P
G gbgustaf skrev:
Jag har precis köpt en batteridriven motorsåg. Ni riktiga skogshuggare tycker förstås att det är en leksak, men för mig som tar ner och gör ved av 4-5 träd om året, så är den bästa köpet jag gjort på länge.
om du är nöjd så spelar det väl ingen roll..?

P
Norrtull Norrtull skrev:
Köp en ny datasåg från Hva
Den både har stabil tomgång, ylar och fyrtaktar. Men går fint i stocken. Körs på Aspen, och numera rapsolja till kedjan.
Dock tror jag att en viss Maskintok, kommer med en uppdatering strax
aj aj.. har du gjort pappers provet ännu??
håll ett papper framför utblåset på dämparen. om papperet fladdrar inåt lika mycket som utåt så är motståndet i dämparen korrekt och motorn får andning även på insläpp och inte bara på utblås..

Annars måste dämparen justeras lite..

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
om du är nöjd så spelar det väl ingen roll..?
Precis är du nöjd gbgustav så är ju det huvudsaken (y) ps finns 3 eldrivna här ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Precis är du nöjd gbgustav så är ju det huvudsaken (y) ps finns 3 eldrivna här ;)
Det jag hade emot batterisågarna när jag testade var priset av grejerna och att allt är i ganska skör plast för proffsutövning..
Men för hemma bruk.. Ja varför inte..

P
den blev inte som jag tänkte mig.
Så ny film kommer, men lyssnar man och försöker att hänga med så bör man få sig en bild över hur man gör..

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P

Man hör om man lyssnar hur motorn ändrar karaktär beroende på hur jag ställer förgasaren.

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Det jag hade emot batterisågarna när jag testade var priset av grejerna och att allt är i ganska skör plast för proffsutövning..
Men för hemma bruk.. Ja varför inte..
Har inte köpt nån av Hva 230v sågarna själv utan det var arvegods och den tredje Homeliten fann jag i lon här efter vi flyttat hit :D

• Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Har inte köpt nån av Hva 230v sågarna själv utan det var arvegods och den tredje Homeliten fann jag i lon här efter vi flyttat hit :D
Jag fick prova ifrån Hva..
Men när en såg för 8 Tim effektiv tid och vid kalla dagar skulle kosta mig ca 20.000.kr då fick det vara... Det är ca 3 sågar för mig...

bäst jag slutar med detta... Det är bättre med annan tråd isåfall..

Idag skulle jag använda sågen för första gången efter reparation. Fällde en asp och det gick bra men när jag började kvista så efter en stund så var tomgången hög så kedjan stannade inte när gasen slogs av. Eftersom jag inte hade någon skruvmejsel med mig så kapade jag av några grenar till och sedan stannade den. Öppnade tanklocket och det var inte mycket bränsle kvar, fyllde på men sågen startar inte. Åkte hem och kollade att jag hade gnista och att förgasarinställningen stod på 1 varv ut både på h och l. Skvätte i lite bränsle direkt i tändstiftshålet och då startar den och går på den snutten. Provat det två gånger och samma båda gångerna. Drar och drar men stiftet blir inte blött så den verkar ju inte få bränsle nu :(

P
K Kurtivan skrev:
Idag skulle jag använda sågen för första gången efter reparation. Fällde en asp och det gick bra men när jag började kvista så efter en stund så var tomgången hög så kedjan stannade inte när gasen slogs av. Eftersom jag inte hade någon skruvmejsel med mig så kapade jag av några grenar till och sedan stannade den. Öppnade tanklocket och det var inte mycket bränsle kvar, fyllde på men sågen startar inte. Åkte hem och kollade att jag hade gnista och att förgasarinställningen stod på 1 varv ut både på h och l. Skvätte i lite bränsle direkt i tändstiftshålet och då startar den och går på den snutten. Provat det två gånger och samma båda gångerna. Drar och drar men stiftet blir inte blött så den verkar ju inte få bränsle nu :(
Kolla slangen..
Eller filtret i förgasaren.. den får inte bränsle.
Kolla även filtret i tanken..

Redigerat av moderator:
När jag bytte kolv så bytte jag även bränsleslang och filter i tanken. Kontrollerade nu att slangen sitter fast i förgasaren och att slang och filter är i tanken. "Eller filter i förgasaren", finns det ett filter inuti? Startar lätt med en skvätt direkt i cylindern.

P
K Kurtivan skrev:
När jag bytte kolv så bytte jag även bränsleslang och filter i tanken. Kontrollerade nu att slangen sitter fast i förgasaren och att slang och filter är i tanken. "Eller filter i förgasaren", finns det ett filter inuti? Startar lätt med en skvätt direkt i cylindern.
Jo inuti förgasaren så sitter det ett filter.
under styrmembranet.
Det sitter under kåpan där ställskruven för tomgången sitter.

P
sedan har du bränslenålen under pump membranet.

allt detta kommer på film imorgon

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
under styrmembranet.
En hand håller en smutsig metallplatta med en centrumskruv och två sidomonterade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskintok skrev:
under styrmembranet.
Den plattan med centrumskruv?

P
K Kurtivan skrev:
[bild]

Den plattan med centrumskruv?
japp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.