P
Maskintok skrev:
Kan jag begära ut en polisanmälan? - Offentlighetsprincipen - Lawline
[länk]
De var exakt så jag tänkte :D De brukar bara bli stämplad med sekretess om de är barn inblandat i allvarliga händelser.

Så det är ju bara att maila eller ringa, precis som man gör till domstolen när man vill läsa om något.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp.
Det måste det.
polis kan gå in i hus mm men bara om det handlar om livsavgörande situationer..

Skitsnack, råder fara i dröjsmål så fattar polisman på plats beslutet.
Fara i dröjsmål kan mycket väl vara att en misstänker att stöldgods finns på platsen men att detta riskerar föras bort.

Maskintok skrev:
Är inte polisstation allmänplats?
De kan inte hindra dig..
Det finns det lagar emot.. än så länge...
De kan hindra dig. Det råder normalt fotoförbud på polisstationer, det är en dessutom en bra regel.

(Polisstationer är skyddsobjekt)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
De kan hindra dig. Det råder normalt fotoförbud på polisstationer, det är en dessutom en bra regel.

(Polisstationer är skyddsobjekt)
Ja möjligt.
Då hade jag tagit kontakt med konstapel ute på allmän plats...

Maskintok skrev:
Kan jag begära ut en polisanmälan? - Offentlighetsprincipen - Lawline
[länk]
Är ju lite att lyfta på pandoras ask. Hittar jag något som sticker ut i anmälan så blir jag tvungen att gå hela vägen vilket jag inte orkar eller vill. Fast jag är ju nyfiken..

P
B BäverBerra skrev:
Är ju lite att lyfta på pandoras ask. Hittar jag något som sticker ut i anmälan så blir jag tvungen att gå hela vägen vilket jag inte orkar eller vill. Fast jag är ju nyfiken..
Nä måste måste du ju inte..
Men du har iallafall rätten på din sida..

Jag har hittat både telefoner, busskort, id-kort och bankkort. Går det att hitta personen på Eniro exempelvis så har jag försökt ringa och berätta vad jag hittat och var. Oftast har det varit någon i närområdet så det har varit enkelt att återlämna. Men just telefoner är ju ofta låsta så då får man ringa till polisen och anmäla rätt omgående att man hittat den så att den hamnar i systemet eller lämna in den där man hittade den... Dock brukar det finnas ett id-kort tillsammans med telefoner numera så det fungerar oftast att hitta personen den vägen och knacka på eller ringa de andra som är skrivna på adressen.
Jag själv har under många år haft en liten lapp med närstående persons telefonnummer i telefonen även om det inte har behövts.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
J jonko skrev:
Skitsnack, råder fara i dröjsmål så fattar polisman på plats beslutet.
Fara i dröjsmål kan mycket väl vara att en misstänker att stöldgods finns på platsen men att detta riskerar föras bort.
Aldrig i detta fallet. De hade gjort bort sig något fruktansvärt som de redan har gjort om de gör husrannsakan pga en pissig gps signal från en telefon.
Om ts hade varit en traderabedragare och norpat telefoner varje dag är det annorlunda. Men nu får vi utgå från att de är en helt vanlig barnfamilj.

Inte alls förvånade om historien är sann. Mycket som är felprioriterat inom kåren idag.
Man går många gånger den enkla vägen för statistikens skull.

Maskintok skrev:
möjligt.
Jag kan dock bara se till hur jag själv agerar och lär mina barn..

ansvar och mognad inför pengar och värdesaker...
Ja det är uppenbart att du inte kan ta in något som inte ligger i linje med dig själv och dina egna upplevelser. Men nu handlade det inte om hur du gör eller hur du brukar göra eller hur du vill att det ska vara.

Och hur ansvarsfull man än är så händer olyckor. Inte dig förstås, men alla andra vanliga dödliga människor.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Inte alls förvånade om historien är sann. Mycket som är felprioriterat inom kåren idag.
Man går många gånger den enkla vägen för statistikens skull.
Så de åkte alltså ut med full kraft för att de såg chansen att få en pinne i statistiken, men så fort de kom fram så berättade de för bostadsägaren att de inte skulle gå in.

Hur tänkte du nu?

Tips är att lägga in en text "ICE namn nummer" på låsskärmen. "In case (of) emergency", vem den som hittar telefonen (eller dig) kan ringa.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det är ju säkert skitlätt. Har du försökt ringa någon de senaste fem åren?
Varför ringde inte kvinnan till den försvunna mobilen? Hade ju varit busenkelt att få reda på var telefonen befanns sig...
Grannen borde ha lämnat telefonen till bussföraren.
Det händer då & då att vi får både telefoner och datorer som folk har glömt ombord på bussen... Vi ska inte svara om någon ringer utan vi ska lämna in allt i vår kvarglömtlåda på garaget, sedan kommer trafikhuvudmannen och tömmer den lådan och letar reda på ägare eller så får ägaren fråga efter sina saker där, jag ska erkänna att jag brukar bryta mot den regeln (om jag för tillfället inte kör) och svara eller få röststyrningen att ringa typ mamma eller någon ICE-kontakt och i 99% av fallen lyckas jag faktiskt få tag på någon i andra änden s̈å ägaren får tillbaka sin telefon. :)

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alla borde vi läsa denna text.

Polisen letar efter saker – Reell husrannsakan – SNUTKOLL.SE
[länk]

klart är iallafall att om man nu drar detta till sin spets så har varken polis eller anmälare rätten på sin sida då telefonen är spårar och den ej visade på att finnas i TS förvar..

Så TS är varken skäligen eller på sannolika skäl misstänkt för brott därmed kan ej husrannsakan utföras utan att ha kränkt TS och dennes familjs rättigheter...

Det är ett rejält lagbrott..
Och är det då anmälaren som farit med osanning för att få ut polis så är det också lagbrott..
Ursäkta mig men, detta och några av dina tidigare svar är rent av felaktiga och du bör lugna dig en aning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.