Staffans2000
O Orren1234 skrev:
Vi har 350 tusen i Blancolån och dåligt med sparande
Ni har alltså bränt av en tredjedels million på konsumtion! Pengarna borta. Eller ligger de i madrassen och väntar på att investeras/återbetalas?
Vänner och pengar, brukar sällan vara en bra kombination. Se till att få lånet reglerat på papper med en återbetalningsplan ni kan klara av, ifall vännen visar sig vara en irländare, och titulerar sig o´Vännen och kräver tillbaka pengarna direkt.

Staffan
 
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Bra att du är positiv till att få feedback och inputs!(y)

Låter inte riktigt bra med upplägget. Är det ett "förtida arv" från föräldrar eller lån av en kompis/släkting? Förtida arv helt ok, lån av kompis/släkting så är det nog bra att man har funderat på hur det ska betalas tillbaka inom 5-10år åtminstone.

Det är nog väldigt mycket mer som talar för sjunkande huspriser närmaste åren än fortsatt stigande priser. I bästa fall får vi nog vara glada om de är stabila.

Vad händer om en eller båda förlorar jobben, blir sjukskrivna eller tvingas gå ner i lön, eller den stora arbetsgivaren på orten tvingas lägga ner om ni bor i en sådan ort?

Vad händer t ex om det skulle bli skilsmässa? Hur fungerar det då med lånet från en vän? Är det givet att det kan löpa på eller är det kopplat till den ena av er t ex? I så fall kan det bli en väldigt knepig sits, särskilt om huspriserna fallit något och ni måste sälja. -10% i sjunkande huspris är inte särskilt mycket men blir i ert fall uppemot 300" + omkostnader för själva försäljningen (mäklare mm) vilket fort blir 50-100" ytterligare. Hur löser ni upp den ekonomiska knuten i så fall med er lånesituation? Banken eller vännen lär knappast vilja ställa upp med ytterligare blancolån då.

Ni har i dagsläget närmare 55" i inkomst i månaden och en hyra på 10", ett blancolån på 350", inga dyra hobbies och dessutom en leasingbil för 4" kr/månaden. Även om du skriver att ni varit föräldralediga och nyligen kommit upp i de lönenivåerna så låter det som att det rinner iväg en hel del pengar någonstans som inte är riktigt tydligt.

Har ni testat att kartlägga vart pengarna gått senaste åren? Ett tips är att dra ut senaste årets kontohändelser från banken och se vad pengarna gått till. Vi gjorde så själva och blev förvånade hur mycket pengar som rann iväg på olika abonnemang, hämtmat osv.

Är det dessutom så att ni har hyfsat små barn (<10år) idag så behöver ni nog räkna med att de små liven blir allt dyrare i drift då åldern ökar.;)

Ni har nu gått med och dessutom vunnit en budgivning på 2,6miljoner med er nuvarande lånesits (Blancolån 350", vänlån 500", leasingbil 4"kr/mån osv) känns inte heller riktigt genomtänkt och välplanerat.

Dessutom är det ett hus med som jag förstår det hyfsat behov av uppdatering då det mesta är 70-tals standard. Dvs det mesta är uppemot 50 år gammalt i huset. Då brukar man säga att den "tekniska livslängden" är förbrukad på det mesta. Det är inte detsamma som att man måste fixa allt, eller att det inte håller 20 år till men man måste å andra sidan räkna med att det mesta kan trilla sönder eller måste bytas när som helst utan att det är något konstigt.

Att betala av 500" till vännen är ett ganska stort projekt. Betalar ni 5000kr/månad så är det ändå 100 månader bara det. Säg att ni klarar 2500kr/månad UTÖVER ALLT ANNAT så är det 200 månader vi pratar om... Många blir fartblinda och inser inte hur lång tid det faktiskt tar att gneta av ett lån som i hussammanhang känns ganska litet eftersom det är så stora summor det rör sig om. Särskilt med 2000-talets värdestegring på hus som väldigt många ser som något slags "normaltillstånd"

Känns inte riktigt som att ni rättar mun efter matsäck för att nu dessutom skaffa er ett hus med hyfsat renoveringsbehov. Så mitt råd är att försöka avvakta lite. Se över er ekonomi och se var ni kan spara in på åtminstone "onödiga" kostnader. Spara ihop lite pengar och leta efter ett hus på en lägre kostnadsnivå. Kanske ett enklare radhus eller liknande funka lika bra? Skulle det framöver komma lite fallande huspriser så sitter ni ju dessutom helt rätt i en hyreslägenhet. Kostnaden för att hyra kan man ju också se som en slags "försäkring och frihet" att man då kan avvakta och inte behöver riskera något OM huspriserna sjunker.

Sen ett sista råd. Att köpa sitt första? hus ska ge en positiv skön känsla i maggropen.:D Känns det tveksamt, oroligt och dessutom som ett lite löst ekonomiskt upplägg redan innan köpet är genomfört så är det nog en viktig känsla att lyssna på och reda ut hur ni ska gå vidare.

Alldeles oavsett hur ni gör, lycka till(y)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
S skogstomten skrev:
Sen ett sista råd. Att köpa sitt första? hus ska ge en positiv skön känsla i maggropen.
Precis!
Det skall kännas -WOOOW! DET ÄR DET HÄR VI VILL HA. ÄNTLIGEN!!!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis!
Det skall kännas -WOOOW! DET ÄR DET HÄR VI VILL HA. ÄNTLIGEN!!!
Ingen (nästan) person har ju råd att köpa exakt det som de vill ha så jag betvivlar starkt denna känsla.
Annat än i en kortvarig illusion.
 
S johd01 skrev:
Ingen (nästan) person har ju råd att köpa exakt det som de vill ha så jag betvivlar starkt denna känsla.
Annat än i en kortvarig illusion
Japp, men finns inte illusionen där ens från början är det ju som ett förhållande utan en första förälskelsefas om man säger så :giggle:
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S johd01 skrev:
Ingen (nästan) person har ju råd att köpa exakt det som de vill ha så jag betvivlar starkt denna känsla.
Varför inte? Jag köpte mitt drömwooowhus för 420000. Det var det billigaste av alla hus jag tittat på.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför inte? Jag köpte mitt drömwooowhus för 420000. Det var det billigaste av alla hus jag tittat på.
Så du menar att det finns inget som kunde vara bättre? :)
 
Staffans2000
S johd01 skrev:
Så du menar att det finns inget som kunde vara bättre? :)
Inte av de jag tittat på. De andra vet jag ju inget om, och efter tjugofem år, bor jag fortfarande kvar trots att ekonomin tillåter mig att köpa ett betydligt dyrare hus. Men bättre? Tveksamt.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ni borde hitta ett sätt att betala av era blancolån först av allt. Det borde gå fort om ni båda har 37' i inkomst. Jag har samma inkomst och försörjer en hel familj med två ungar ensam och vi kan t.o.m. spara en slant varje månad.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Hm, jag är kanske tråkig och realistisk men har aldrig känt den där känsla som Staffan2000 beskriver de gånger jag köpt hus. Istället finns en +/- lista som till slut hade fler och större + än - men en kompromiss slutar det ju alltid med. Kan nog ärligt säga att det alltid varit en liten klump i magen inför besluten. Sen har det i efterhand alltid visat sig vara rätt beslut de gånger det blivit affär.
 
Jag skulle vända lite på steken. Tycker ni jättemycket om just det huset som ni tänker köpa? Är det läget, är det utseendet, planlösningen, storleken, miljön, bla bla? Bortse från pengar en sekund och tänk på hur mycket ni vill ha just det huset. Om det vore en "sådär lösning" bara utan att ni verkligen önskar det, då blir det nog ingen bra affär. Varenda renovering, ändring kommer göra ont. Om ni älskar huset, då kan ni slå till, eftersom penningfrågan brukar lösa sig när man spenderar på något man älskar. För ihop era olika lån, fråga flera banker, och gå på visningar. Ta inte första bästa utan ta det som ni verkligen brinner för. Man kan känna av fullträff även om fastigheten har brister. Det är det bästa Tänk genom era behov, er framtid tillsammans, och att var ni vill och hur ni vill leva det. Dröm. Det ger svaret.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Ingen (nästan) person har ju råd att köpa exakt det som de vill ha så jag betvivlar starkt denna känsla.
Annat än i en kortvarig illusion.
Efter 2 och 12 år med mina båda hus känner jag mig fortfarande lycklig! Båda är exakt vad jag vill ha!
Klart jag kan titta på bilder av herrgårdar och dregla lite, men det är ju fullständigt orealistiskt. Min realistiska husdröm lever jag!
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Jag skulle vända lite på steken. Tycker ni jättemycket om just det huset som ni tänker köpa? Är det läget, är det utseendet, planlösningen, storleken, miljön, bla bla? Bortse från pengar en sekund och tänk på hur mycket ni vill ha just det huset. Om det vore en "sådär lösning" bara utan att ni verkligen önskar det, då blir det nog ingen bra affär. Varenda renovering, ändring kommer göra ont. Om ni älskar huset, då kan ni slå till, eftersom penningfrågan brukar lösa sig när man spenderar på något man älskar. För ihop era olika lån, fråga flera banker, och gå på visningar. Ta inte första bästa utan ta det som ni verkligen brinner för. Man kan känna av fullträff även om fastigheten har brister. Det är det bästa Tänk genom era behov, er framtid tillsammans, och att var ni vill och hur ni vill leva det. Dröm. Det ger svaret.
Tycker också att ni ska känna efter hur mycket ni vill ha just det huset. Älskar ni det och känner att det är det perfekta huset och inget liknande kommer att dyka upp, köp! Ekonomin ordnar sig när ni tjänar så pass bra och annars kommer ni bara att ångra er i all framtid. Men är huset bara okej kan ni gott vänta lite!
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Hej!

Jag ser det så här:

Steg 1: Betala av ALLA skulder (350”?). Borde gå på ca två år med den lön ni får.

Steg 2: SPARA! Tre års sparande, och att vara lite återhållsam med pengarna, borde göra att ni slipper låna de 500” av en vän. Egna pengar känns alltid bäst i hjärtat.

Steg 3: Köp något i en prisklass där ni även har råd att renovera samt ha en rejäl buffert. Borde vara rimligt inom 5-7 år.

LYCKA TILL!



O Orren1234 skrev:
Hej!

Kan ni hjälpa mig att tänka lite här om detta är en lämplig väg att gå eller ej.

Vi har 350 tusen i Blancolån och dåligt med sparande (jobbar på det). Tjänar ok. Ca 37 kkr båda två. Har två småbarn. Inga dyra hobbies.

Vi har fått låna 500 tusen av en vän räntefritt med obestämd återbetalningstid.

Vi har vunnit budgivning på ett hus för 2,6 milj där pantbrev+lagfart+insats blir 500 tusen.

Huset är av 70-tals standard och akut behöver det dräneras och renoveras badrum. Resten kan vi fixa till själva bit för bit. Längre fram tänker vi att vi renoverar källaren så det inte är reglat på platta längre.

Huset har låga driftkostnader så vår månadskostnad blir 3 tusen lägre än att bo i hyresrätt som vi gör idag. (7tusen mindre första året när det är amorteringsfritt.)

Enligt mäklaren blir huset värt 3 milj efter renovering enligt dagens huspriser. Så vi kan förhoppningsvis baka in dränering och badrum i huslånet. = typ 200 tusen. Annars står vi där snopna med 200 tusen ytterligare i blancolån.

Men sen då? Lånet till vännen ska ju återbetalas förr eller senare även om hen säger att vi kan vänta i flera år med det.

Och vårat blancolån på 350 kommer ju ligga där och skvalpa det oxå.

Visserligen kommer vi ju betala till oss själva varje månad istället för till en hyresvärd.

Tror ni vår ekonomi kommer bli bra av ett husköp? Ska vi våga?
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Ett (möjligt) problem med er plan är att försöka baka in kostnaden för renoveringen i bolånet. Enligt dagens bolåneregler får ni inte värdera om huset förrän efter 5år och kan då inte heller höja bolånet förrän omvärderingen är gjord. Man kan få omvärdera vid större ändringar på huset men vad jag förstått måste det vara större ändringar än dränering och renoveringar. Man måste i princip göra en större utbyggnad eller liknande.
Jo, man får visst värdera om och låna mer inom 5 år.
Däremot får man inte använda en ny värdering för att minska amorteringen inom 5 år. Jag har precis gjort detta för att byta kök och fick då förklarat detta för mig av banken (Sparbanken). Sen kan banken givetvis neka för att de VILL, men det är inget som är enl FI’s regelverk. Att det skulle vara en bra idé att köpa hus med lån av vänner och blancolån låter jag däremot var osagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.