20 613 läst ·
103 svar
21k läst
103 svar
Huskvarna motorsåg startar ej
öh... Ja det blir mycket text att skriva detta.K Kurtivan skrev:Jag hade ju köpt på mig en bränsleslang också, så innan jag bar ut sågen igen tänkte jag byta den, men det såg inte så enkelt ut så gav upp lite sedan jag dragit lite i den. Efter det gick sågen bara en liten stund... så bestämde mig för att byta. Drog loss den genom tanken och den var ju skadad vid genomföringen. Men hur i hela friden lyckas man trä in slangen igenom det där plasthålet till tanken?
Jag ska göra alla filmer idag..
Återkommer
Det är lite pill men det finns sätt att ordna detta på..
Redigerat av moderator:
En lång och smäcker spetstång löste problemet, nu startar den igen men jag tycker inte att den kan varva ur riktigt. Fungerar kanske bra ändå om man ska kapa något på riktigt och inte bara tomköraK Kurtivan skrev:Jag hade ju köpt på mig en bränsleslang också, så innan jag bar ut sågen igen tänkte jag byta den, men det såg inte så enkelt ut så gav upp lite sedan jag dragit lite i den. Efter det gick sågen bara en liten stund... så bestämde mig för att byta. Drog loss den genom tanken och den var ju skadad vid genomföringen. Men hur i hela friden lyckas man trä in slangen igenom det där plasthålet till tanken?
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
I princip (obs, jag tar EJ ansvar för vad som händer):K Kurtivan skrev:
Starta sågen och varmkör ordentligt
Full gas
Justera H till du nått max varvtal. Sågen skall yla, annars är något fel. OBS max 10 sekunder på fullvarv. Annars kan sågen skära.
På ylande fullvarv, vrid ut H ett kvarts varv eller tills sågen bluddrar en aning och varvet sjunker något.
Släpp gasen till tomgång
Justera L till max tongångsvarv. Ingen tidsbegränsning
Justera T tills sågen går med säker tomgång utan att kedjan rör sig. I praktiken skruvar du T tills sågen går så långsamt att kedjan slutar röra sig och så ett kvarts varv till.
Nu kan du köra sågen på fullvarv hur hårt som helst. Märker du att fullvarv börjar yla få du justera om förgasaren.
A Anders_Nilsson skrev:I princip (obs, jag tar EJ ansvar för vad som händer):
Full gas
Justera H till du nått max varvtal. Sågen skall yla, annars är något fel. OBS max 10 sekunder på fullvarv. Annars kan sågen skära.
På ylande fullvarv, vrid ut H ett kvarts varv eller tills sågen bluddrar en aning och varvet sjunker något.
Släpp gasen till tomgång
Justera T tills sågen går med säker tomgång utan att kedjan rör sig. I praktiken skruvar du T tills sågen går så långsamt att kedjan slutar röra sig och så ett kvarts varv till.
Nu kan du köra sågen på fullvarv hur hårt som helst. Märker du att fullvarv börjar yla få du justera om förgasaren.
Nej gör inte så... Det kommer inte bli bra..A Anders_Nilsson skrev:I princip (obs, jag tar EJ ansvar för vad som händer):
Full gas
Släpp gasen till tomgång
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Man börjar alltid med att ställa båda skruvarna på 1 varv ut.A Anders_Nilsson skrev:
Sedan så startar man sågen.
En korrekt och skött motor skall det inte spela någon roll om den är kall eller varm.
första man ställer är L (lågvarvet).
börjar med att vrida in skruven tills man hör att motorn vill lägga av.. Då vrider man ut lite, och sedan fortsätter man tills att kedjan stannar, hör man att motorn går högt..
Så skruvar man ut T (tomgången).
Detta tills kedjan inte rör sig alls..
sedan varvar man upp sågen.
märker man att den tvekar så ökar man på dvs skruvar ut L lite till.
Sedan provar man igen.
Nu skall sågen 4 takta på fullgas.
Man kan vrida ut H( högvarv) för att märka av när detta sker och hur motorn reagerar på gaspådrag..
därefter sätter man sågen i en stock och ställer in eller ut skruven beroende på hur fett eller snålt den går i motorn..
En fet blandning ger ingen ork och mycket rök.
En mager ger en klen motor som varvar nå grymt ovan stock men kvamnar(dör av) lite vid kap..
En rätt justerad motor skall kunna läggas hur som helst och bibehålla varvet samt ha samma styrka kvar oavsett arbete man utför.
en anledning till att att jag inte använder uttryck som att motorn skall yla är för att det kan med hvas friskluftsmotorer aldrig uppnås utan då letar föraren efter detta och då skär eller går de flesta av dessa sågar alldeles för snålt..
Så det skiljer mellan såg och såg...
Sedan vill jag inte komma med felaktiga uppgifter utan är noga till er som vill lära er hur en motor skall ställas in och renoveras.
Sedan vill jag inte komma med felaktiga uppgifter utan är noga till er som vill lära er hur en motor skall ställas in och renoveras.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
OK, bra att du kommer med en korrekt instruktion! Jag anser dock att min 242XPG ylar men vi har kanske olika uppfattning om ljudet. Jag skruvar in H till bluddrandet slutar och sågen tjuter och sedan skruvar jag ut ett kvarts varvMaskintok skrev:en anledning till att att jag inte använder uttryck som att motorn skall yla är för att det kan med hvas friskluftsmotorer aldrig uppnås utan då letar föraren efter detta och då skär eller går de flesta av dessa sågar alldeles för snålt..
Men nästa gång jag ställer sågen skall jag prova din instruktion och se hur det funkar. Jag är inte den som inte kan lära mig av andra.
Då är vi 2.A Anders_Nilsson skrev:OK, bra att du kommer med en korrekt instruktion! Jag anser dock att min 242XPG ylar men vi har kanske olika uppfattning om ljudet. Jag skruvar in H till bluddrandet slutar och sågen tjuter och sedan skruvar jag ut ett kvarts varv
Men nästa gång jag ställer sågen skall jag prova din instruktion och se hur det funkar. Jag är inte den som inte kan lära mig av andra.
det är en anledning till att även skydda dig som jag gör film och skriva text.
Så ingen tycker du skall hållas ansvarig pga din instruktion..
Detta har hänt mig.. flera gånger...
Köp en ny datasåg från Hva
Den både har stabil tomgång, ylar och fyrtaktar. Men går fint i stocken. Körs på Aspen, och numera rapsolja till kedjan.
Dock tror jag att en viss Maskintok, kommer med en uppdatering strax
Den både har stabil tomgång, ylar och fyrtaktar. Men går fint i stocken. Körs på Aspen, och numera rapsolja till kedjan.
Dock tror jag att en viss Maskintok, kommer med en uppdatering strax