20 217 läst ·
43 svar
20k läst
43 svar
Husqvarna frys med is i botten(QT922)
Isen har tryckt så mycket så glashyllorna har pressats ut. Plastkilen som håller dom på plats har tryckt i sönder.P Pjer Polanski skrev:Varför tänker du att plastkåpan inte kommer vara hel?
Är man inte tvungen att ta bort både nedre och övre plasten för att dels se när den har tinat och dels få åtkomst så du kan vira koppartråd på röret och ner i hålet?
Om du har en liknande frys, med liknande konstruktion så är det en god ide att vira koppartråden runt ett rör och sen ska den avsluta ner i dränhålet. Annars kommer du få frosta av ganska ofta, och det är trist.
Ska finnas lite bilder på det, kommer inte ihåg om det var i denna tråd eller om det fanns en länk i denna tråd.
Hoppas det går att fixa nya.
Ska undersöka det närmre hur man gör med koppartråden.
Tack för hjälpen
man lindar runt avfrostningelementet inte rörenP Pjer Polanski skrev:Varför tänker du att plastkåpan inte kommer vara hel?
Är man inte tvungen att ta bort både nedre och övre plasten för att dels se när den har tinat och dels få åtkomst så du kan vira koppartråd på röret och ner i hålet?
Om du har en liknande frys, med liknande konstruktion så är det en god ide att vira koppartråden runt ett rör och sen ska den avsluta ner i dränhålet. Annars kommer du få frosta av ganska ofta, och det är trist.
Ska finnas lite bilder på det, kommer inte ihåg om det var i denna tråd eller om det fanns en länk i denna tråd.
(Köpte kyl och frys som ett paket för ca 3 år sedan)I idalajohan skrev:
Jag hade samma problem - plastkilarna tryckte sönder plasten. I mitt fall var även "avfrostningsenheten" trasig, och Electrolux konstaterade att frysen inte gick att laga.
Eftersom modellen hade utgått fick jag en ny, som inte matchar kylen. Jag fick erbjudande om att köpa en matchande kyl för 9 595 kr, men eftersom den jag har bara är tre år gammal och fungerar felfritt kändes det inte rimligt.
Den nya frysen är högre, ser annorlunda ut och gör att den vänsterhängda kylen (som står till höger) inte längre går att öppna 90 grader. Jag skulle kunna byta plats på dem, men det skulle försämra funktionaliteten i vardagen. Att Electrolux inte kan erbjuda ersättningsprodukter som matchar nyligen sålda paket är svagt, särskilt när man valt ett "premium"-paket i tron att det skulle hålla. Jag lär inte välja Electrolux eller Husqvarna igen.
Ersättningsmodell:
https://www.elon.se/husqvarna-qt7100w-126462
finns inget premium segment i electrolux koncernenV Vekinox skrev:(Köpte kyl och frys som ett paket för ca 3 år sedan)
Jag hade samma problem - plastkilarna tryckte sönder plasten. I mitt fall var även "avfrostningsenheten" trasig, och Electrolux konstaterade att frysen inte gick att laga.
Eftersom modellen hade utgått fick jag en ny, som inte matchar kylen. Jag fick erbjudande om att köpa en matchande kyl för 9 595 kr, men eftersom den jag har bara är tre år gammal och fungerar felfritt kändes det inte rimligt.
Den nya frysen är högre, ser annorlunda ut och gör att den vänsterhängda kylen (som står till höger) inte längre går att öppna 90 grader. Jag skulle kunna byta plats på dem, men det skulle försämra funktionaliteten i vardagen. Att Electrolux inte kan erbjuda ersättningsprodukter som matchar nyligen sålda paket är svagt, särskilt när man valt ett "premium"-paket i tron att det skulle hålla. Jag lär inte välja Electrolux eller Husqvarna igen.
Ersättningsmodell:
[länk]
alla är lika under färgen
electrolux köper skåp från en fabrik och byter fabriker ofta ,alla fabriker har sin modell de klistrar electroluxmärket på. rumänien , ungern, italien mm.V Vekinox skrev:(Köpte kyl och frys som ett paket för ca 3 år sedan)
Ersättningsmodell:
[länk]
då får man olika produkter
länge sedan är tiden då de gjordes i Sverige och alla hade samma höjd
Förstår att jag broderade ut textmassan så att den missuppfattas.returen skrev:
Du har givetvis helt rätt, jag försökte bara i stora penseldrag påstå att, iallafall på min frys, är man tvingad att montera bort plast för åtkomst till "alla rör", eller rättare sagt avfrostningselementet.
Det är nog inte "rör" per se då dom troligen inte är ihåliga, men enligt tidigare bilder/beskrivningar så lindar man ju en koppartråd runt ett rörliknande föremål som går längs botten, så att man vad jag begriper leder ner värme i dräneringshålet (?).
Hej, jag har själv precis nyligen haft samma fel på ett 3,5 år gammalt frys och tänker att det är bra att hålla liv i tråden lite pga av nedanstående. Med trygghet av @Alevp s inlägg gällande servicegubbe och trådens andra bra svar kunde jag ta ut en tekniker via Electrolux/Hva webbformulär (betonade att det verkar röra sig om ett "känt fel" i anmälan) då det kändes lurigt att gambla med garantin vs deras hutlösa utryckningsavgift. Det verkar vara ganska godtyckligt, när jag ringde lokala servicefirman sa han exempelvis att "har du barn så gäller typ aldrig garantin för då ses det som att frysen öppnas onödigt mycket"! Väl på plats konstaterades exakt samma som i denna tråd, att det är ett mycket vanligt problem och går på garantin - totalt tog det fem minuter att lösa för honom inkl. montering av plastkåpa. Servicegubben nämnde även att det är tråkigt då garantitiderna har börjat löpa ut för väldigt många.
Kan även nämna att för min del så hade isen bakom plastkåpan tryckt ut den undre glasskivan så pass mycket att vänstra fästet tryckt ut ett 1 cm stort spår i frysväggen medan på andra sidan så hade plastkilen krökts (tog ~30 h avfrostning innan det gick att lirka loss). Totalt tog det 2,5 dygn att frosta av och eftersom jag inte kunde få loss tråget bakom så fick jag suga upp vattnet genom att pilla ner en wettextrasa med jämna mellanrum.
Kan även nämna att för min del så hade isen bakom plastkåpan tryckt ut den undre glasskivan så pass mycket att vänstra fästet tryckt ut ett 1 cm stort spår i frysväggen medan på andra sidan så hade plastkilen krökts (tog ~30 h avfrostning innan det gick att lirka loss). Totalt tog det 2,5 dygn att frosta av och eftersom jag inte kunde få loss tråget bakom så fick jag suga upp vattnet genom att pilla ner en wettextrasa med jämna mellanrum.
spåret i frysväggen skall elektrolux stå förL lepardman skrev:Hej, jag har själv precis nyligen haft samma fel på ett 3,5 år gammalt frys och tänker att det är bra att hålla liv i tråden lite pga av nedanstående. Med trygghet av @Alevp s inlägg gällande servicegubbe och trådens andra bra svar kunde jag ta ut en tekniker via Electrolux/Hva webbformulär (betonade att det verkar röra sig om ett "känt fel" i anmälan) då det kändes lurigt att gambla med garantin vs deras hutlösa utryckningsavgift. Det verkar vara ganska godtyckligt, när jag ringde lokala servicefirman sa han exempelvis att "har du barn så gäller typ aldrig garantin för då ses det som att frysen öppnas onödigt mycket"! Väl på plats konstaterades exakt samma som i denna tråd, att det är ett mycket vanligt problem och går på garantin - totalt tog det fem minuter att lösa för honom inkl. montering av plastkåpa. Servicegubben nämnde även att det är tråkigt då garantitiderna har börjat löpa ut för väldigt många.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Jag har samma problem med en Samsung kyl/frys från 2010. Verkar vara samma dåliga konstruktion. Jag har rivit hela plastlocket på frysdelens insida med någon fläkt och allt och ryckt loss kylarpaketet. Det sitter bara iklämd. Först då kom jag åt tapphålet som var komplett igenisat. Efter 3-4 timmar var det upptinat.
Efter några tips här på BH jörde jag ned en koppartråd och återmonterade.
Samma gjorde jag för 3 år sedan (dock utan tråd).
Detta verkar vara en global konstruktionsmiss.
Så här ser min självavfrostande Husqvarna ut. Jag har lagt koppartråd rund värmeslingan och ner i hålet. Det har löst problemet med blockering. Men tyvärr fungerar inte avfrostningen alls så som det är tänkt. Fruktansvärt besviken på Electrolux. Så här skall det inte vara. Bilden är tagen ca 1 år efter att installation av koppartråden skedde.
Det som är extra jobbigt är att frysen inte är byggd för manuell avfrostning. Ni kan tänka er hur lång tid detta behöver ta. Vad skall man göra med alla matvaror under tiden? Och självklart tar inte Electrolux ansvar för detta.
Det som är extra jobbigt är att frysen inte är byggd för manuell avfrostning. Ni kan tänka er hur lång tid detta behöver ta. Vad skall man göra med alla matvaror under tiden? Och självklart tar inte Electrolux ansvar för detta.
Det där ser ut som om avfrostningselementet fungerar och modden med tråden.V Vladimir Gutic skrev:Så här ser min självavfrostande Husqvarna ut. Jag har lagt koppartråd rund värmeslingan och ner i hålet. Det har löst problemet med blockering. Men tyvärr fungerar inte avfrostningen alls så som det är tänkt. Fruktansvärt besviken på Electrolux. Så här skall det inte vara. Bilden är tagen ca 1 år efter att installation av koppartråden skedde.
däremot så verkar det komma in en massa luft utifrån som gör att det inte hinner med.
dåligt stängd dörr eller defekt list
vanligt att dörrhandtagen tar i skåp eller andra varaor och inte går igen
andra fel på samdungT Thomas_Blekinge skrev:Jag har samma problem med en Samsung kyl/frys från 2010. Verkar vara samma dåliga konstruktion. Jag har rivit hela plastlocket på frysdelens insida med någon fläkt och allt och ryckt loss kylarpaketet. Det sitter bara iklämd. Först då kom jag åt tapphålet som var komplett igenisat. Efter 3-4 timmar var det upptinat.
oftast pipen på baksidan som är täpt och sensorn i förångaren som gett upp
Medlem
· Västra Götalands län
· 113 inlägg
”Sensorn i förångaren” är det kabeln som sitter i ett plastspår i taket på frysen? Ovanför metallelementet med flänsar och frigolit? Har en frys som jag har behövt avfrysta varannan månad i de senaste. Finns ju inte så mkt delar men det kanske är den som är paj.
har do likadant skåp?B Bosemannen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden