A Alexn72 skrev:
Nyfiken fråga... hur lång tid mellan bortttappandet tills att den hittades?
Vet inte vilken tid dagen innan som dottern tappade telefonen.
Men grannen som hade den kom ju ut efter poliserna och jag ringde mamman direkt därefter 16:20.

Det är ett sätt att snygga till statistiken över avklarade brott.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Förundersökningsledare enligt poliserna. Hörde inget att någon åklagare sagt något.
Var ingen tolkning från oss.
Förundersökning för vad?

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
bara större anledning till att hålla reda på sina grejer och att se sin telefon som värdesak... Eller folk kanske kastade runt sin bankdosa också..?

Nä oansvarigt.. Och sedan en hysterisk morsa som skulle behöva dels veta hut själv och uppfostrat bättre.

Ser man bara allt från ett perspektiv har du rätt.

Jag däremot vet att folk är olika och att man inte alltid kan utgå från sig själv.

Snailman
Maskintok skrev:
Jodå.
För ca 1 vecka sedan..
Hur så?
Drar en anekdot från pressen då:

En person tappade en plånbok med 10000 i kontanter i, på T-centralen i Stockholm för kanske 20 år sedan?
En person hittade den och lämnade den till två patrullerande poliser på T-centralen. Dessa låste in plånboken i en lokal polisen disponerar på T-centralen. Personen som tappade plånboken letar efter den och kommer i kontakt med personen som hittade den. Ingen plånbok finns i låsta polislokalen, den är borta.

För länge sedan kanske man kunde lita på polisen, kassörskor och busschaufförer, men jag tror det numera är bättre att själv leta rätt på den som tappat något om det är enkelt att göra. Har gjort det några gånger, en gång i Göteborg, satte en lapp på hans dörr som tappat plånboken, då han inte var hemma.

Har själv fått tillbaka plånboken via polisen, det går säkert bättre om man kan lämna den på en polisstation med flera poliser närvarande, än att typ ge den till godtycklig polis på stan.

Men i Göteborg så var det ett par hundra meter till den som tappat den, men några km till polisstationen.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P
Sittställning Forlowt skrev:
Ser man bara allt från ett perspektiv har du rätt.

Jag däremot vet att folk är olika och att man inte alltid kan utgå från sig själv.
möjligt.
Jag kan dock bara se till hur jag själv agerar och lär mina barn..

ansvar och mognad inför pengar och värdesaker...

Snailman
Här beskrivs en jakt på en borttappad/stulen iPhone

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.