O Orren1234 skrev:
Hej!

Kan ni hjälpa mig att tänka lite här om detta är en lämplig väg att gå eller ej.

Vi har 350 tusen i Blancolån och dåligt med sparande (jobbar på det). Tjänar ok. Ca 37 kkr båda två. Har två småbarn. Inga dyra hobbies.

Vi har fått låna 500 tusen av en vän räntefritt med obestämd återbetalningstid.

Vi har vunnit budgivning på ett hus för 2,6 milj där pantbrev+lagfart+insats blir 500 tusen.

Huset är av 70-tals standard och akut behöver det dräneras och renoveras badrum. Resten kan vi fixa till själva bit för bit. Längre fram tänker vi att vi renoverar källaren så det inte är reglat på platta längre.

Huset har låga driftkostnader så vår månadskostnad blir 3 tusen lägre än att bo i hyresrätt som vi gör idag. (7tusen mindre första året när det är amorteringsfritt.)

Enligt mäklaren blir huset värt 3 milj efter renovering enligt dagens huspriser. Så vi kan förhoppningsvis baka in dränering och badrum i huslånet. = typ 200 tusen. Annars står vi där snopna med 200 tusen ytterligare i blancolån.

Men sen då? Lånet till vännen ska ju återbetalas förr eller senare även om hen säger att vi kan vänta i flera år med det.

Och vårat blancolån på 350 kommer ju ligga där och skvalpa det oxå.

Visserligen kommer vi ju betala till oss själva varje månad istället för till en hyresvärd.

Tror ni vår ekonomi kommer bli bra av ett husköp? Ska vi våga?
om ni båda tjänar 37 var, dvs 74k tot, Det är ju en hygglig inkomst varför har ni så mycket i blancolån och inget sparande?
Lånet på 500k från en kompis, vad händer om ni inte längre är kompisar och han vill ha tillbaka stålarna direkt. Har ni skrivit något riktigt avtal på det lånet?
Priserna kommer inte gå upp de närmaste åren, att basera ett husköp på värdeökning är riskabelt, helst på ett 70 tals hus som inte har renoverats. Lita inte på mäklaren, de vill bara sälja till varje pris
Men eftersom ni har vunnit budgivnignen måste ju banken gett er lånelöfte och de vill inte förlora pengar, så lyssna på dem istället för "experter" på byggahus.se

O Orren1234 skrev:
Är det inte bättre att bo i hus och betala till sig själv istället för att som idag lägga över 10 tusen i hyra. Tänker att sannolikheten att vi betalar bort våra blancolån ökar om vi bor i hus eftersom vi även minskar huslån varje månad och kan lägga om huslånet allt eftersom. Visst vi kommer vara fullbelånade men vi har ett hus istället för en lägenhet och huslån istället för blancolån tids nog.

Men jag kanske tänker helt fel. Vi kanske ska dra oss ur affären.
Här tycker jag mig ana tankefelet och orsaken till er taskiga ekonomiska sits. Försök bena ut resonemanget du för att ni kommer ändra er återbetalningsvillighet om ni bor i eget.

Ni kommer fortfarande vara er själva fast i hus. Enda sättet att förändra ert ekonomiska beteende är att ändra på det, krasst så.
Att ändra yttre omständigheter förändrar inte er grundläggande tankemodell som lett till er situation.

I praktiken får ni sitta kvar hemma, göra det till en sport att beta av lån och gräva ner er i hur ni tänkte när ni tog dem.

Där har ni goda chanser att lyckas eftersom ni har tillräckligt bra pengar in.
Samtidigt kommer ni bli mycket mer kreativa inom områdena realistiska planer för en god framtid och var detta går av stapeln samt i vilket typ av hus.

När ni slutar hoppa över steget hur er realitet uppstått och tar med det steget i planen, så tänker du i övrigt helt rätt, när du äger så betalar du till dig själv och bygger dina muskler efterhand.

P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis!
Det skall kännas -WOOOW! DET ÄR DET HÄR VI VILL HA. ÄNTLIGEN!!!
S johd01 skrev:
Ingen (nästan) person har ju råd att köpa exakt det som de vill ha så jag betvivlar starkt denna känsla.
Annat än i en kortvarig illusion.
Mitt hus är wow för mig. =)

Men för 2.6 miljoner kan jag bygga ett eget hus exakt som jag vill ha det med wow för mig med. Men så mycket här så bor du i lyx på 165kvm =)

Det som inte skulle varit lika wow är om jag inte kan leva med mina utgifter för att bo och leva på endast a-kassa om det skulle ske. Därför är jag väldigt skeptiskt till att man köper ett hus med så mycket skitlån. Och att "låna" insats gör man inte av vänner, för skiter det sig där så skiter det sig duktigt.

S
O Orren1234 skrev:
Eller så är detta vår chans att bli husägare. Vi drömmer om hus och vill ha något eget att ta hand om. Barnen börjar växa ur vår lilla hyresrätt. Huset ligger i ett område som är under expansion och husen där spås öka i värde.

Om vi lugnar oss med renoveringar och bara dränerar och gör en billig badrumsrenovering, lever med 70-tals intredning och låter huset stiga i värde i 5 år.

Om 5 år har vi amorterat huslån och blancolån såpass mycket att vi kan slå ihop alla lån och värder om huset. Om ytterligare 5 år kan vi bli av med lånet till vår vän. Är det helt orimligt?
jag tycker det låter helt orimligt. Finns inte en chans att ni kommer att ha ammorterat något märkvärdigt på huset och samtidigt betalat av privatlån på 500 000 om bara 10 år, samtidigt som ni ska ta hand om huset, underhålla det samt betala för det som går sönder, eventuell bil, barn som växer och ska ha massa saker.

att sedan ta för givet att ni har garanterad värdeökning på 5 år är helt galet i dagsläget, ekonomer har varnat för ras på mellan 10-30% på vissa håll i coronans spår, det kanske tar 5 år att ens komma upp till köpesvärderingen igen. Ingen vet

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Här håller jag nog delvis med. Man bör inte räkna med någon allmän värdeökning på 5 års sikt. Det kan gå upp, men det får man se som ren bonus. Det som talar för en uppgång är att vi har haft en strukturell nedgång så innan Corona var priserna ungefär på samma nivå som för 5 år sedan. Bortsett från Corona borde det bli en viss uppgång. Men så var det då Cororna.... En Joker.

Att amortera 500 000 på 10 år är inte orimligt, men kanske att både amortera obligatoriska 2% på bolånet, ca 200 000 och blancolån på 400 000 och kompislånet på 500 000. Det låter mer än tveksamt.

Om kompislånet mer är av karaktär förtida arv från en släkting, (men det finns sådana kompisar också), då kan det här fungera, men om kompisen behöver få tillbaka sina pengar inom en 10 årsperiod, så tror jag det blir svårt.

En del kan ju också påverkas av vilken typ av jobb ni har. Om ni båda arbetar inom en "karriärbranch", där du kanske hårt kan anta ex. 50% löneökning på 5 år, minst. Då kan det vara läge att chansa lite mer. Når man inte 5års balansen så är man där om 7 år istället. Men sitter man på en troligt oförändrad lön, så finns inte den frihetsgraden i kalkylen.

Staffans2000
H hempularen skrev:
Man bör inte räkna med någon allmän värdeökning på 5 års sikt. Det kan gå upp, men det får man se som ren bonus.
Eller också, inträffar en ny oförutsedd händelse om några år, och så rycks mattan undan igen. Fråga Sisyfos. Han vet!

Vill man få gud att skratta, skall man berätta om sina framtidsplaner.

Staffan

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
O Orren1234 skrev:
Be inte om ursäkt. Jag skriver ju för att få feedback.

Vi betalar bland annat av blancolånet och sen var jag dum som tog en leasingbil som drar 4000 varje mån. Avtalet är 1,5 år.

Hur mycket behöver vi kunna spara enligt dig då?
du verkar ofta ha otur i dina affärsuppgörelser.. :)

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Hur slutade det?

Blev det husköp eller avstod ni?

En dröm om hus förstår jag att ni har! Men i er situation kanske hyra ett hus är lämpligare?

Det många inte tänker på i sina huskalkyler är att det är SVINDYRT att köpa sitt FÖRSTA hus. Helt plötsligt ska man ha massa verktyg och diverse lösöre som man inte behöver ta hänsyn till i lägenheten.

Varje månad finns det alltid något man måste/borde/vill fixa. Och allt detta äter av marginalen.

P
P pennybridge skrev:
En dröm om hus förstår jag att ni har! Men i er situation kanske hyra ett hus är lämpligare?

Det många inte tänker på i sina huskalkyler är att det är SVINDYRT att köpa sitt FÖRSTA hus. Helt plötsligt ska man ha massa verktyg och diverse lösöre som man inte behöver ta hänsyn till i lägenheten.

Varje månad finns det alltid något man måste/borde/vill fixa. Och allt detta äter av marginalen.
Iallafall inte med så snäv ekonomi.

Annars behöver man typ bara gräsklippare räfsa och säckar, möjligtvis en fogsvans eller grensåg och häcksax för trädgården. (första åren)
Verktyg och sånt köper man efterhand och det blir inte dyrt.
Men om man köper ett hus ska man inte köpa renoveringsobjekt i detta exempel =)

"Vill fixa" finns inte på många år för TS. Bara måsten och är måste ett par hundratusen så får man spara först.

P Pumba skrev:
Hur slutade det?

Blev det husköp eller avstod ni?
Hej!

En uppföljning. Vi köpte huset och har renoverat mycket själva och lyckats få en beboelig nivå. Vi stormtrivs även om det är många renoveringar kvar att ta tag i.

Vår privatekonomi har aldrig varit bättre. Eftersom det var amorteringsfritt första året pga. pandemin så lade vi undan pengar. Huset har oxå ökat ca en miljon i värde så vi har lagt in våra blacolån i huslånet.

Vår buffert är just nu ca 100 tusen och vi har separat sparande i fonder till lånet till vår vän. Vi har båda fått löneökningar så nu får vi över ca 15 tusen i månaden som vi lägger på renovering o sparande.

Det känns fortfarande jobbigt i magen att ha ett privatlån på 500 kkr men jag tror att på lång sikt så var detta en bra affär.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Gratulerar!

Trevligt med återkoppling. Bra jobbat och skönt med ekonomin som löst sig.
Det enda råd jag kan ge rörande lånet av vännen är att om möjligt lägg undan än mer per månad om ni vill bli av med det. Tänk också på att fonder inte endast går uppåt. Det är endast sparande på konto eller i madrass som är garanterat bibehållen summa (men inte garanterat bibehållet värde). Kanske hade det känts bra att ge vännen 50 kkr i halvåret (om det hade varit möjligt) istället för att spara ihop hela summan innan återbetalning sker? Det är skönt att se/veta när skulder minskar :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.