Byggahus.se

Husprojekt S

1. hus-mic
    Byggnovis Nivå 1
    Så, vi har en tomt och ett förhandsbesked. Då är det bara att sätta ett hus på tomten, hur svårt kan det vara?

Jag har skickat ut ett underlag till en handfull husleverantörer. Tanken är att vi måste bestämma oss för husets planlösning i första skedet och finns det ett kataloghus som är perfekt så kanske det är enklast.

Det känns dock som jag vill ha något att jämföra med så jag skall samtidigt försöka "upphandla" motsvarande lösvirkes-huslösning hos arkitekt/byggfirma et al.

Förhoppningsvis får vi då en god känsla för vad projektet kan landa i, kostnadsmässigt, arbetsmässigt och val av entreprenad. Vi kan då välja mellan husleverantörernas variant eller en mer fri variant där vi använder fristående arkitekt/byggfirma.

Tanken med tråden är att bidra med lite erfarenheter om upphandling och prisbild av lösvirkeshus/icke kataloghus/"bygga själv" - samt jämföra mot kataloghus.

Byggplats är på landet, det finns ingen detaljplan och inga grannar. Vi har få restriktioner i förhandsbeskedet, förutom att huset skall passa på platsen, men vi får vl se när vi kommer till bygglovet och dess handläggning...

Budgeten är rätt tom för tillfället, men den finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    budget_start.png

Vi ska även försöka rita vår egen planlösning, så vi kan ge som grund till arkitekt/byggfirma/husleverantör. Men vi är inte riktigt där ännu.