273 984 läst ·
730 svar
274k läst
730 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)
Hejsan!
Har också fått problem med min Husqvarna frys QT3149FX, samma symptom att tempen går upp till -11 och frysen börjar att larma.
Har ej hittat någon gul olja och jag har gjort så som electroluxaren skrivit och fläkten verkar att gå. Nu har frysen varit avstängt ett par dagar och det är +15 vilket inte är en rättvis temperatur för fläkten, så jag får köra ner den till -20 igen och lyssna.
Om det inte är fläkten som felar vad kan det då tänkas att vara, termostaten?
Har också fått problem med min Husqvarna frys QT3149FX, samma symptom att tempen går upp till -11 och frysen börjar att larma.
Har ej hittat någon gul olja och jag har gjort så som electroluxaren skrivit och fläkten verkar att gå. Nu har frysen varit avstängt ett par dagar och det är +15 vilket inte är en rättvis temperatur för fläkten, så jag får köra ner den till -20 igen och lyssna.
Om det inte är fläkten som felar vad kan det då tänkas att vara, termostaten?
Redigerat:
Elektroluxaren, skalla fläkten gå kontinuerligt när dörren är stängd, eller styrs den av någon termostat?electroluxaren skrev:
Jag har en Husqvarna QT3549FX som betedde sig illa. Ibland kunde temperaturen enligt displayen stiga och skåpet började varna. Ibland kunde brödet kännas mjukt fastän displayen visade -18 (som skåpet är inställt på).
Jag hade en reparatör här. Han började med att byta fläkt. Sedan kretskort. Till sist blev det en ny kompressor.
Mellan reparationsförsöken hade jag en fristående termometer i skåpet. Den visade rätt varierande temperatur även om displayen på skåpet visade -18.
Om jag slog av frysen och sedan direkt slog på den igen kunde displayvärdet "hoppa" flera grader och skåpet börja larma direkt när jag slagit på det. Så även om displayen visat -18 innan jag slog av kunde displayen visa flera grader högre temperatur efter påslag.
Nu tog firman en del av kostnaden som good will eftersom det tog flera försök att få till funktionen igen. Även hemförsäkringen tog en del, men visst sved det i plånkan. Mindre än det hade gjort om jag hade behövt köpa ny frys i och för sig.
Jag hade en reparatör här. Han började med att byta fläkt. Sedan kretskort. Till sist blev det en ny kompressor.
Mellan reparationsförsöken hade jag en fristående termometer i skåpet. Den visade rätt varierande temperatur även om displayen på skåpet visade -18.
Om jag slog av frysen och sedan direkt slog på den igen kunde displayvärdet "hoppa" flera grader och skåpet börja larma direkt när jag slagit på det. Så även om displayen visat -18 innan jag slog av kunde displayen visa flera grader högre temperatur efter påslag.
Nu tog firman en del av kostnaden som good will eftersom det tog flera försök att få till funktionen igen. Även hemförsäkringen tog en del, men visst sved det i plånkan. Mindre än det hade gjort om jag hade behövt köpa ny frys i och för sig.
Ok... Ja jag läste efter att jag köpte denna att den hade r600a och såg att kokpunkten på det skilde sig mot andra köldmedier på ett sätt som jag förstod kanske skulle till problem... Så vevhusvärmaren jag lagt om kompressorn som går in vid +10 grader kanske inte spelar så stor roll då...electroluxaren skrev:fläkten brinner inte och luktar inte, även om den sitter fast
vad som kan hänt är när den har avfrostat och varit så kallt runtomkring att avfrostningsvattnet har frusit på utgången och bildat en propp som gjort att efterföljande avfrostningars vatten stannat kvar och i sin tur återfrusit, till slut har fläkten frusit fast. en ordentlig manuell avfrostning inomhus i 24C och 48h löser detta.
luktfrågan kvarstår.
inga produkter med R600A går att köra under 10C utan speciella anordningar, ev har Electrolux någon box.
annars får du leta efter frysar med 134A eller 404A.
134 A finns inte längre i konsument produkter utom ev några amerikanska sida sida.
R404A hittar du i nästan all alla storköksfrysar. vilket jag definitivt rekommenderar, electrolux,porka, gram med flera
Jag ställde in han på värmegolvet i hallen nu iaf så får den stå åtminstone tills imorgon och tina, sen skulle d bli mildare väder då tinar frysvarorna som ligger i uterummet... Kanske ska ha frysen inne ett par dagar sen
Nu när temperaturen har gått ner till -18 så har jag gått och lyssnat på frysen konturnueligt och två gånger har fläkten varit stopp, den ena gången hoppade den igång efter det att jag öppnat dörren och sedan stängt den. Och andra gången då fick jag stänga av frysen och sätta på den igen för att fläkten skulle starta.electroluxaren skrev:
Hur ofta kör frysen avfrostningsprogrammet? Och hur fungerar detta?
mvh
Efter strömavbrott frostar frysen av efter 12 minuter
Därefter är det efter behov, flera parametrar vägs in bla hur mycket dörren varit öppen
Det blir i praktiken 1-2ggr per dygn
Avfrostningsprogrammet startar en el slinga som värmer förångaren till 8C därefter startar kompressor och efter ytterligare en stund även fläkten
Därefter är det efter behov, flera parametrar vägs in bla hur mycket dörren varit öppen
Avfrostningsprogrammet startar en el slinga som värmer förångaren till 8C därefter startar kompressor och efter ytterligare en stund även fläkten
Det värde som visas är ett genomsnitt under lång tid, när skåpet startas om visas aktuellt värdrenhan skrev:Jag har en Husqvarna QT3549FX som betedde sig illa. Ibland kunde temperaturen enligt displayen stiga och skåpet började varna. Ibland kunde brödet kännas mjukt fastän displayen visade -18 (som skåpet är inställt på).
Det värde som visas är ett genomsnitt under lång tid, när skåpet startas om visas aktuellt värd
Kompressorbyte?
Hur länge sedan är detta?
Är köldmedelsläcka uteslutet?
Kompressorbyte?
Hur länge sedan är detta?
Är köldmedelsläcka uteslutet?
Det är väldigt diffust problem detta med min frys Husqvarna QT3149FX, vet inte riktigt vart jag skall börja!?electroluxaren skrev:Efter strömavbrott frostar frysen av efter 12 minuter
Ingen gul olja, kan köra ner frysen till -29 med power-super-freeze, fläkten går hela tiden om man öppnar dörren på glänt, några enstaka gånger har den varit still och då räcker det att man öppnar dörren och stänger den igen så går den igång.
Inga missljud från varken fläkt eller kompressor.
Vad jag kan få det till är att den börjar att larma var 4-5 dag, min fru som jobbar som kokerska tar ofta med sig mat hem från sitt jobb varje dag så det blir inte så mkt öppna stäng till frysen.
Så nu över nyår hade vi en hel del gäster under ett par dagar och det var mkt matlagning så det öppnades och stängdes till frysen betydligt mer än vanligt och frysen började att larma som ett brev på posten.
Så jag har mer börjat tro på at det kan ha något med avfrostningen att göra.
Så nu är jag lite inne på styrkortet.. men det känns som man skjuter från höften!
Någon som har någon idé vad det kan tänkas att vara.
Ja tog in den så fick den stå avstängd 15-18 h då var det en full bytta smältvatten sen drog jag igång den här inne, hörde ingen fläktelectroluxaren skrev:fläkten brinner inte och luktar inte, även om den sitter fast
vad som kan hänt är när den har avfrostat och varit så kallt runtomkring att avfrostningsvattnet har frusit på utgången och bildat en propp som gjort att efterföljande avfrostningars vatten stannat kvar och i sin tur återfrusit, till slut har fläkten frusit fast. en ordentlig manuell avfrostning inomhus i 24C och 48h löser detta.
luktfrågan kvarstår.
inga produkter med R600A går att köra under 10C utan speciella anordningar, ev har Electrolux någon box.
annars får du leta efter frysar med 134A eller 404A.
134 A finns inte längre i konsument produkter utom ev några amerikanska sida sida.
R404A hittar du i nästan all alla storköksfrysar. vilket jag definitivt rekommenderar, electrolux,porka, gram med flera
Visst kan det vara kretskortet men frågan är om det inte är köldmedelsbrist, dvs effekten blir för liten och det tar för lång tid efter avfrostning och dörröppning innan temperaturen går ner igen.Alimaj skrev:Det är väldigt diffust problem detta med min frys Husqvarna QT3149FX, vet inte riktigt vart jag skall börja!?
Ingen gul olja, kan köra ner frysen till -29 med power-super-freeze, fläkten går hela tiden om man öppnar dörren på glänt, några enstaka gånger har den varit still och då räcker det att man öppnar dörren och stänger den igen så går den igång.
Inga missljud från varken fläkt eller kompressor.
Vad jag kan få det till är att den börjar att larma var 4-5 dag, min fru som jobbar som kokerska tar ofta med sig mat hem från sitt jobb varje dag så det blir inte så mkt öppna stäng till frysen.
Så nu över nyår hade vi en hel del gäster under ett par dagar och det var mkt matlagning så det öppnades och stängdes till frysen betydligt mer än vanligt och frysen började att larma som ett brev på posten.
Så jag har mer börjat tro på at det kan ha något med avfrostningen att göra.
Så nu är jag lite inne på styrkortet.. men det känns som man skjuter från höften!
Någon som har någon idé vad det kan tänkas att vara.
Är det köldmedelsbrist är det säkert en läcka. Och då det uppenbart inte är helt tomt är läckan troligen på sugsidan.
Men man måste mäta detta för att utesluta kompressorfel.
Det förklarar varför jag kunde se skillnad mellan displayvärde och den externa termometern som jag mätte med. Och varför displayvärdet ändrades vid från och tillslag.electroluxaren skrev:
Det här var sommaren 2013 och skåpet har fungerat fint sedan dess. Peppar peppar.
I mitt fall hade kylen och frysen väldigt dålig ventilation bakom skåpen. Borde inte det kunna leda till att kompressorn får jobba länge för att få ner temperaturen och därmed tar slut fortare? Jag är ju ingen kyltekniker då, men jag tycker att det borde påverka. Nu är i alla fall ventilationen åtgärdad så det borde inte ställa till med problem igen.
Jo just det. Reparatören mätte trycket innan han bytte kompressor och konstaterade att det låg inom gräns så det borde inte ha varit läcka.
Först och främst vill jag tacka dig för att du delar med dig av din expertis och hjälper oss andra.electroluxaren skrev:Visst kan det vara kretskortet men frågan är om det inte är köldmedelsbrist, dvs effekten blir för liten och det tar för lång tid efter avfrostning och dörröppning innan temperaturen går ner igen.
Är det köldmedelsbrist är det säkert en läcka. Och då det uppenbart inte är helt tomt är läckan troligen på sugsidan.
Men man måste mäta detta för att utesluta kompressorfel.
Men en sak jag undrar är att när jag tex. kommer ner på morgonen så står frysen knäpptyst dvs. fläkten går inte, men displayen visar -18, öppnar jag dörren på glänt hör jag klart och tydligt att fläkten inte går, öppnar jag lite till då tänds belysningen, stänger jag dörren igen så startar fläkten.
Är detta normalt?
Ja då var du ju säkert kompressorn, och ventilationen har säkert hjälpt tillrenhan skrev:Det förklarar varför jag kunde se skillnad mellan displayvärde och den externa termometern som jag mätte med. Och varför displayvärdet ändrades vid från och tillslag.
Det här var sommaren 2013 och skåpet har fungerat fint sedan dess. Peppar peppar.
I mitt fall hade kylen och frysen väldigt dålig ventilation bakom skåpen. Borde inte det kunna leda till att kompressorn får jobba länge för att få ner temperaturen och därmed tar slut fortare? Jag är ju ingen kyltekniker då, men jag tycker att det borde påverka. Nu är i alla fall ventilationen åtgärdad så det borde inte ställa till med problem igen.
Jo just det. Reparatören mätte trycket innan han bytte kompressor och konstaterade att det låg inom gräns så det borde inte ha varit läcka.