271 152 läst ·
730 svar
271k läst
730 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)
Hej
bara att det fungerade
och visst är det lite pilligt eller hur?
Om det är oljud nu från fläkten är det säkert en sladd eller nått som inte ligger rätt.
jag skulle ta dit firman igen och be dessa göra rätt.
tog det tretti minuter har dom inte rätt vana. och kan förbisett något
bara att det fungerade
och visst är det lite pilligt eller hur?
Om det är oljud nu från fläkten är det säkert en sladd eller nått som inte ligger rätt.
jag skulle ta dit firman igen och be dessa göra rätt.
tog det tretti minuter har dom inte rätt vana. och kan förbisett något
Ok, om du tror att det kan vara nån sladd så kan det vara värt ett försök att få dem att titta igen. Förresten följde det med en kort separat kabel (förutom den som sitter fast i fläkten) som han antagligen kopplade in. Fanns ingen sån bland skräpet han lämnade kvar.
Han hade nog aldrig bytt fläkt på den här modellen, men från att frysen var tömd till att plåtarna var återmonterade gick nog på bara 20 min .
Ja, onödigt pilligt kan jag tycka. Det jag fastnade på var bl a att takplåten var fastkrokad i ett rör, förmodligen med kylmedium i. Vågade inte vålda bort den.
Tack för hjälpen förresten.
Han hade nog aldrig bytt fläkt på den här modellen, men från att frysen var tömd till att plåtarna var återmonterade gick nog på bara 20 min .
Ja, onödigt pilligt kan jag tycka. Det jag fastnade på var bl a att takplåten var fastkrokad i ett rör, förmodligen med kylmedium i. Vågade inte vålda bort den.
Tack för hjälpen förresten.
Hej!
Jag har en QT3549FX Husqvaran med ismaskin i och misstänker att fläkten är trasig. Känner inte igen mig riktigt i beskrivningen hur man byter fläkt, men tänkte bubbelkolla att den sitter i toppen på frysen ovanför fryselementet som kan ser in genom gallret överst i skåpet. Någon som kan bekräfta innan jag river och kollar efter en fläkt.
Jag har en QT3549FX Husqvaran med ismaskin i och misstänker att fläkten är trasig. Känner inte igen mig riktigt i beskrivningen hur man byter fläkt, men tänkte bubbelkolla att den sitter i toppen på frysen ovanför fryselementet som kan ser in genom gallret överst i skåpet. Någon som kan bekräfta innan jag river och kollar efter en fläkt.
Redigerat:
Har precis fått bytt fläkten i min Husqvarna frys (qt3149fx) och fått samma lågfrekventa buller. Fick betala 2213kr tot.ricnym skrev:Ok, såhär blev det:
Beställde ny fläkt från E-lux, fick den dagen därpå! Ca 1200 kr inkl. frakt.
Började med att riva inredningen i frysen enl. electroluxarens beskrivning men gav upp ganska snabbt, rädd att förstöra nåt. Ringde en fristående servicefirma som kunde komma nästa arbetsdag.
Jobbet tog 30 min och kostade 800 kr.
Tempen har varit stabil sen dess, ca 6 veckor. Tyvärr brummar nya fläkten lågfrekvent, inte kul i ett betonghus. Vet inte om jag pallar att leva med det. Men lär ju bli svårt att få det fixat gratis iom att jag inte tog service från E-lux.
Hej! Lyfter denna tråd lite... Har en electrolux euf29400x från ca 2010 som bara kommer ned till -15 och har ojämn temp fördelning i frysen... Såg detta på baksidan men det är inte klet, det har fast konsistens.. Är det olja från fläkten?
Tillägger att den står otempererat i uterummet...Köpte en vevhusvärmare för att värma kompressorn men det e klart att det e mera grejer som kan paja på en modern frys.....:/
Tillägger att den står otempererat i uterummet...Köpte en vevhusvärmare för att värma kompressorn men det e klart att det e mera grejer som kan paja på en modern frys.....:/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl skåpsisoleringen du ser?
Vad menar du med ojämn temperatur?
Om omgivningstemperaturen i ditt ouppvärmda utrymme understiger 16C, får du räkna med att frysen inte kan hålla temperaturen.
Kan ju prova att isolera kondensorn, den man ser på bilden, men glömmer du att ta bort den vid ökad temperatur så blir du rökt igen...
Vad menar du med ojämn temperatur?
Om omgivningstemperaturen i ditt ouppvärmda utrymme understiger 16C, får du räkna med att frysen inte kan hålla temperaturen.
Kan ju prova att isolera kondensorn, den man ser på bilden, men glömmer du att ta bort den vid ökad temperatur så blir du rökt igen...
Ja, jag kan tänka mig att det är skumisolering. Tack för tipset jag är rödd att jag skulle glömma att ta bort isoleringen när det inte är kallt längre.
Jag menar att det står -15 på displayen men det är varmare på sina ställen, rostbrödet är mjukt och d luktar svagt av mat... Den känns tystare nu än förut också och för några veckor sen kände jag att d luktade bränd el därute.
Jag menar att det står -15 på displayen men det är varmare på sina ställen, rostbrödet är mjukt och d luktar svagt av mat... Den känns tystare nu än förut också och för några veckor sen kände jag att d luktade bränd el därute.
Går kompressorn?
Bränd el lukt kan ju komma från det sk start relät. Dessa brukar haverera när de står i ouppvärmt och fuktigt utrymme.
Annars är det ju bara kretskortet kvar
Rostbröd blir mjukast först, och det sker redan vid -15C.
Vad är det för temp i ute-rummet?
Bränd el lukt kan ju komma från det sk start relät. Dessa brukar haverera när de står i ouppvärmt och fuktigt utrymme.
Annars är det ju bara kretskortet kvar
Rostbröd blir mjukast först, och det sker redan vid -15C.
Vad är det för temp i ute-rummet?
Tack för hjälpen jag förstår att d blir problem tacka vet jag den förra som förra ägaren ställde ut när han renoverade köket 2002 den tuffa å gick tills den blev för litenelectroluxaren skrev:
Jag hör ingen fläkt iaf så den har väl pajat. Eftersom d lukta bränd el kan d va att den frös fast och elmotorn fick nog?
Får se om jag ger mig på attbyta fläkt eller om jag kollar efter ny... Har du tips på nån modell / märke som klara av låg utomhustemp? Funderade på attbygga en isolerad låda åt den jag har men de blev inte så...än iaf...
Calle
fläkten brinner inte och luktar inte, även om den sitter fast
vad som kan hänt är när den har avfrostat och varit så kallt runtomkring att avfrostningsvattnet har frusit på utgången och bildat en propp som gjort att efterföljande avfrostningars vatten stannat kvar och i sin tur återfrusit, till slut har fläkten frusit fast. en ordentlig manuell avfrostning inomhus i 24C och 48h löser detta.
luktfrågan kvarstår.
inga produkter med R600A går att köra under 10C utan speciella anordningar, ev har Electrolux någon box.
annars får du leta efter frysar med 134A eller 404A.
134 A finns inte längre i konsument produkter utom ev några amerikanska sida sida.
R404A hittar du i nästan all alla storköksfrysar. vilket jag definitivt rekommenderar, electrolux,porka, gram med flera
vad som kan hänt är när den har avfrostat och varit så kallt runtomkring att avfrostningsvattnet har frusit på utgången och bildat en propp som gjort att efterföljande avfrostningars vatten stannat kvar och i sin tur återfrusit, till slut har fläkten frusit fast. en ordentlig manuell avfrostning inomhus i 24C och 48h löser detta.
luktfrågan kvarstår.
inga produkter med R600A går att köra under 10C utan speciella anordningar, ev har Electrolux någon box.
annars får du leta efter frysar med 134A eller 404A.
134 A finns inte längre i konsument produkter utom ev några amerikanska sida sida.
R404A hittar du i nästan all alla storköksfrysar. vilket jag definitivt rekommenderar, electrolux,porka, gram med flera