233 844 läst ·
2 000 svar
234k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Äh, jag ser att jag var luddig. Jag menar -5% på tre månader. Vad tror du själv?-MH- skrev:
Eller vad jag egentligen tycker: Bostäder är övervärderade. punkt.
Generellt har olika typer tillgångar en tendens att genomlöpa liknande upp- och nedgångar ("gloom, boom, bust"). Längden (tidsmässigt) och amplituderna skiljer sig dock kraftigt. Tendenserna till överoptimism och överpessimism förekommer vare sig det handlar om aktier, fastigheter, konst, guld, råvaror, tulpaner osv.-MH- skrev:
2002-03 var konjunkturnedgången mycket mild i jämförelse med vad som kan komma 2009-10. Dessutom låg huspriserna då betydligt lägre (i förhållande till löner/inkomster) än vad utgångsläget är idag och (de då starka) bankerna kunde utöka sin utlåning kraftigt.
Jag tror att statistiken visar på -5% i december. Det är alltså min gissning. Igår skrev jag följande i denna tråd: "Även om de verkliga priserna faller med 15% till december (om man skulle sälja sin villa på 2-3 veckor som tidigare var möjligt) kommer Mäklarstatistik snarare visa på -5%. Orsaken är just att många sitter kvar på sina hus i förhoppningen om att det skall vara en tillfällig dip."-MH- skrev:
Generellt tycker jag inte att huspriserna på mindre orter ser lika överhettade ut som i vissa storstäder.
Okej, då har v ett "ras" på tre månader med 5% som förslag från Nyfniken och investor. Det borde innebära ung. samma priser om i våras, eftersom det tycks ha gått upp några procent under sommaren.
Låter rimligt med några procent ner, men jag tror att vi till våren är tillbaka till samma nivå som senaste mätningen av Mäklarstatistik. Gäller villor, nominellt värde, hela landet.
Jag tror vi är i den överpessimistiska fasen nu.
Låter rimligt med några procent ner, men jag tror att vi till våren är tillbaka till samma nivå som senaste mätningen av Mäklarstatistik. Gäller villor, nominellt värde, hela landet.
Jag tror vi är i den överpessimistiska fasen nu.
Du kallar mig för optimist, trots att jag förutspår en lika försiktigt nedgång som du till december? Ja, då är vi väl optimister båda två.
Om lågkonjunkturen knappt märks, så är det nog ingen lågkonjunktur heller.
Om lågkonjunkturen knappt märks, så är det nog ingen lågkonjunktur heller.
Redigerat:
Det här är inte forumets längsta tråd, men den är lång, och det är MÅNGA som läser den. Även sådana som inte deltar i diskussionen.
Därför skulle det vara trevligt, om vi försökte ha lite substans i våra inlägg så att de intresserade kan tillgodogöra sig vad vi "snillen" här spekulerar om.
Det är en intressant tråd, och väldigt många villaägare är intresserade av om priserna går upp, ned eller ligger still.
Därför skulle det vara trevligt, om vi försökte ha lite substans i våra inlägg så att de intresserade kan tillgodogöra sig vad vi "snillen" här spekulerar om.
Det är en intressant tråd, och väldigt många villaägare är intresserade av om priserna går upp, ned eller ligger still.
Skulle vara intressant att höra vad pessimisterna har för tro på ränteutvecklingen framöver.
Personligen anser jag att det är svårt att ha en välgrundad uppfattning utan att ha en ränteprognos för framtiden också.
Personligen tror jag på fallande räntor pga av att inflationen bytts ut mot deflationshot samtidigt som konjunkturen är svag.
Man kan titta på småhusprisernas utveckling under IT-kraschen. Då steg priserna genomsnittligt i riket med 17%.
Är pessimismen lika säker om vi ser en reporänta på 3% till årsskiftet samtidigt som spreadarna normaliseras, vilket kan innebära en halvering av bolåneräntorna?
Kan det vara så att det är köpläge innan räntorna sänks?
Personligen anser jag att det är svårt att ha en välgrundad uppfattning utan att ha en ränteprognos för framtiden också.
Personligen tror jag på fallande räntor pga av att inflationen bytts ut mot deflationshot samtidigt som konjunkturen är svag.
Man kan titta på småhusprisernas utveckling under IT-kraschen. Då steg priserna genomsnittligt i riket med 17%.
Är pessimismen lika säker om vi ser en reporänta på 3% till årsskiftet samtidigt som spreadarna normaliseras, vilket kan innebära en halvering av bolåneräntorna?
Kan det vara så att det är köpläge innan räntorna sänks?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, fast då skall vi väl inte glömma att alla de saker du räknar upp, förutom just småhus för boende, är mycket mera lämpade för spekulation, och känsliga för marginalkostnad. De flesta köper inte mer en max två hus (ett för fastboende och ett för fritidsboende, även om det senare väl minskat) oavsett vad man tror om ev. framtida prisutveckling. Så det skulle vara intressant att höra om du ser några avgörande tecken på spekulation på den svenska småhusmarknaden, jag har inte gjort det. IT-bubblan på börsen var en helt annan sak...Investor skrev:Generellt har olika typer tillgångar en tendens att genomlöpa liknande upp- och nedgångar ("gloom, boom, bust"). Längden (tidsmässigt) och amplituderna skiljer sig dock kraftigt. Tendenserna till överoptimism och överpessimism förekommer vare sig det handlar om aktier, fastigheter, konst, guld, råvaror, tulpaner osv.
Jag hörde fö den så här förkättrade Stellan intervjuvas som en av många i P3-dokumentär om den förra bankkrisen, och även han sade (i sommras då) att det här är en internationell kris och att övervärderingen i sämsta fall är 20-30%. Vilket iofs är en del, men då har han som sagt enligt egen utsago varit skeptisk sedan 1985 eller så... ;-) Den här krisen visar inte alls på samma allvarliga makroekonomiska problem för Sverige som den förra. Vi hade t ex i början på 80-talet negativ realränta om man räknar med skattelättnaderna, det har vi inte idag. (Länk till programmet/podcast: http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?ProgramID=2519)
Jag vet inte om jag vare sig är pessimist eller optimist just nu, realist försöker jag vara. Men det finns inte så mycket historiska fakta att basera några analyser på. Situationen vi ser på finansmarknaden är så exceptionell att det kan sluta nästan hur som helst. Men vi gör ett försök att sia om framtiden.Lekkamraten skrev:
Räntan är naturligtvis en viktig faktor, och något säger mig att det är närmare till en reporänta på 3% än 4,5% just nu. Hur snabbt man sedan sänker är jag lite tveksam till. Jag är rätt så övertygad om att Ingves inte är helt nöjd med att kronan tappat 20% till dollarn på ett par månader, och en hel del mot euron. Inte heller är jag säker på att han VILL ha igång en väsentligt ökad utlåning för konsumtion. Det är, för att använda vulgärspråk, lite som att kissa på sig. Det blir väldigt varmt och trevligt ett tag, men sedan kommer det kalla och obehagliga då det skall betalas. Problemen just nu handlar om att få igång systemet så att det finns pengar att låna, oavsett ränta.
Jag tror inte att Riksbanken kommer att sänka till mer än 3,75 eller 3,5% fram till årsskiftet. Lite grann beror det på hur den akuta finanspaniken slutar också. Ett par veckor till där jättar faller som hälsingefuror åt alla håll kommer få i princip alla centralbanker att sätta räntan till ingenting i ett desperat försök att få ordning på det hela. Men når vi dit har vi alla lite andra problem än huspriserna att bekymra oss över.
Men det finns en del andra faktorer som också påverkar huspriserna.
- Bankerna har bränt sig ordentligt, och åtminstone ett tag framöver kommer de att hålla lite hårdare på mallarna för husutlåning. 10-15% kontantinsats, och inga inbakade billån och kontokortsskulder. Det gäller för bankerna att återvinna förtroendet för sina bostadsobligationer, och det gör man bara genom att visa på att säkerheten finns där, med marginal.
- Tyvärr har många människors sparkapital decimerats en hel del de senaste veckorna. Alla aktiekurser har slaktats, fondvärdena är slagna i spillror och det kommer vara svårt för människor att erlägga kontantinsatsen som behövs. Repliker som "Älskling, våra pensionsförsäkringar halverades just i värde, tycker du inte att vi skall öka våra boendekostnader med 4.000kr/månad" är inte så vanligt förekommande.
- Det finns också en psykologisk effekt som kommer att få betydelse, nämligen den att människor åter blivit medvetna om att inga träd växer till himlen. Istället för en bostadsrätt i Vasastan, kanske man kan tänka sig en i Solna. Man slipper ju biltullarna också. Och visst är det trevligt i Mälarhöjden, men Segeltorps villor kostar ett par miljoner mindre...
Så mitt tips är att priserna går ned en del fram till årsskiftet. Bostadsrätter går ned mer än villor. Och naturligtvis med stor lokal variation. I t.ex. Göteborg som haft flera väldigt stora och tunga varsel finns det nog anledning att vara mer pessimistisk än på andra håll.
Men, det allra viktigaste är att man får någon som helst ordning på världens finansiella system. Så länge man ständigt läser om stora företag i stor nöd och kris, så länge världens regeringar behöver använda enorma summor skattemedel för att hjälpa till och så länge vi ser aktiebörserna fara som en jojo upp och ner (mest ner) så krävs det mycket mod, kanske på gränsen till galenskap, att köpa ett hus eller en lägenhet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Mod, galenskap eller kanske genialt ?Swetrot skrev:...
Men, det allra viktigaste är att man får någon som helst ordning på världens finansiella system. Så länge man ständigt läser om stora företag i stor nöd och kris, så länge världens regeringar behöver använda enorma summor skattemedel för att hjälpa till och så länge vi ser aktiebörserna fara som en jojo upp och ner (mest ner) så krävs det mycket mod, kanske på gränsen till galenskap, att köpa ett hus eller en lägenhet.
Även om bostadspriserna på halvlång sikt troligen går ned ännu mer så kan det nog vara ett rätt bra köpläge, iaf på enstaka objekt nu.
Just nu när det är lite halvpanik kanske man kan locka säljaren av sin drömvilla med ett i nuläget attraktivt bud på 20,30 eller tom 40% under vad det skulle ha kostat i våras ?
Jag tror däremot att prisstatistiken kommer visa ungeför som många här har tippat på ca -5 - -10% eller så vid årsskiftet. Sedan finns det nog lite ytterligare fallhöjd i denna konjuktur. Om folk blir av med jobben, eller även om arbetet bara hotas så håller man lite hårdare i plånboken och väntar med de stora besluten (bostad, bil osv). De som måste flytta kanske tar en ngt mindre/billigare bostad istället för att satsa lite extra...
Så innan denna konjuktursvängnin är över kan nog bostäderna ha gått ned 20-30% - att tippa det ger nog inte ett nobelpris, tidpunkten har väl varit det svåra (och vissa har ju varje år tippat ned 20-30% - så nu får dom alltså rätt - kanske ?)
När det gäller de bostäder som ägs idag har ju dock bankerna, hitills iaf, gått ut och sagt att dom inte kommer börja kräva in säkerheterna så länge som man sköte avbetaltningar/räntebetalningar - så det är väl bara att hoppas att dom har lärt sig ngt av förra gången - och att inte alltför många halkar efter nu när räntan är lite högre.
Appropå räntan (som det ju finns en annan välbesökt tråd om) så tror jag som sagt att reproräntan kommer gå ned, kanske tom ytterligare i år, men att bolånerätnorna tyvärr kommer släåa litegranna - iaf inpå nästa år - förutsatt att finansvärlden börjar få lite förtroende för varandra - kanske den kan vända lite efter valet i Usa om den vinnande kandidaten går ut och håller några starka tal som psykologiskt påverkar marknaden ?
/K
Men Swetrot - priserna går ju alltid ner till årsskiftet ? :-Þ
Några procent brukar det falla på hösten, alltid, och framåt november är det dessutom ingen omsättning.
Det var ju samma snack förra hösten - att nu faller allting, det kommer tokrasa - och så gick det upp som en raket i februari/mars.
Så om vi förutsätter (rimligt, medt tanke på att vi börjat sänka kraftigt) att räntetoppen är nådd, och att inom en månad eller två, att finanskrisen börjar stabilisera sig, att det inte förändras varje dag, vad tror du då om priserna i vår jämfört med i våras ? Upp eller ner ?
Själv tror jag upp, men inte lika fort som tidigare.
Det verkar egentligen också vara det som det rubrikats mest om - varje gång det skrivs att nu sjunker priserna så handlar det mest om säsongsvariation och att ökningstakten sjunker, inte ökningen ;-)
Bostadsrätter är en annan sak - hur nån kan få för sig att betala såpass för att bo i en trång innerstadslägenhet med avgaser och gatumusikanter, det är inte begripligt - du kan ju abonnera en taxi varje helg för mellanskillnaden ;-)
Jupp, jag har sett att det verkar vara lågkonjunktur - men jag är böjd på att lita på den unga lymmeln med hästsvansen, lita på att han faktiskt gör ett bra jobb och kanske inte tenderar att stoppa in alla arbetslösa i "åtgärder" för resten av livet.
Bland annat har vi ju den lägsta långtidsarbetslösheten bland unga på länge - det var bara ett par tusen sist jag tittade - inte mycket att hymla om.
Några procent brukar det falla på hösten, alltid, och framåt november är det dessutom ingen omsättning.
Det var ju samma snack förra hösten - att nu faller allting, det kommer tokrasa - och så gick det upp som en raket i februari/mars.
Så om vi förutsätter (rimligt, medt tanke på att vi börjat sänka kraftigt) att räntetoppen är nådd, och att inom en månad eller två, att finanskrisen börjar stabilisera sig, att det inte förändras varje dag, vad tror du då om priserna i vår jämfört med i våras ? Upp eller ner ?
Själv tror jag upp, men inte lika fort som tidigare.
Det verkar egentligen också vara det som det rubrikats mest om - varje gång det skrivs att nu sjunker priserna så handlar det mest om säsongsvariation och att ökningstakten sjunker, inte ökningen ;-)
Bostadsrätter är en annan sak - hur nån kan få för sig att betala såpass för att bo i en trång innerstadslägenhet med avgaser och gatumusikanter, det är inte begripligt - du kan ju abonnera en taxi varje helg för mellanskillnaden ;-)
Jupp, jag har sett att det verkar vara lågkonjunktur - men jag är böjd på att lita på den unga lymmeln med hästsvansen, lita på att han faktiskt gör ett bra jobb och kanske inte tenderar att stoppa in alla arbetslösa i "åtgärder" för resten av livet.
Bland annat har vi ju den lägsta långtidsarbetslösheten bland unga på länge - det var bara ett par tusen sist jag tittade - inte mycket att hymla om.
På hösten skall tydligen allt ned, inkl löven på träden... 
Att sia om hur priserna varierar månad för månad går inte. Men jag tror på att villor kommer att kosta mer om 5 år än de gör idag, även rensat för inflationen.
Kortsiktigt (kommande 18 månader) kommer minnet av finanskraschen och dess efterdyningar att vara ett tillräckligt sänke för att hålla tillbaka prisökningar.
Läser man runt här så inser man att bara när bankerna slutade låna ut till pantbrev och lagfart så blev många väldigt upprörda. Om de nu dessutom kommer att kräva en kontantinsats på 10-15% så inser jag att det är många potentiella budgivare som får vänta med att köpa hus.
Men på längre sikt ser jag att Sveriges befolkning ökar mer än det byggs bostäder. Jag ser att miljonprogramshusen inte underhålls, renoveras och byggs om av fattiga kommuner. Att bo i villa kommer därför att bli mer och mer attraktivt, och därmed dyrare.
Vill man göra det fetaste klippet just nu tror jag att man skall köpa mark som går att bebygga nära storstäderna från bolag som spekulerat lite för vilt. Nybyggnationen är nära noll just nu, men om några år när framtidstron kommer tillbaka kan man åter stycka av tomter och få fantastiska priser för dem.
Att sia om hur priserna varierar månad för månad går inte. Men jag tror på att villor kommer att kosta mer om 5 år än de gör idag, även rensat för inflationen.
Kortsiktigt (kommande 18 månader) kommer minnet av finanskraschen och dess efterdyningar att vara ett tillräckligt sänke för att hålla tillbaka prisökningar.
Läser man runt här så inser man att bara när bankerna slutade låna ut till pantbrev och lagfart så blev många väldigt upprörda. Om de nu dessutom kommer att kräva en kontantinsats på 10-15% så inser jag att det är många potentiella budgivare som får vänta med att köpa hus.
Men på längre sikt ser jag att Sveriges befolkning ökar mer än det byggs bostäder. Jag ser att miljonprogramshusen inte underhålls, renoveras och byggs om av fattiga kommuner. Att bo i villa kommer därför att bli mer och mer attraktivt, och därmed dyrare.
Vill man göra det fetaste klippet just nu tror jag att man skall köpa mark som går att bebygga nära storstäderna från bolag som spekulerat lite för vilt. Nybyggnationen är nära noll just nu, men om några år när framtidstron kommer tillbaka kan man åter stycka av tomter och få fantastiska priser för dem.
Idag sjönk STIBOR TN ner under 5% igen, var uppe i 6,5% som högst för några dagar sedan. Bankerna följer snart efter med rörlig ränta, och med reposänknnigen om några dagar, så kan vi som det ser ut nu ha en rörlig ränta neråt 5,2% (repo + 1%, inkl. rabatt) igen om två veckor.
Borde lugna bostadsmarknaden rejält, och dämpa(stoppa?) ev. prisfall.
Så, nu har jag stuckit ut hakan och spått ekonomi på mycket kort tid. Det brukar gå åt h-e när jag gör det.
Borde lugna bostadsmarknaden rejält, och dämpa(stoppa?) ev. prisfall.
Så, nu har jag stuckit ut hakan och spått ekonomi på mycket kort tid. Det brukar gå åt h-e när jag gör det.