2 907 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Husleverantör som ej tar ansvar?
Vad ska jag göra?
Är mycket konfunderad och förgrymmad över det som händer just nu hemma hos oss. Vi har ett nästan sprillans nytt hus som vi flyttade in i för cirka ett år sedan och som levererades enligt modellen "totalentreprenad" av en (som jag än så länge låter vara anonym...) husleverantör. Leverantörens USP (Uniqe Selling Point för den oinvigde) var såklart nyttan och enkelheten av att ha en leverantör. Varken jag eller min fru är nämnvärt händiga eller intresserade av byggmoment. Ointresserade är kanske fel ord, men vi är bättre på andra saker och tyckte att de professionella kunde bygga vårt hus... Vi fick höra att vi bara behövde en kontakt hos leverantören och att den personen skulle svara på allt som rörde huset. Detta visar sig vara en sanning med modifikation.
För cirka tre veckor sedan, en måndag, gick ett rör åt pipan i huset. Be mig inte förklara exakt vad som hände, för det kan jag inte. En form av konstruktionsfel vilket gjorde att röret expanderade. Som sagt, jag är inte rörmokare Vi hade åkt till jobbet 07.00. Runt 08.00 var svärfar (vi bor grannar) ute med hunden och både såg och hörde att något inte stod rätt till i vårt hus. Han är pensionerad arbetsledare och snickare och agerade lyckligtvis blixtsnabbt. Han tog sig in med reservnyckeln och såg att vatten sprutade från ett rör i groventren bredvid vår frånluftsvärmepump. Han stängde snabbt av vattnet. Samtidigt ringde han sina gamla kollegor från den byggfirma han jobbade på innan pension. Rörmokare med flera var ute snabbt och hjälpte till för att åtgärda det mest akuta. Detta var lovvärt enligt försäkringsbolaget och enligt dem helt rätt agerat.
Jag och min fru åkte hem direkt från jobbet och jobbade hela dagen med denna läcka och försökte rädda det som kunde räddas. Vi torkade och flyttade saker hejvilt! Vattnet hade nått rätt högt på denna korta stund. Vi ringde husleverantören på en gång men de svarade inte... Under dagen jobbade vi på stenhårt med detta och hade vi inte gjort det och hade inte svärfar varit alert (och ute med hundenJ) hade skadorna varit mångt mer omfattande. Redan här tycker jag att husleverantören ska premiera min svärfar. Han har enligt mig sparat massor med pengar till dem genom sitt agerande. Att ringa och säga tack är väl inte för mycket begärt i alla fall och det hör enligt mig till en basal form av artighet?
Vårt försäkringsbolag kom ut och tog bilder och konstaterade snabbt att leverantörens rörmokare ej gjort sitt jobb på ett korrekt sätt. Detta blev ganska uppenbart för på torsdagen gick ett rör till åt pipan Nu var min svärfar i huset och försökte hjälpa till att städa upp så han kunde snabbt agera IGEN. Här kommer en parentes i sammanhanget Jag har grävt fram gamla fakturor som vi fick direkt av underleverantörens VVS; are. Jag har dels hittat en på 5 500 SEK där det står byte rör i duschen och montering duschblandare samt vatten i pumphus. 390 SEK/H ggr 9 timmar plus 300 SEK för servicebil är en del av denna summa. Vi såg aldrig denna rörmokare med egna ögon. Jag ska inte ljuga och säga att han inte var här, för det var han givetvis. Men han var bra på att ta saftigt betalt. Vi har också en liten läcka i badrummet från rören under blandaren rätt ner i underskåpet där vi har toalettartiklar. Det är väl också ett jobb som rörmokaren gjort? Han verkar ha kunnat ta bra betalt men verkar inte ha jobbat lika bra
Nu till problemet (problemen...). Första dagarna jagade jag leverantören för fulla muggar. Ingen återkom. Efter tre dagar fick jag numret till en person som jag ringde upp. Han bollade mig vidare till en andra person. Sedan bollades jag vidare till en tredje person. Han jagade jag i två dagar, sedan ringde en fjärde person upp. För den tredje hade gått i pension. Så här höll det på drygt en vecka. När jag äntligen fått en kontaktperson hos leverantören så "skulle han kolla vad som gällde med deras försäkringsbolag", vilket tog låååång tid. Han ville helt enkelt inte göra någonting alls innan han kollat med dem. Mitt försäkringsbolag ringde leverantörens försäkringsbolag (vilket råkade vara samma försäkringsbolag ) och tryckte på och tyckte att det gick för långsamt.
Jag hävdade och hävdar än idag (samt att jag har stöd av mitt försäkringsbolag):
ATT DETTA INTE ÄR ETT FÖRSÄKRINGSÄRENDE!!!
Vi köpte vårt hus för ett år sedan och detta ska gå på garantin. Hur sedan leverantören vill agera i sina led mot underleverantörer och underleverantörernas underleverantörer är för mig helt ointressant. Vilka försäkringar de har är såklart av intresse för dem. Men för mig är det inte ett försäkringsärende. Jag gjorde en liknelse med leverantören då jag pratade med honom i telefon: Jag köpte min Samsung 46 tums platt-TV på El Giganten i samband med att vi flyttade in i huset och vi har två års garanti på den. Om det visar sig vara fel på den vad gör jag då? Enligt mig sätter jag mig i bilen och åker till El Giganten med min TV. De får åtgärda felet eller ersätta mig med en ny TV. Jag ringer inte försäkringsbolaget... Om jag däremot skulle tappa min TV i golvet eller om den blir stulen, då ringer jag försäkringsbolaget. För då är det ett försäkringsärende. Precis detta har mitt försäkringsbolag hävdat hela tiden. De har skött sig exemplariskt och varit ett jättebra stöd. Jag får hela tiden hävda detta till leverantören. De verkar inte förstå detta och det gör mig konfunderad. En av Sveriges större husleverantörer har ingen aning om vad som gäller.
Jag har frågat leverantören hur vi ska göra med hantverkare. Ska min svärfars gamla gäng fortsätta? Vill ni komma ut och titta och dokumentera det som har hänt? Hur gör vi med fakturor för arbetet? Hur gör vi med elräkningen, för den kommer att öka markant med tanke på de fläktar som står och går? Fungerar det att bo i huset eller hur blir det med kök och badrum? Hur följer ni upp detta? Vill ni se över vad som har skadats av våra ägodelar?
Jag har dessutom suttit och scannat in säkerligen 15 olika dokument från kontraktet, Garbo försäkringen och egenkontrollen som husleverantören gjort. Jag har ju kopior på deras egenkontroll där det står vad VVS-killen utfört. Jag har kopior från besiktningen. ALLT har jag skickat till dem, med kopior till mitt försäkringsbolag.
Frågorna har varit många och svaren har varit NOLL! Det är helt och hållet jag och min fantastiska svärfar som drivit allt och hjälpt oss med detta. Leverantören har visat otroligt lågt intresse. De har inte själva visat något initiativ.
Vad har då hänt i vårt hus?
Jo cirka 50-75 % av vårt hus är obrukbart för tillfället. Parketten är uppbruten, vår walk-in closet (ett rum på 8 kvadrat) är helt tömd med saker och PAX-garderoberna är fuktskadade i botten. Sovrummet är obrukbart, arbetsrummet likaså. Vardagsrummet också förutom en fjärdedel där vi trängt ihop möbler. Det kommer att behöva målas om i nästan hela huset och våra fondväggar får tapetseras om. De kommer att få lägga nytt golv i köket också, eftersom att parketten är uppbruten en bit in i köket. Då får de väl flytta hela köket kan jag tänka mig? Som tur är verkar badrum och kök klarat sig, så vi kan bo kvar. Vi bor i vårt lilla allrum med ett lakan uppspikat som skydd för ljus och insyn. Våra kläder och saker är nedpackade i flyttkartonger och vi har tre byråer lite varstans med saker i. Vi försöker bo så gott vi kan i denna röra. Min svärfar har via de som kollar fukten fått reda på att torktiden preliminärt är 6-8 veckor. Detta har inte husleverantören ens frågat oss om eller behagat kolla själva.
Jag är en enkel man som haft det tuffare än detta i mina dagar. En del av mig tycker att detta är i-landsproblem, vilket det kanske är. Jag och mina nära och kära mår bra och är friska. Men det betyder inte att jag tänker tolerera att bli behandlad illa... Det är ett hus vi köpt för dryga 3 miljoner och som vi betalar mycket för varje månad. Men vi kan inte nyttja det fullt ut. Både jag och min fru har ansvarsfulla jobb och specifikt jag får lägga massor av tid på detta ärende.
På grund av att jag inte får plats med mer tecken kommer en fortsättning...
Är mycket konfunderad och förgrymmad över det som händer just nu hemma hos oss. Vi har ett nästan sprillans nytt hus som vi flyttade in i för cirka ett år sedan och som levererades enligt modellen "totalentreprenad" av en (som jag än så länge låter vara anonym...) husleverantör. Leverantörens USP (Uniqe Selling Point för den oinvigde) var såklart nyttan och enkelheten av att ha en leverantör. Varken jag eller min fru är nämnvärt händiga eller intresserade av byggmoment. Ointresserade är kanske fel ord, men vi är bättre på andra saker och tyckte att de professionella kunde bygga vårt hus... Vi fick höra att vi bara behövde en kontakt hos leverantören och att den personen skulle svara på allt som rörde huset. Detta visar sig vara en sanning med modifikation.
För cirka tre veckor sedan, en måndag, gick ett rör åt pipan i huset. Be mig inte förklara exakt vad som hände, för det kan jag inte. En form av konstruktionsfel vilket gjorde att röret expanderade. Som sagt, jag är inte rörmokare Vi hade åkt till jobbet 07.00. Runt 08.00 var svärfar (vi bor grannar) ute med hunden och både såg och hörde att något inte stod rätt till i vårt hus. Han är pensionerad arbetsledare och snickare och agerade lyckligtvis blixtsnabbt. Han tog sig in med reservnyckeln och såg att vatten sprutade från ett rör i groventren bredvid vår frånluftsvärmepump. Han stängde snabbt av vattnet. Samtidigt ringde han sina gamla kollegor från den byggfirma han jobbade på innan pension. Rörmokare med flera var ute snabbt och hjälpte till för att åtgärda det mest akuta. Detta var lovvärt enligt försäkringsbolaget och enligt dem helt rätt agerat.
Jag och min fru åkte hem direkt från jobbet och jobbade hela dagen med denna läcka och försökte rädda det som kunde räddas. Vi torkade och flyttade saker hejvilt! Vattnet hade nått rätt högt på denna korta stund. Vi ringde husleverantören på en gång men de svarade inte... Under dagen jobbade vi på stenhårt med detta och hade vi inte gjort det och hade inte svärfar varit alert (och ute med hundenJ) hade skadorna varit mångt mer omfattande. Redan här tycker jag att husleverantören ska premiera min svärfar. Han har enligt mig sparat massor med pengar till dem genom sitt agerande. Att ringa och säga tack är väl inte för mycket begärt i alla fall och det hör enligt mig till en basal form av artighet?
Vårt försäkringsbolag kom ut och tog bilder och konstaterade snabbt att leverantörens rörmokare ej gjort sitt jobb på ett korrekt sätt. Detta blev ganska uppenbart för på torsdagen gick ett rör till åt pipan Nu var min svärfar i huset och försökte hjälpa till att städa upp så han kunde snabbt agera IGEN. Här kommer en parentes i sammanhanget Jag har grävt fram gamla fakturor som vi fick direkt av underleverantörens VVS; are. Jag har dels hittat en på 5 500 SEK där det står byte rör i duschen och montering duschblandare samt vatten i pumphus. 390 SEK/H ggr 9 timmar plus 300 SEK för servicebil är en del av denna summa. Vi såg aldrig denna rörmokare med egna ögon. Jag ska inte ljuga och säga att han inte var här, för det var han givetvis. Men han var bra på att ta saftigt betalt. Vi har också en liten läcka i badrummet från rören under blandaren rätt ner i underskåpet där vi har toalettartiklar. Det är väl också ett jobb som rörmokaren gjort? Han verkar ha kunnat ta bra betalt men verkar inte ha jobbat lika bra
Nu till problemet (problemen...). Första dagarna jagade jag leverantören för fulla muggar. Ingen återkom. Efter tre dagar fick jag numret till en person som jag ringde upp. Han bollade mig vidare till en andra person. Sedan bollades jag vidare till en tredje person. Han jagade jag i två dagar, sedan ringde en fjärde person upp. För den tredje hade gått i pension. Så här höll det på drygt en vecka. När jag äntligen fått en kontaktperson hos leverantören så "skulle han kolla vad som gällde med deras försäkringsbolag", vilket tog låååång tid. Han ville helt enkelt inte göra någonting alls innan han kollat med dem. Mitt försäkringsbolag ringde leverantörens försäkringsbolag (vilket råkade vara samma försäkringsbolag ) och tryckte på och tyckte att det gick för långsamt.
Jag hävdade och hävdar än idag (samt att jag har stöd av mitt försäkringsbolag):
ATT DETTA INTE ÄR ETT FÖRSÄKRINGSÄRENDE!!!
Vi köpte vårt hus för ett år sedan och detta ska gå på garantin. Hur sedan leverantören vill agera i sina led mot underleverantörer och underleverantörernas underleverantörer är för mig helt ointressant. Vilka försäkringar de har är såklart av intresse för dem. Men för mig är det inte ett försäkringsärende. Jag gjorde en liknelse med leverantören då jag pratade med honom i telefon: Jag köpte min Samsung 46 tums platt-TV på El Giganten i samband med att vi flyttade in i huset och vi har två års garanti på den. Om det visar sig vara fel på den vad gör jag då? Enligt mig sätter jag mig i bilen och åker till El Giganten med min TV. De får åtgärda felet eller ersätta mig med en ny TV. Jag ringer inte försäkringsbolaget... Om jag däremot skulle tappa min TV i golvet eller om den blir stulen, då ringer jag försäkringsbolaget. För då är det ett försäkringsärende. Precis detta har mitt försäkringsbolag hävdat hela tiden. De har skött sig exemplariskt och varit ett jättebra stöd. Jag får hela tiden hävda detta till leverantören. De verkar inte förstå detta och det gör mig konfunderad. En av Sveriges större husleverantörer har ingen aning om vad som gäller.
Jag har frågat leverantören hur vi ska göra med hantverkare. Ska min svärfars gamla gäng fortsätta? Vill ni komma ut och titta och dokumentera det som har hänt? Hur gör vi med fakturor för arbetet? Hur gör vi med elräkningen, för den kommer att öka markant med tanke på de fläktar som står och går? Fungerar det att bo i huset eller hur blir det med kök och badrum? Hur följer ni upp detta? Vill ni se över vad som har skadats av våra ägodelar?
Jag har dessutom suttit och scannat in säkerligen 15 olika dokument från kontraktet, Garbo försäkringen och egenkontrollen som husleverantören gjort. Jag har ju kopior på deras egenkontroll där det står vad VVS-killen utfört. Jag har kopior från besiktningen. ALLT har jag skickat till dem, med kopior till mitt försäkringsbolag.
Frågorna har varit många och svaren har varit NOLL! Det är helt och hållet jag och min fantastiska svärfar som drivit allt och hjälpt oss med detta. Leverantören har visat otroligt lågt intresse. De har inte själva visat något initiativ.
Vad har då hänt i vårt hus?
Jo cirka 50-75 % av vårt hus är obrukbart för tillfället. Parketten är uppbruten, vår walk-in closet (ett rum på 8 kvadrat) är helt tömd med saker och PAX-garderoberna är fuktskadade i botten. Sovrummet är obrukbart, arbetsrummet likaså. Vardagsrummet också förutom en fjärdedel där vi trängt ihop möbler. Det kommer att behöva målas om i nästan hela huset och våra fondväggar får tapetseras om. De kommer att få lägga nytt golv i köket också, eftersom att parketten är uppbruten en bit in i köket. Då får de väl flytta hela köket kan jag tänka mig? Som tur är verkar badrum och kök klarat sig, så vi kan bo kvar. Vi bor i vårt lilla allrum med ett lakan uppspikat som skydd för ljus och insyn. Våra kläder och saker är nedpackade i flyttkartonger och vi har tre byråer lite varstans med saker i. Vi försöker bo så gott vi kan i denna röra. Min svärfar har via de som kollar fukten fått reda på att torktiden preliminärt är 6-8 veckor. Detta har inte husleverantören ens frågat oss om eller behagat kolla själva.
Jag är en enkel man som haft det tuffare än detta i mina dagar. En del av mig tycker att detta är i-landsproblem, vilket det kanske är. Jag och mina nära och kära mår bra och är friska. Men det betyder inte att jag tänker tolerera att bli behandlad illa... Det är ett hus vi köpt för dryga 3 miljoner och som vi betalar mycket för varje månad. Men vi kan inte nyttja det fullt ut. Både jag och min fru har ansvarsfulla jobb och specifikt jag får lägga massor av tid på detta ärende.
På grund av att jag inte får plats med mer tecken kommer en fortsättning...
Fortsättning:
Under snart tre veckor har INGEN från leverantören varit här. Ingen har frågat hur vi mår eller hur vi har det. Intresset har varit obefintligt. Jag har jagat min kontakt för att få svar och det dröjer och det dröjer… I min värld och med tanke på att jag jobbar i en extremt serviceinriktad bransch, så ska de jaga mig och inte tvärtom.
Jag satte ihop ett enklare skadeståndskrav baserat på ungefär:
Våra arbetsinsatser och förlorad inkomst för den dagen skadan skedde. Sakskador, som var nästan obefintliga med tanke på det snabba agerandet. Dock är det slitage på garderober som flyttats och sedan vet vi inte om skador kommer i efterhand på en del av sakerna, som vår stationära dator. En dagtaxa (här är jag nyfiken på tips på summa!) för att vi inte kan nyttja vårt hus som vi betalar för. Att huset återställs i ursprungligt skick och att de städar i paritet med en flyttstädning pga allt damm. Sedan undrar jag hur det blir med elräkningen eftersom att fläktar står och går nästan dygnet runt. Hade vi inte agerat snabbt hade vi lika gärna kunnat få bo på hotell under torktiden.
Jag har nu fått ett mail efter tre veckor där det står att husleverantörens underleverantör ”återkommer under nästa vecka”. De ska se till att huset återställs enligt tidigare skick och de tar över allt som rör detta. Vi behöver inte använda oss av våra egna hantverkare längre. Ersättning kommer att bli ”enligt de regler som gäller”. Specifikt det sistnämnda fick mig att gå i taket… Jag ifrågasatte vart jag kan få ta del av ”de regler som gäller”? Annars låter det helt okej. Bara det händer något. Jag har efterfrågat tidplaner och hur de tänkt lösa detta i tre veckor snart utan att få svar.
Nu, efter denna långa harang med information… Kan jag få råd gällande detta? Jag är inte snäll då jag pratar med leverantören. Jag kan inte bygga hus, men jag har ett ”affärsinriktat arbete” och kan definitivt föra min talan. Jag gör allt för att inte vara oförskämd, för det vinner ingen på. Däremot vill jag att de visar intresse och att jag får information löpande.
Jag är inte ute efter några fantasisummor för detta. Jag vill att allt ska bli som tidigare i vårt hus och att det ska kosta mig noll kronor. Sedan vill jag ha ersättning för det jag noterat tidigare. Specifikt en ersättning per dag så länge detta pågår. Vad är allt det värt? Jag betalar ju för ett hus som inte är komplett. Jag och min fru fick ta en varsin semesterdag för att jobba i huset. Allt som ska återställas, vem gör det? Jag har ett liiitet förtroende kvar för leverantören. De har gjort bra saker också under denna byggnation och jag tror inte få att leta fel bara för att jag är i ett ”känslomässigt förargat läge”. Därför kommer jag inte att hänga ut dem.
Har ni idéer eller kommentarer om hur jag ska/bör driva detta? Är jag snett ute? Är jag orimlig i mina krav mot leverantören? Är jag för återhållsam? Tips tack…
Under snart tre veckor har INGEN från leverantören varit här. Ingen har frågat hur vi mår eller hur vi har det. Intresset har varit obefintligt. Jag har jagat min kontakt för att få svar och det dröjer och det dröjer… I min värld och med tanke på att jag jobbar i en extremt serviceinriktad bransch, så ska de jaga mig och inte tvärtom.
Jag satte ihop ett enklare skadeståndskrav baserat på ungefär:
Våra arbetsinsatser och förlorad inkomst för den dagen skadan skedde. Sakskador, som var nästan obefintliga med tanke på det snabba agerandet. Dock är det slitage på garderober som flyttats och sedan vet vi inte om skador kommer i efterhand på en del av sakerna, som vår stationära dator. En dagtaxa (här är jag nyfiken på tips på summa!) för att vi inte kan nyttja vårt hus som vi betalar för. Att huset återställs i ursprungligt skick och att de städar i paritet med en flyttstädning pga allt damm. Sedan undrar jag hur det blir med elräkningen eftersom att fläktar står och går nästan dygnet runt. Hade vi inte agerat snabbt hade vi lika gärna kunnat få bo på hotell under torktiden.
Jag har nu fått ett mail efter tre veckor där det står att husleverantörens underleverantör ”återkommer under nästa vecka”. De ska se till att huset återställs enligt tidigare skick och de tar över allt som rör detta. Vi behöver inte använda oss av våra egna hantverkare längre. Ersättning kommer att bli ”enligt de regler som gäller”. Specifikt det sistnämnda fick mig att gå i taket… Jag ifrågasatte vart jag kan få ta del av ”de regler som gäller”? Annars låter det helt okej. Bara det händer något. Jag har efterfrågat tidplaner och hur de tänkt lösa detta i tre veckor snart utan att få svar.
Nu, efter denna långa harang med information… Kan jag få råd gällande detta? Jag är inte snäll då jag pratar med leverantören. Jag kan inte bygga hus, men jag har ett ”affärsinriktat arbete” och kan definitivt föra min talan. Jag gör allt för att inte vara oförskämd, för det vinner ingen på. Däremot vill jag att de visar intresse och att jag får information löpande.
Jag är inte ute efter några fantasisummor för detta. Jag vill att allt ska bli som tidigare i vårt hus och att det ska kosta mig noll kronor. Sedan vill jag ha ersättning för det jag noterat tidigare. Specifikt en ersättning per dag så länge detta pågår. Vad är allt det värt? Jag betalar ju för ett hus som inte är komplett. Jag och min fru fick ta en varsin semesterdag för att jobba i huset. Allt som ska återställas, vem gör det? Jag har ett liiitet förtroende kvar för leverantören. De har gjort bra saker också under denna byggnation och jag tror inte få att leta fel bara för att jag är i ett ”känslomässigt förargat läge”. Därför kommer jag inte att hänga ut dem.
Har ni idéer eller kommentarer om hur jag ska/bör driva detta? Är jag snett ute? Är jag orimlig i mina krav mot leverantören? Är jag för återhållsam? Tips tack…
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja var skall vi börja?
För det första förstår jag inte hur ni kan bo kvar i huset när golvet är uppbrutet till stora delar,
och fläktar står och brummar natt och dag.
Det måste ju medföra stort "lidande" för er under dessa 6-8 veckor, och sedan tillkommer ju den tid som det tar att återställa huset.
Att få ersättning för "lidandet" är nog svårt, när ni ändå bor kvar. Så fungerar det väl inte i Sverige.
Hade kanske varit enklare att flytta till ersättningsboende/hotell och fått en klar faktisk kostnad att kräva ersättning för.
Det vore intressant att få mer info om orsaken till skadan.
Skadorna skall det förresten vara, för ni fick ju ett nytt rörbrott efter några dagar.
Kanske hela vatteninstallationen behöver ses över/göras om.
Det skedde ju i en tvättstuga med golvbrunn, men blev ändå så katastrofala följder.
Andra, mer kunniga kan nog lämna mer/bättre råd.
Hoppas att eländet till slut får en bra lösning!
För det första förstår jag inte hur ni kan bo kvar i huset när golvet är uppbrutet till stora delar,
och fläktar står och brummar natt och dag.
Det måste ju medföra stort "lidande" för er under dessa 6-8 veckor, och sedan tillkommer ju den tid som det tar att återställa huset.
Att få ersättning för "lidandet" är nog svårt, när ni ändå bor kvar. Så fungerar det väl inte i Sverige.
Hade kanske varit enklare att flytta till ersättningsboende/hotell och fått en klar faktisk kostnad att kräva ersättning för.
Det vore intressant att få mer info om orsaken till skadan.
Skadorna skall det förresten vara, för ni fick ju ett nytt rörbrott efter några dagar.
Kanske hela vatteninstallationen behöver ses över/göras om.
Det skedde ju i en tvättstuga med golvbrunn, men blev ändå så katastrofala följder.
Andra, mer kunniga kan nog lämna mer/bättre råd.
Hoppas att eländet till slut får en bra lösning!
Fy vilken röra ni sitter i.
Jag tycker ni ska rådfråga en jurist. Är ni med i villaägarna så har ni gratis rådgivning hos dem + att de har avtal med ett antal juristfirmor där man oxå kan få gratis konsutlation.
Jag tycker ni ska rådfråga en jurist. Är ni med i villaägarna så har ni gratis rådgivning hos dem + att de har avtal med ett antal juristfirmor där man oxå kan få gratis konsutlation.
Jag misstänker att de resonerar så som de flesta försäkringsbolag hade resonerat. De hänvisar till att utförandet är felaktigt och att skada därför inte är ersättningsbar enligt villkoren alternativt att utförandet är undermåligt så rekvisitet "oberäknat strömmat" ej är uppfyllt.Vargklo skrev:
I övrigt är ärendet en stor soppa. Det första som bör göras är att konstatera ett utförande som inte överenstämmer med säker vatten för att fastställa ansvarsfördelning. Sannolikheten att utförandet är korrekt med två rör som totalbrister på kort tid är låg men det måste ändå klarläggas. Är utförandet felaktigt så har de en skyldighet gentemot er att återställa skadan och är skadeståndsskyldiga för den skada ni lider. Konsumenttjänstlagen ger dock ingen direkt rätt till mer ersättning än faktiska skadelidandet, alltså inget för att det varit stökigt. Precis som andra skrivit hade ni nästan haft lättare om ni bott på hotell och magasinerat lösöre tex. Däremot skall ni ändå självklart kräva ersättning men rent juridiskt får ni svårt att få igenom kravet. Däremot högre elräkning, ev förstörd egendom etc skall självklart ersättas
Jag tackar er som brytt sig om att svara mig och kommer med råd!
Som jag anade blir det komplext när det inte riktigt går att "ta" på vår situation. Å ena sidan är jag givetvis glad att vi kan bo kvar i vårt hus och att vi slipper hotell/barack/bo hos vänner. Samtidigt känns det som att leverantören kommer lätt undan tack vare att vi jobbat häcken av oss i denna process. Å tredje sidan vill jag ju inte medvetet att det skulle bli så illa som möjligt för att det skulle rendera en annan typ av ersättning. Så cynisk (och för den delen dum!) är jag inte... Det är givetvis inte trevligt att ha fläktar som går hela tiden. Till sist blir det för mycket och vi måste stänga av dem mellan varven för att kunna koppla av. Samtidigt drar det ut på torktiden. Jag tillhör väl inte en av kyrkans män som håller påsken för något speciellt
, men jag vill gärna koppla av för att få energi. Inte det lättaste under dessa omständigheter. Planerar nu eventuellt för en semestervecka under den vecka de ska lägga golv och måla/tapetsera, när det nu blir. Såg en resa till Grekland som såg bra ut. Funderar på att boka den och att skicka fakturan till leverantören. Vart ska vi annars hålla hus under tiden de renoverar?
Kinglolle: Fastställandet av det du skriver borde väl ligga i husleverantörens intresse? De har som sagt inte ens varit på plats... Det jag återkommer till är att det känns bittert att de kommer så lätt undan och att de visar sådant bristande engagemang.
Vargklo: Vårt försäkringsbolag har varit toppenbra och är väldigt engagerade. De jobbar för vår sak och pressar på leverantören. De har ringt löpande, tagit bilder här ute samt gett oss råd. De har jag inga synpunkter på.
Ja jag vet inte riktigt vart detta kommer att barka. Jag är dock fly förbannad över servicen! Eller brist på service. Å andra sidan kanske de vet att vi inte direkt kommer att vara storkonsumenter av deras hus. Jag har i alla fall inte planerat att köpa/bygga hus i samma utsträckning som jag handlar annat... Är nyfiken på vad de komemr att säga nu i veckan, om de behagar att ringa.
Som jag anade blir det komplext när det inte riktigt går att "ta" på vår situation. Å ena sidan är jag givetvis glad att vi kan bo kvar i vårt hus och att vi slipper hotell/barack/bo hos vänner. Samtidigt känns det som att leverantören kommer lätt undan tack vare att vi jobbat häcken av oss i denna process. Å tredje sidan vill jag ju inte medvetet att det skulle bli så illa som möjligt för att det skulle rendera en annan typ av ersättning. Så cynisk (och för den delen dum!) är jag inte... Det är givetvis inte trevligt att ha fläktar som går hela tiden. Till sist blir det för mycket och vi måste stänga av dem mellan varven för att kunna koppla av. Samtidigt drar det ut på torktiden. Jag tillhör väl inte en av kyrkans män som håller påsken för något speciellt
Kinglolle: Fastställandet av det du skriver borde väl ligga i husleverantörens intresse? De har som sagt inte ens varit på plats... Det jag återkommer till är att det känns bittert att de kommer så lätt undan och att de visar sådant bristande engagemang.
Vargklo: Vårt försäkringsbolag har varit toppenbra och är väldigt engagerade. De jobbar för vår sak och pressar på leverantören. De har ringt löpande, tagit bilder här ute samt gett oss råd. De har jag inga synpunkter på.
Ja jag vet inte riktigt vart detta kommer att barka. Jag är dock fly förbannad över servicen! Eller brist på service. Å andra sidan kanske de vet att vi inte direkt kommer att vara storkonsumenter av deras hus. Jag har i alla fall inte planerat att köpa/bygga hus i samma utsträckning som jag handlar annat... Är nyfiken på vad de komemr att säga nu i veckan, om de behagar att ringa.
Låter ju riktigt märkligt. Jag har en vän som är rörmokare och som använde klämkopplingar när de byggde om i en källare. En koppling släppte efter 1dag trots att den var ordentligt klämd. Resultatet blev 15cm vatten i källaren. Allt var solklart att firman gjort "fel", och firmans försäkringsbolag gick direkt in och tog allt. Självrisken låg på ca 20000kr. Men allt löste sig samma dag med försäkringsbolaget. Är rörmokaren ens försäkrad?
Oavsett utomordentligt dåligt skött av husleverantören.
Oavsett utomordentligt dåligt skött av husleverantören.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
