Jag kan höra hur de hade kommenterat vårt projekt i godtyckligt husbyggarprogram på TV...

* Det är ett stort projekt och de har ingen erfarenhet - har de tagit sig vatten över huvudet?
* Ett egenritat hus - har de verkligen koll på alla detaljer och krav som finns?
* De verkar inta ha koll på ekonomin - kommer det att hålla?
* Nåja, de verkar iallafall ha en realistisk tidplan.

Tur att vi slipper den biten...

Sånt där med färdigställandeskydd och byggförsäkringar mot byggfel är heller inget som är direkt anpassat för ett sånt här projekt. Vi får ha koll på att saker blir rätt och lita på byggaren och hans gäng, kolla med kvalitetsansvarig och kommunens byggnadsinspektör. Men vårt eget ansvar för självkontroller blir naturligtvis rätt stort. Fakturorna betalas i efterskott så man får kolla innan man betalar.

Man får skapa sig sitt eget skyddsnät, delvis med ett bra team. Sen var det det där med ”tur”, jag hoppas på den.

För att "avsluta" projekttråden så kan jag nu meddela att inflyttning har skett. Hus klart. Nu börjar projektet med att färdigställa utemiljön.

Det blev ite så mycket till projekttråd, kanske är det lika bra. Ibland är det rätt krävande och jobbigt att bygga hus, men nu är det iallafall klart.

Här kommer ett par tips till den som står i färd med att bygga i egen regi, tipsen funkade för oss, men inte säkert att det funkar lika bra för andra.

* Skit händer. Bli inte arg. Det är ett långtprojekt och tålamod är av vikt för att alla inblandade skall kunna hålla energin uppe.
* Det händer mindre skit om du hade turen att rekrytera rätt byggare som har ett gäng han jobbat med i måånga år på måånga husprojekt tidigare. Vi hade tur.
* Bygga hus på löpande räkning fungerar. Jag hade koll i excel och gissade friskt. Den största felgissningen var el & belysning som säkert dubblerades. I efterhand har jag hört att just el & belysning är en av de dyraste punkterna i ett husbygge.
* Lita på din hantverkare. Mitt vanligaste svar när hantverkaren frågade "Hur vill du ha det här?" blev till slut "Hur hade du själv gjort det om du fick bestämma?".
* Undvik att bli en flaskhals där alla telesamtal går till dig. Enklaste sättet är att använda ett team där alla känner alla.
* Ha koll så det alltid finns "energi" i husbygget, det är lätt att saker drar ut på tiden och hantverkare försvinner till andra platser som ropar mer.
* Vi hade en flexibel deadline, det var inte hela världen om det inte blev klart till ett visst datum. I slutändan tog det 12 månader att färdigställa huset från grund till inflyttning.

I efterhand förstår jag att det är rätt smidigt med kataloghus. Någon löser alla saker åt mig. Men vi ångrar inte att det blev ett egenritat lösvirkeshus. Men visst är det en utmaning att själv rita alla ritningar när man inte har någon kunskap i ämnet.

Fråga gärna, man glömmer snabbt bort hur det egentligen var att bygga ett hus.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.