Byggahus.se

Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)

128k läst  492 svar

1. 7ender
    Renoverare Nivå 4
    Hej,

Vår frys, Husqvarana QT3159W från -08, har betett sig konstigt senaste 4-5 månaderna. Tempen går upp från -18 till kring -13, och ibland till -11 så att larmet startar. Jag får då ha "Super Action Freeze" konstant intryckt för att iaf hålla ca -15.
    Detta pågår i en vecka eller två, sedan funkar allt bra någon månad. Vi är nog inne på fjärde cykeln nu.
    Första gången ringde jag E-lux service (norra sthlm), som då kunde komma om två veckor. Sedan började frysen funka igen, så jag ringde och avbokade.

Inser att jag måste ta hit nån som kollar på det. Men eftersom problemet är intermittent kanske det är svårt att felsöka, såvida inte felet är känt.

Så, är det nån som känner igen detta och t o m vet vad det beror på?

Listerna ser ut att täta bra. Har testat att dra ut kontakten, dock bara i 45 min. Jag tror inte den automatiska avfrosningen kör under problemperioderna. Det brukar annars vara ett knäppande ljud.
    Kan inte se nåt mönster i användningen eller yttre faktorer som kan påverka.

När displayen visar kring -13 gr så är t ex bröd mjukt och glass nästan flytande. Så jag tvivlar på att det är den faktiska temperaturen. Har inte mätt.

Tacksam för svar / ricnym

2. C
    Medlem Nivå 1
    Cirkulationsfläkten är trasig troligtvis gul olja som ligger i skarvarna på ryggplattorna.
    Då fläktmotorn har tappat oljan och kärvat ihop i kylan.

3. 7ender
    Renoverare Nivå 4
    Tack för svar, Cambring.

Det stämmer att det är gult på ett ställe på ryggplattan. :)
    Fläktbyte, är det nåt man kan ge sig på själv? Antar att den sitter bakom plastlocket som sitter i taket och går ner på ryggen? Ska skruva bort och kolla.

4. nino
    Renoverare · Nivå 18
    hmmm jag undrar om det är samma frys som min mor har... hon har också samma problem med tempen

Cambring: är det här ett vanligt fel?

5. D
    Medlem Nivå 1
    Jag hade samma problem med min Husqvarna frys som strulade. Det var fel på fläkten, det kostade 2600 jobb o del. Av det var det runt 1100 för fläkten. (Går att köpa orginalfläkt för halva priset från England om man söker - allt är dyrare i sverige).

6. 7ender
    Renoverare Nivå 4
    Tack danielos.
    Får ta och beställa en fläkt.
    Om det är nån som kan hinta om hur den byts så gör gärna det. Vill att bytet ska gå så snabbt som möjligt så inte frysvarorna förstörs.

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    byta fläkt!
    kul jobb
    tar väl en timme första gången man gör det
    en kvart efter träning
    det mesta jobbet ser man inte vad man gör utan känner sig fram
    1. bryt strömmen
    2. töm frysen helt
    3. ta bort luckor och hyllor
    4. ta bort plåtarna i ryggen
    5. ta bort elkontakten till vänster
    6. ta bort skruvarna i taket i framkant
    7. nu börjar det roliga
    8. dra ut hela enheten framåt 10cm utan att förstöra kylrören
    9. sänk framkanten 15-20cm
    10. ta bort den vita isoleringen utan att skada den måste återmonteras
    11. nu blir det vasst räkna med blodvite
    12. lossa elkablarna i fläktkåpan syns ej
    13. lossa fläktens el anslutning syns ej heller
    14. dra upp fläkten
    15. montera den nya fläktens el anslutning syns ej
    16. montera fläkten
    17. montera isoleringen
    18. tryck tillbaka enheten på plats
    19. se till att avfrostningsröret ligger rätt syns ej heller
    20. sätt tillbaka skruvarna i taket
    21. montera ihop elkontakten kolla noga att det blir rätt
    22. sätt tillbaks inredningen osv.

8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    sen kan det förståss även vara avfrostningselementet vilket är betydligt mer olustigt att byta

9. 7ender
    Renoverare Nivå 4
    Aj fan, är det så knepigt? Aja, jag gör ett försök i alla fall.
    Tack för den detaljerade beskrivningen.

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    japp
    det är bara avfrostningselementet som är värre att byta

11. X
    Medlem Nivå 2
    Ett tips!

Punkt 19, kontrollera från ryggen på skåpet att dränröret hamnat rätt.

/xv

12. 7ender
    Renoverare Nivå 4
    Ok tack, det ska jag kolla.

För övrigt har jag köpt ny fläkt men har inte haft tid än att (försöka) byta.
    Återkommer.

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 1

Jag hoppar in lite...

Min Husqvarna (QT4619RFX) verkar ha trasig fläkt om jag förstår dig, electroluxaren, rätt. När jag tog bort ryggplattan i frysen så var det gul olja på insidan. Jag får inte ner temperaturen i frysen, den blir inte kallare än 9 grader...
    Kylen fungerar utan problem.
    Vart kan man hitta en ny fläkt utan att ruinera sig???

MVH
    Tommy

14. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    eller demontera den befintliga och gör rent axlen samt smörj den med tunn olja som funkar i minusgrader
    ev gör om om det inte blir bra första gången

15. 7ender
    Renoverare Nivå 4
    Ok, såhär blev det:
    Beställde ny fläkt från E-lux, fick den dagen därpå! Ca 1200 kr inkl. frakt.
    Började med att riva inredningen i frysen enl. electroluxarens beskrivning men gav upp ganska snabbt, rädd att förstöra nåt. Ringde en fristående servicefirma som kunde komma nästa arbetsdag.
    Jobbet tog 30 min och kostade 800 kr.
    Tempen har varit stabil sen dess, ca 6 veckor. Tyvärr brummar nya fläkten lågfrekvent, inte kul i ett betonghus. Vet inte om jag pallar att leva med det. Men lär ju bli svårt att få det fixat gratis iom att jag inte tog service från E-lux.