Byggahus.se

Husqvarna-Electrolux QT3249FX Kyler dåligt

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har en Husqvarna QT3249FX frys som kyler dåligt. Temp-siffran i displayen går sakta från -20 till -11 ca en gång per dygn och larmet går in. Kan då trycka in "Super freeze" knappen så repar sig den och går till -20 igen.
    Dock så känns inte varorna i skåpet riktigt kalla fast den legat på -20 i ca 8 timmar.
    Kompressorn låter som den går. Så kanske evaporatorn eller fläkten?

Skåpet är 10 år gammalt. Är det vettigt att tillkalla reparatör för detta eller är det vettigare att köpa ett nytt för ca 10 000:- ?

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    fläkten är en stark kandidat

3. F
    Medlem Nivå 1
    Ok!
    Tack för input... återstår bara frågan om det är vettigt att lägga pengar på rep. av ett 10 år gammalt kylskåp eller man ska köpa nytt?
    Ungefärlig rep. kostnad ?

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    ja är det bara fläkten så

de flesta nya skåp är ju sämre redan från början

5. F
    Medlem Nivå 1
    Hm, menar du att ett nytt HQ-skåp är sämre än mitt nuvarande? (om det varit friskt).

Kör "Super freeze" konstant nu. Frysens siffror pendlar mellan -20 och -13 under dagen.

Verkliga tempen i frysen är ca -7 . Om man tittar in i gallret längst upp så är det en hel del frost där inne.
    Får se vad jag gör imorgon. Bokar service eller köper nytt... Om jag reparerar och det är fläkten nu så kanske det är kompressorn inom kort? Hmm, svårt val.

6. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Det finns inga HQ - skåp längre
    det som säljs i dag är sämre än det sämsta som fanns när ditt var nytt.

7. T
    Medlem · Nivå 9
    De gamle var bra jag har HQ kyl o frysskåp som jag köpte 1999 funkar fortfarande har aldrig behövts repareras (ta i trä)

men troligen blir det snart dags att köpa ny, vilket märke är bäst helst ett där man kan köpa överskåp i plåt till