Visst, ville bara påminna dig. :-)

Vad tror du själv om huspriserna vid decembermätningen?

Kan inte uttala mig generellt men i det lilla område jag följer prisutvecklingen så har man definitivt passerat en topp. Många hus har legat ute i flera månader, och i några fall har hus sålts efter en längre tid på hemnet och då upp till 700kkr under utgångspris. Och då ett utgångpris som lades något under toppnivån som gällde för något år sedan. Finns också ett antal nybyggen som legat ute snart ett halvår och står tomma... Gäller en förort några kilometer från en stor svensk stad i södra Sverige.

-MH- skrev:
Jag tror att huspriserna om ett halvår är högre än nu. Eller så är de lägre. Men om korpen kraxar hest, så kan de bli lika. :)
Den som tror att huspriserna är högre om ett halvår är måhända ingen olyckskorp men väl en blind höna... ;)

Krax, krax och trevlig helg!

Tja, det verkar ju inte vara någon olyckskorp som vågar hävda något bestämt, utan det gäller mest att kritisera alla andra. Säg en siffra, så kan vi se istället!

Få se nu, Investor, Nyfniken och Kasch tror att marknaden kommer krascha till mätningen i december, säg 15% ner. Ja, om tvåmånader får vi väl vet om de hade rätt.

Redigerat:
-MH- skrev:
Vad tror du själv om huspriserna vid decembermätningen?
Kul att du frågar.
Jag har tyckt att hus varit övervärderade i drygt två år. Själv bor jag i en förort till Stockholm där de billigaste rucklen kostar nästan tre miljoner. Jag kan inte förstå hur man kan tänka tanken att ta ett mångmiljonlån man aldrig kan betala av för att köpa ett lapptäcke. (Det skulle vara ständiga värdestegringar då, men det har ju amerikanarna visat hur sånt slutar).

Men för att kvantifiera min pessimism: Till decembersiffrorna (de som publiceras i början av januari?) tror jag definitivt på ett minustecken, förmodligen ett tapp på mer än 5%.

Bostadsrätter tror jag kommer rasa betydligt. Utbudet av bostadsrätter i Stockholms kommun är nu 55% högre än för ett år sen (då vi hade ett jätteutbud pga skattereglerna).

...men jag är absolut inte säker på min sak och kommer inte säga "vad var det jag sa" om jag får rätt.

Redigerat:
-MH-
Även om de verkliga priserna faller med 15% till december (om man skulle sälja sin villa på 2-3 veckor som tidigare var möjligt) kommer Mäklarstatistik snarare visa på -5%. Orsaken är just att många sitter kvar på sina hus i förhoppningen om att det skall vara en tillfällig dip.

Jämförelse med aktiemarknaden: i börjar vrider en bull market långsamt över till en bear market. Magnituden på fallen är oftast betydligt mindre än när marknaden går in i en kapitulationsfas då alla blir pessimister. Denna kapitulationsfas har vi kommit in i nu på börsen.

Nyfniken skrev:
1990: 9100 kr/mån
Om vi antar att huspriserna har stått still sen 2004, och med 6% ränta:
2 600 000 x 0.06 x 7/10 x 1/12 = 9100 kr/mån

Det är dyrt att bo i egnahem 2008 :)
Fast 9100 var ju rätt mycket 1990 snart 20 år sedan.

Jag tittade lite på den statistik som presenterades idag, och jag ser inga egentliga fel i den. Volymerna är något högre i år än motsvarande period 2007, så det handlar inte om det står still på marknaden.

Jag kan därför inte tolka statistiken på annat sätt än att priserna på bostadsrätter går ned, på vissa ställen rätt så rejält, medans villapriserna står sig ganska så stabilt.

Att tolka ut något annat ur det som presenteras är jag inte man nog att göra. Men, om det nu är så att det finns väldigt många fler objekt till salu, trots att antalet avslut är desamma, så tyder ju det på att det är rätt så trångt i dörren. Det har varit en bostadsspekulation, även i Sverige.

Den mer extrema finansiella oron har inte varit igång så pass länge att den märks i den statistik som presenterades nu, och vi får verkligen hoppas att proppen släpper snart. Annars lär det vara annat än huspriser som intresserar människor om några månader.

bumpaberra skrev:
Fast 9100 var ju rätt mycket 1990 snart 20 år sedan.
Sant så sant, 9.100 kr 1990 motsvarar 13.360 kr idag. Men: "Om vi antar att huspriserna har stått still sen 2004" :D

Faktum är att fastighetspriserna har gått upp från 9.100 till 12.657 mellan 2004 och nu. Ser man det så (har jag gjort en tankevurpa?) så är det 6% billigare nu än 1990.

Redigerat:
Nyfniken skrev:
[länk]
Den där statistiken stämmer ju ganska väl överrens med att husmarknaden är rätt stabil. Ca 20% fler objekt ute i september iår än i september 2007, det vill säga en rätt odramatisk skillnad.

För bostadsrätter däremot (som tråden inte handlar om) har antalet objekt stigit med nästan 60%.

Det är rätt rimligt att även hus kommer att tappa i pris, dels i direkt samband med den akuta finanskrisen, dels i den kommande lågkonjunkturen. Det är svårare att få lån och många som vill köpa hus tar nog en paus från husletandet i några månader tills läget stabiliserat sig. För vissa säljare kan det vara svårare att ta samma paus.

Men, med tanke på den mycket kraftiga kris vi sett, och med tanke på att huspriserna inte fallit alls ännu, utan tvärtom fortsatt stiga, så är det rätt fascinerande att så många för ett år sedan ropade att huspriserna skulle halveras till i höst. Hur allvarlig kris trodde de att vi skulle få se? Anledningen till att huspriserna inte kraschat är att vi inte haft någon husprisbubbla i Sverige.

Jag tror att huspriserna kommer att falla framöver, men inte på grund av någon bubbla, utan på grund av en traditionell lågkonjunktur. Därför kommer inte huspriserna krascha - den som tror att han ska köpa en 400 kvm-villa på Strandvägen i Djursholm kontant för 1 miljon om något år blir nog besviken, tror jag.

Nyfniken skrev:
Bostadsrätter tror jag kommer rasa betydligt. Utbudet av bostadsrätter i Stockholms kommun är nu 55% högre än för ett år sen (då vi hade ett jätteutbud pga skattereglerna)
Problemet - åtminstone med villorna, med att de börjat mäta ökning av utbud är att de jämför äpplen med päron i många områden.

För ett år sedan låg det inte stora villaområden som inte byggts ute till försäljning mellan de vanliga existerande villorna - det gör det nu, och det har man väl knappast justerat för, man har bara räknat hur många villor man får upp i sökknapparna på hemnet ?

Angelven skrev:
Problemet - åtminstone med villorna, med att de börjat mäta ökning av utbud är att de jämför äpplen med päron i många områden.
Givetvis. I min privata lilla undersökning (jag litar inte på deras statistik, så jag bokför själv) så tittar jag desutom bara på BR i Stockholms kommun. Alla andra urval är för små och har alldeles för hög volatilitet. Jag tror dock att bostadsrätterna är en ledande indikator för hur småhusen kommer gå.

Visst är inte Expressen den tunga affärstidningen men följande artikel angående Mäklarsamfundets statistik tycker jag är träffande.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1330423/villapriserna-pa-vag-nedat

Saxat ur artikeln:
"Villapriserna stiger nu i Sverige samtidigt som finanskrisen knäcker börsen, banksystemet, världsekonomin och tvingar storföretag som Volvo att sparka 3 000 personer.
Tror någon på det?
Knappast."
...

"Mäklarsamfundet vet förstås att villasäljare under september har tvingats sänka priset på 10–15 procent runtom i landet, flera mäklare har vittnat om det. Men eftersom samfundet inte mäter detta så säger man inget om det."
...

"Min slutsats: Mäklarsamfundet döljer verkligheten med sin dåliga statistik."

Investor skrev:
Visst är inte Expressen den tunga affärstidningen men följande artikel angående Mäklarsamfundets statistik tycker jag är träffande.
[länk]

Saxat ur artikeln:
"Villapriserna stiger nu i Sverige samtidigt som finanskrisen knäcker börsen, banksystemet, världsekonomin och tvingar storföretag som Volvo att sparka 3 000 personer.
Tror någon på det?
Knappast."
...

"Mäklarsamfundet vet förstås att villasäljare under september har tvingats sänka priset på 10–15 procent runtom i landet, flera mäklare har vittnat om det. Men eftersom samfundet inte mäter detta så säger man inget om det."
...

"Min slutsats: Mäklarsamfundet döljer verkligheten med sin dåliga statistik."
Håller med till 100 procent. Borde inte SCB som är opartisk kunna stå för den här statistiken istället? Känns nästan lite skrämmande med den desinformation som Mäklarsamfundet använder sig av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.