-MH- skrev:
I

Så, nu har jag stuckit ut hakan och spått ekonomi på mycket kort tid. Det brukar gå åt h-e när jag gör det. :)
Knip igen nu -MH-, du sabbar min ekonomi isf....

;)

Läser tråden med stort intresse. Keep it up!

Lite humor i allt seriöst snack.
Det är kanske så här det går till när det gäller börsens upp och nedgång? :)
book-buy-sell-sell-sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Sedan i somras kan vi se en avmattning med i stort sett oförändrade eller något sjunkande priser på den svenska småhusmarknaden. Men vid en jämförelse mellan de senaste tremånadersperioderna (juli-september med april-juni) får vi en uppgång på 2 procent. På årsbasis har priserna stigit med 3 procent."

http://www.scb.se/templates/pressinfo____249080.asp

Observera sista kursiva texten i pressmeddelandet. :)

Ni som kan det här med statistik, vad menas egentligen med:
"Men vid en jämförelse mellan de senaste tremånadersperioderna (juli-september med april-juni) får vi en uppgång på 2 procent."

Vilka siffror är det man jämför?

Det betyder väl att snittpriset juli-september -08 var 2% högre än snittpriset april-juni 08?

Kursiveringen som MH pekade på är intressant - statistiken utgår från köpebrevets undertecknande, vilket väl normalt sker just innan tillträdet samtidigt som slutlikvid erläggs etc. Det ger ju ett väldigt stort inbyggt släp jämfört med när affärerna egentligen gjordes upp.

Farzan skrev:
Det betyder väl att snittpriset juli-september -08 var 2% högre än snittpriset april-juni 08?
Du menar att man tar ett snittpris på tre månader i stället för en för att öka underlaget? Det låter vettigt.

Stort och stort. Köpebrevet skall också skickas in för lagfartsansökan innan SCB ser dem. Snitt tre månader från köpekontraktet ungefär?

-MH- skrev:
Snitt tre månader från köpekontraktet ungefär?
Ja ungefär så, va?
Nej, det är kanske inte så stort släp under vanliga förhållanden, men just nu är vi ju alla så nyfikna på resultatet av de senaste veckornas kalabalik. :)

frjo7205 skrev:
2. Efterfrågan har förändrats på ett mer kostnadsdrivande sätt. Hur många skulle idag bygga ett nytt hus med direktverkande el, 70-tals platta på mark, skabbig plastmatta och våtrumstapet, standardkök a la HSB1980? Inte många. Men... skulle man ändå göra det skulle prisbilden bli väsentligt lägre än dagens nyproducerade medelvilla.

Så att jämföra nyproduktionspriset för en villa 1980 och 2008 haltar på många punkter. Men främst för att det definitivt inte är identiska produkter som nyligen färdigställda objekt.
Fast...

Kom ihåg att på 70-talet var direktverkande el det ballaste du kunde ha, platta på mark den senaste häftiga byggforskningen (och du slapp dränera om eller få ett uselt torp...), plastmatta var hipt och modernt, våtrumstapet fantastiskt och ett standardkök urläckert...

Man får nog bortse från vad VI anser om den standarden och istället titta på vad DOM tyckte om den standarden - och så översätta det tyckandet tillbaka till vad VI idag tycker är samma sak.... (Ungefär som filmen "En riddares historia" där känslan är översatt till något vi förstår)

(Usch - så sitter man och läser i en gammal del av tråden, glömmer det och svarar :-))

Redigerat:
Antal beviljade lagfarter efter region, typ av överlåtelse och tid
1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
01 Stockholms län
summa (alla överlåtelser) 19019 23575 24894 22355 19902 20683 20711 22488 20446

Lite intressant statistik jag blev nyfiken på - nämligen omsättningen - tyvärr går den inte att få per månad men ändå spännande - vi ligger på mycket lägre siffror 2007 än 2001 och i en nedåtgående trend (det kan ju 2008 ändra på men med tanke på att hösten är sämre än våren så...)

Det borde egentligen vara mycket intressantare statistik än vad mäklarstatistik säger ? Det hjälper ju inte att de (och Booli) säger saker om hus - om det är på en omsättning och en statistikbas som kanske inte ens finns :-D (Åt bägge håll - om nån plötsligt panikköper ett hus till dubbla värdet har ju inte priserna fördubblats ?)

I Kina har man tydligen varit tvungen att själv ha en kontantinsats på 30% vid bostadsköp. Nu när bobubblan börjar brisera funderar man på att sänka kraven till 20%.

Borde inte regler med minst 20% kontantinsats vara lämpligt att införa i Sverige också? Om jag har förstått det rätt så har det förekommit utlåning motsvarande hela köpeskillingen senaste åren. Tror detta hade gett en mer sansad prisutveckling på bostadsmarknaden och gjort att vi undviker återkommande bostadsbubblor.

Hur reglerar man det? Det skall ju passa in för alla, inte bara för 2 vuxna och 2 barn med 2 jobb som köper sitt första hus med 2 hundra tusen sparade pengar.

Tycker faktiskt att en sådan regleringe är bortkastad tid, det skulle bara innebära att många skulle ta ett dyrt "topplån" på 8% istället. Visst skulle priserna hållas nere, medan boendekostnaden inte skulle ändras nämnvärt. Vad vinner man?

Deven skrev:
I Kina har man tydligen varit tvungen att själv ha en kontantinsats på 30% vid bostadsköp. Nu när bobubblan börjar brisera funderar man på att sänka kraven till 20%.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2008\10\26\308096&SectionId=Ettan&smallscreen=0&

I september sjönk priserna i den rika industristaden Shenzhen i södra Kina till hälften av rekordnivån från slutet av 2006. Shanghai backade också, medan Pekings priser ligger stilla i en helt död marknad där ingen vågar röra sig på grund av osäkerheten.

Den globala finansoron och konjunkturnedgången slår hårt mot Kina. Landets viktiga exportsektor blöder när efterfrågan utomlands sjunker brant. Det får direkt avtryck i de kinesiska arbetslöshetssiffrorna, och alltså indirekt på fastighetsmarknaden.

Zhao tror att många kineser med lån kan riskera att förlora sina hem.

"Det kan bli som i USA."

Spekulationen har även på den kinesiska fastighetsmarknaden varit stor och bygginvesteringarna har tillsammans med exporten varit två viktiga drivkrafter till den höga tillväxten under senare år. I förhållande till lönenivåerna är (lägenhets-)priserna mycket höga. Nu drar kinesiska byggbranschen i bromsen vilket ger direkta avtryck i världsmarkadspriserna för bla koppar.

Kina har potential att utveckla sig som USA 1929-32: landet har haft stora handelsöverskott med omvärlden, outvecklat välfärdssystem osv. Om tiotals miljoner kinesiska arbetare blir av med sina arbeten riskerar vi att få en revolution i Kina inom 5 år. Kineser ser stabilitet som sitt ledord så troligtvis är risken att något annat land drabbas (först) trolig. Vid första anblick kan USA se sårbart ur men jag tror att Kina kommer drabbas värre pga sitt beroende av jobb inom produktion, bygg mm. Jag tror inte att inhemsk kinesisk konsumtion kan kompensera för bortfallet av export till USA och Europa. Flera andra exportländer (tex Tyskland) har tidigare haft problem med att ställa om från export till konsumtion.

Island har visat att små länder kan knäckas och marknaden frågar sig vem som kan står näst på tur... Ungern, Turkiet, Baltikum? Just nu är emerging markets-valutor iskalla och även kronan får sig en släng av sleven med >10 SEK/EUR.

De fundamentala problemen (konjunktur, komplexa kreditpapper osv) kan på inget sätt underskattas. Jag tror att vi riskerar en mycket djup konjunkturnedgång (i vissa länder med låg befolkningstillväxt kan vi nog t o m med få se en "depression", dvs BNP-fall >10%). Att börsen fortsatt att falla ser jag därför som motiverat då vinsterna kommer falla dramatiskt under 2009. Även konkurser inom industrin kommer att öka. Bilindustrin (i Frankrike, Tyskland, Italien, Sverige osv) drar drastiskt ner på produktionstakten.

Det som sker kan knappast gynna svenska fastighetspriserna de kommande 1-2 åren. Just nu kan jag tänka mig att mäklare, potentiella husköpare och hussäljare känner sig förvirrade om vad som är "rätt" pris för en villa. En ljusglimt i eländet är att boräntorna sjunker.

Låt oss hoppas att vi slipper en alltför djup konjunkturnedgång och att jag har fel i min fruktan om en mycket allvarlig global konjunkturnedgång.

Investor skrev:
[länk]

I september sjönk priserna i den rika industristaden Shenzhen i södra Kina till hälften av rekordnivån från slutet av 2006. Shanghai backade också, medan Pekings priser ligger stilla i en helt död marknad där ingen vågar röra sig på grund av osäkerheten.

Den globala finansoron och konjunkturnedgången slår hårt mot Kina. Landets viktiga exportsektor blöder när efterfrågan utomlands sjunker brant. Det får direkt avtryck i de kinesiska arbetslöshetssiffrorna, och alltså indirekt på fastighetsmarknaden.

Zhao tror att många kineser med lån kan riskera att förlora sina hem.

"Det kan bli som i USA."

Spekulationen har även på den kinesiska fastighetsmarknaden varit stor och bygginvesteringarna har tillsammans med exporten varit två viktiga drivkrafter till den höga tillväxten under senare år. I förhållande till lönenivåerna är (lägenhets-)priserna mycket höga. Nu drar kinesiska byggbranschen i bromsen vilket ger direkta avtryck i världsmarkadspriserna för bla koppar.

Kina har potential att utveckla sig som USA 1929-32: landet har haft stora handelsöverskott med omvärlden, outvecklat välfärdssystem osv. Om tiotals miljoner kinesiska arbetare blir av med sina arbeten riskerar vi att få en revolution i Kina inom 5 år. Kineser ser stabilitet som sitt ledord så troligtvis är risken att något annat land drabbas (först) trolig. Vid första anblick kan USA se sårbart ur men jag tror att Kina kommer drabbas värre pga sitt beroende av jobb inom produktion, bygg mm. Jag tror inte att inhemsk kinesisk konsumtion kan kompensera för bortfallet av export till USA och Europa. Flera andra exportländer (tex Tyskland) har tidigare haft problem med att ställa om från export till konsumtion.

Island har visat att små länder kan knäckas och marknaden frågar sig vem som kan står näst på tur... Ungern, Turkiet, Baltikum? Just nu är emerging markets-valutor iskalla och även kronan får sig en släng av sleven med >10 SEK/EUR.

De fundamentala problemen (konjunktur, komplexa kreditpapper osv) kan på inget sätt underskattas. Jag tror att vi riskerar en mycket djup konjunkturnedgång (i vissa länder med låg befolkningstillväxt kan vi nog t o m med få se en "depression", dvs BNP-fall >10%). Att börsen fortsatt att falla ser jag därför som motiverat då vinsterna kommer falla dramatiskt under 2009. Även konkurser inom industrin kommer att öka. Bilindustrin (i Frankrike, Tyskland, Italien, Sverige osv) drar drastiskt ner på produktionstakten.

Det som sker kan knappast gynna svenska fastighetspriserna de kommande 1-2 åren. Just nu kan jag tänka mig att mäklare, potentiella husköpare och hussäljare känner sig förvirrade om vad som är "rätt" pris för en villa. En ljusglimt i eländet är att boräntorna sjunker.

Låt oss hoppas att vi slipper en alltför djup konjunkturnedgång och att jag har fel i min fruktan om en mycket allvarlig global konjunkturnedgång.
Slår dina farhågor in lär vi ju garanterat se kraftigt sjunkande bostadspriser även i Sverige. Tycker att det känns som domedagen är nära när man läser dina tankegångar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.