Så, vi har en tomt och ett förhandsbesked. Då är det bara att sätta ett hus på tomten, hur svårt kan det vara?

Jag har skickat ut ett underlag till en handfull husleverantörer. Tanken är att vi måste bestämma oss för husets planlösning i första skedet och finns det ett kataloghus som är perfekt så kanske det är enklast.

Det känns dock som jag vill ha något att jämföra med så jag skall samtidigt försöka "upphandla" motsvarande lösvirkes-huslösning hos arkitekt/byggfirma et al.

Förhoppningsvis får vi då en god känsla för vad projektet kan landa i, kostnadsmässigt, arbetsmässigt och val av entreprenad. Vi kan då välja mellan husleverantörernas variant eller en mer fri variant där vi använder fristående arkitekt/byggfirma.

Tanken med tråden är att bidra med lite erfarenheter om upphandling och prisbild av lösvirkeshus/icke kataloghus/"bygga själv" - samt jämföra mot kataloghus.

Byggplats är på landet, det finns ingen detaljplan och inga grannar. Vi har få restriktioner i förhandsbeskedet, förutom att huset skall passa på platsen, men vi får vl se när vi kommer till bygglovet och dess handläggning...

Budgeten är rätt tom för tillfället, men den finns.
Kalkylblad med budget och offerter för ett husbyggnadsprojekt med kategorier och belopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ska även försöka rita vår egen planlösning, så vi kan ge som grund till arkitekt/byggfirma/husleverantör. Men vi är inte riktigt där ännu.

Tiden går och det tar en himla tid klura ut en planlösning och hur fasaden/taket skall se ut. För tillfället ritar vi på egen hand i gratisverktyget Sweet Home 3D (20-talet olika skisser gjorda med blandat utfall), samtidigt som vi pratar med potentiella husleverantörer och kikar i huskataloger så att ögonen blir snurriga. Det känns som man behöver en del kalendertid när man klurar på planlösningar...

Det har tillkommit poster i budgeten men mest bara för att planera, ha lite koll på vad det kommer kosta och när de olika sakerna borde göras. Det är nog när vi valt huset som vi kan se var prisbilden kommer landa.

Projektplaneringsspreadsheet för byggande med kategorier, datum, budget och kommentarer.
Skapa konto

Imorgon börjar vägen byggas, 500 meter skogsväg, Det känns lite speciellt då första gången när en extern entreprenör hjälper till i projektet. Nu börjar pengarna rulla. Tjälen lyser med sin frånvaro.
Nybyggd skogsväg som går genom en lummig barrskog med sporadiska solstrålar som lyser genom träden.
Skapa konto

Det här med olika entreprenader är lurigt hos husleverantörerna, de har olika upplägg som de själva föredrar. Vi får se var vi landar. Än så länge är vi öppna för alla varianter från husleverantör med totalentreprenad till lösvirkeshus i egen regi med hjälp av arkitekt/byggfirma/övriga leverantörer. Det får bli att väga pris, kvalitet, egen insats och göra en riskbedömning och se var det landar.

Hur svårt kan det vara? (famous last words)

Hemmakatten
Är man ute efter ett "vanligt" hus med "vanlig" planlösning är nog husfabrikanternas planlösningar oöverträffade gentemot en privatperson som utan förkunskaper vill rita "sitt eget" hus.

Hemmakatten
Kollade lite på budgeten. Den ser lite snålt tilltagen för många poster. Tvivlar framförallt på att du får el och fiber för 100kkr. Kolla med elverket, 500 m är en låång sträcka.

När ni börjar landa i en planlösning så lägg upp den här. Det finns ofta väldigt bra tips att få från forumet (y)

Ibland blir man förvånad när saker verkligen händer och går framåt. Nu är det "bara" en väg, men det är ändå något som sker. Små steg.
Opreparerad skogsväg med tydliga hjulspår och nyfällda träd vid sidan.
Skapa konto

Sen var det den där tjälen som krävs innan vägen kan bli helt klar, det saknas lite grus ovanpå.

Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kollade lite på budgeten. Den ser lite snålt tilltagen för många poster. Tvivlar framförallt på att du får el och fiber för 100kkr. Kolla med elverket, 500 m är en låång sträcka.
Kikade över några av posterna. Egentligen är jag inte ens säker på om jag ens vill veta vad det kommer kosta...

Vad jag kan se finns det sedan april 1, 2019 via Energimarknadsinspektionen en generell anslutningstaxa. För vår del blir det alltså 80 kSEK - 130 kSEK för elen (inkl moms), lite beroende på om de räknar fågelvägen (350m) eller den vägen som de troligen kommer att dra kabeln (500m).

Sen är det fortfarande lite oklart om vi får gräva med egen entreprenör eller om vi måste ta elbolagets offert. Enligt elmannen kunde det bero lite på hur man väljer att se på upplägget.

Även oklart om vi samtidigt kan gräva för fiber. Jag behöver mer info från fiberleverantören om hur de kan hantera vår anslutning. Så vi ligger kanske närmare 150-200kSEK för dessa delar. Vi får helt enkelt se, hur det faller på plats.

Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är man ute efter ett "vanligt" hus med "vanlig" planlösning är nog husfabrikanternas planlösningar oöverträffade gentemot en privatperson som utan förkunskaper vill rita "sitt eget" hus.
L Låset skrev:
När ni börjar landa i en planlösning så lägg upp den här. Det finns ofta väldigt bra tips att få från forumet (y)
Det där med planlösning är lurigt. Först trodde man att planlösningen var hemma, sen tittade man på exteriören och då förstod man att det måste hänga ihop, sen tittar man på situationsplanen med husets placering på tomten och då måste även det stämma. Men, det känns ändå vettigt att försöka rita och förbereda sig för alla frågor som känns viktiga när man träffar husleverantörer/arkitekt.

Arkitektskiss av ett H-formad hus planlösning, med benämnda rum och mått inklusive vardagsrum, kök och sovrum.
Skapa konto

3D-skiss av ett H-format hus med översikt av inredningen, inklusive möblering och rumsindelning.
Skapa konto

3D-skiss av H-formad husmodell med tre huskroppar och varierande takhöjd.
Skapa konto

För tillfället är tanken ett H-hus med tre huskroppar. Det saknas en del saker, typ fönster, handikappanpassning, trappans egentliga placering och en massa småsaker. Vår tanke är mest att ha något att grovt visa upp, hur vi tänker, även om vi inte har låst oss vid något ännu.

Men, oavsett hur mycket vi ritar så känns detta upplägg hyffsat okey.

Teknikrummet skall vara i garaget som är tänkt att ligga i anslutning till tvättstugan.

Huskropp C (den till höger) är i två plan och där är övre tänkt som gäst/allrum med egen toalett. Vi hade egentligen tänkt ett fristående atterfall men kände att exteriören blev lite mer "levande" med olika höjder. Måtte det inte bli svårt att bygga bara, men där får huskonstruktören säga sitt.

Husbredden är skissad som standard takstolar om 6 och 7,2m.

Nåja, en start iallafall. Ska bli kul att jämföra denna initiala skiss med kommande "slutresultat".

Redigerat:
En tanke är att om du skippar skrivbord i gästrummet och gör ett rum liknande skafferiet på den sidan. Gör du det 90cm brett så kan du rymma wc/dusch. Säng och dubbelskutdörrar kan sättas mer centrerat.
Blir ett bra biljardrum också

Hade ritat en raktrapp, placeringen är bra. Skrivbordet mår inte dåligt av att ha trappa över sig.

Hemmakatten
De tre huskropparna med olika sadeltak kostar väldigt mycket extra jämfört med ett sammanhängande tak.

Men har förstås med att jämföra med vad man tycker estetiskt tilltalande.

Elledningar för 150kkr får nog anses som acceptabelt. Hur är det med fiber? Och VA ledningar? Kommer inte ihåg om ni ska ha eget vatten och avlopp.

Skippa två våningar på högerdelen, gör istället den delen längre i ett plan eller en fristående attefall. Gör huskropparna med samma bredd för att kunna ha samma takstolstyp genomgående

Hemmakatten
Edit; Såg nu att ni ska ha eget vatten och avlopp. En egen vattenbrunn med pump och installation i huset går nog på uppåt 100kkr. En avloppsanläggning nästan lika mycket med rör och allt.

Fiber lägger man naturligtvis ner samtidigt med elen.

För övrigt , även om det är en dyr planlösning, så ser den trevlig ut.

Redigerat:
Hur går det? :D

A Arrobubben skrev:
Hur går det? :D
Ja, det kan man undra...

Jag läste igenom tråden och det var kul att läsa hur planerna var när vi började med projektet.

Vi valde till slut att köra på lösvirkeshus, vi hoppas att det ger oss tid och möjlighet att göra alla valen i vår egen takt. Strax efter mitt sista inlägg ovan så lät vi en arkitekt rita ett förslag. Det blev rätt coolt, men av olika anledningar så körde vi inte vidare på det, det kändes inte helt rätt och lite osäkra på vad slutkostnaden hade blivit. Vi tog en paus. Efter ett halvår kom vi så igång med en ny ritning. Denna gången ritade jag själv huset. Den nuvarande planlösningen är faktisk rätt lik den som finns ovan, men huskroppen är nu rektangulär (enklare att bygga) med en liten utbyggnad på framsidan. Jag valde enkelhet, kostnadseffektivt och ”krångla inte”. Så var tanken. Tanken var först 1,5 plan med oinredd vind och takstolar som fackramverk. Det har nu ändrat sig till brutet tak och planen är att inreda även övre planet. Vi får se. Verkligheten brukar överlista planerna.

Men, vi har ett upplägg som jag ville ha det. Egenritat hus. Lokal konstruktör som stöttat med beräkningar och diskussionsplank. Bygglov beviljat. Lokal liten snickarfirma med hans team av plåtman, rörmokare, grävare. Elmannen fixade jag men det verkar som alla kommer funka ihop. Byggherre är man själv, med allt vad det hör till. Nu ska det bara byggas också, ge det ett år till så ska vi se om huset står upp.

Excelarket ovan är påfyllt med diverse budgetsaker, men det är svårt att ha full koll. Vi kör mest på löpande räkning. Lite spänning i vardagen skadar sällan. Jag räknar numer inte så exakt. Det blir nog bra.

Det finns säkert mängder av tips att ge. Ett sådant här projekt tar mycket tid och energi. Att köpa ett kataloghus är nog ingen dum ide, men det var inte den vägen vi valde. Vi har ingen tidspress eller fast datum. Det är nog bra. Det är lätt att hamna i stress i såna här projekt och det vill man undvika, stress i husbyggen är inget att rekommendera. Stressad partner? Stressad snickare? Stressad inköpare? Hualigen.

Vi är inte i branschen, vi har ingen kompetens i området och har egentligen ingen direkt att fråga. Men har man tid och ork så är det fullt möjligt att rita huset själv, fixa bygglov och sen prata med snickaren om hur han tror man bäst snickrar ihop huset. Men det är mycket man bör lära sig om hus, konstruktioner, upphandling, hur man kommunicerar med byggarna och leverantörerna. Jag gör enkla ritningar i ett vanligt ritverktyg som heter Inkscape, det funkar, det behövs inget avancerat. Men det är bra att kunna rita och mäta exakt i ritningen.

Vi har byggt klart vägen. Vi har lagt el och fiber 500m. Vi har borrat för vatten och energibrunn. Avlopp är egen brunn med infiltration i mark. Vi tänkte först mekanisk frånluft för att hålla det enkelt men nu är det FTX med värme och kyla (mer spänning i vardagen), delvis via bergvärmepumpens frikyla. På samma sätt gick det med elen, jag tänkte hålla det enkelt med traditionell elinstallation men nu är det KNX, DALI belysning och på god väg till hela det ”smarta hemmet”. KNX tänker jag programmera själv, hur svårt kan det vara? Golvvärme i platta på mark ock golvvärme på övre plan i träbjälklag. Jag behövde själv ha detaljkoll på alla måtten på takstolarna, nervöst att ta ett sånt ansvar, men så är vårt upplägg. Likadant med fönstren och en del skall sänkas ned i plattan, lika spännande att försöka ha koll på de måtten. Trästomme med ventilerad putsfasad. Platta takpannor. Fönster från Velfac. Huset blir nog större än vi tänkte oss. Dryga 300 m2 i två plan, det bara blev så...

Spännande projekt helt enkelt och än så länge går det framåt... Det är väldigt mycket som hinner ändra sig under en sån här resa, man börjar med lita tankar och en grov plan, sen får man detaljplanera efterhand, och anpassa sig när saker händer. Man behöver ha lite tur också. Men jag tror att min tur ökar om jag ritar rätt, har koll på detaljer, kommunicerar bra med hantverkare och leverantörer och alltid tillför lite energi och glädje i projektet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.