Hej!

Kan ni hjälpa mig att tänka lite här om detta är en lämplig väg att gå eller ej.

Vi har 350 tusen i Blancolån och dåligt med sparande (jobbar på det). Tjänar ok. Ca 37 kkr båda två. Har två småbarn. Inga dyra hobbies.

Vi har fått låna 500 tusen av en vän räntefritt med obestämd återbetalningstid.

Vi har vunnit budgivning på ett hus för 2,6 milj där pantbrev+lagfart+insats blir 500 tusen.

Huset är av 70-tals standard och akut behöver det dräneras och renoveras badrum. Resten kan vi fixa till själva bit för bit. Längre fram tänker vi att vi renoverar källaren så det inte är reglat på platta längre.

Huset har låga driftkostnader så vår månadskostnad blir 3 tusen lägre än att bo i hyresrätt som vi gör idag. (7tusen mindre första året när det är amorteringsfritt.)

Enligt mäklaren blir huset värt 3 milj efter renovering enligt dagens huspriser. Så vi kan förhoppningsvis baka in dränering och badrum i huslånet. = typ 200 tusen. Annars står vi där snopna med 200 tusen ytterligare i blancolån.

Men sen då? Lånet till vännen ska ju återbetalas förr eller senare även om hen säger att vi kan vänta i flera år med det.

Och vårat blancolån på 350 kommer ju ligga där och skvalpa det oxå.

Visserligen kommer vi ju betala till oss själva varje månad istället för till en hyresvärd.

Tror ni vår ekonomi kommer bli bra av ett husköp? Ska vi våga?

Men 3000 lägre månadskostnad tar det ju nästan 14 år att betala tillbaka de 500000.
Att helrenovera ett hus kommer kosta er alla tillgängliga pengar under många år.
Låter klokare att bo kvar och spara så kanske ni kan köpa något om ett gäng år som ni inte behöver renovera eller ha pengar kontant till renoveringen.

• Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Jag tror ni måste lägga om i er budget isf, för om ni inte sparar något idag (och har blancolån) fast ni tjänar 37k var så lägger ni pengarna på ställen ni inte kan göra i framtiden.

Är ni beredda på det så skulle jag kört på och varit tacksam över lånet av er vän. Även fast det bästa vore om ni sparat ihop dessa pengar själv senaste 5 åren. :)

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Hur ska ni klara dränering och nytt badrum för endast 200? Om ni har egen grävmaskin och är plattsättare kanske det går...

• Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Vi kan spara 10 tusen i månaden i dagsläget så 14 år är inte riktigt rätt. Vi har inte haft denna lönenivå så länge och varit föräldralediga. Men jag håller med tankegångarna och det är det som gör att jag drar mig för att genomföra köpet.

Däremot ser jag ju amorteringen som en form av avbetalning på blancolånet som jag hoppas kunna slå ihop i huslånet sen.

Vet i katten hur vi ska betala tillbaka lånet på 500 sen bara. Det känns som det lär bli ett nytt blancolån på det sen ändå så sitter vi i samma båt igen.

T tgr_se skrev:
Men 3000 lägre månadskostnad tar det ju nästan 14 år att betala tillbaka de 500000.
Att helrenovera ett hus kommer kosta er alla tillgängliga pengar under många år.
Låter klokare att bo kvar och spara så kanske ni kan köpa något om ett gäng år som ni inte behöver renovera eller ha pengar kontant till renoveringen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska ni klara dränering och nytt badrum för endast 200? Om ni har egen grävmaskin och är plattsättare kanske det går...
Vi har vänner i branschen. Men visst det kanske drar iväg ändå. Det är ju en risk.

• Gilla
Lilla selma
  • Laddar…
[Vi har varit föräldralediga och inte haft denna nivå så länge. Vi kan spara ca 10-15 tusen i månaden idag. Så snart har vi en ok buffert. Det kommer ju vara amorteringsfritt ett år som hjälper ännu mer. Då kan vi spara 20 tusen i månaden enligt min kalkyl = bra peng till renovering.

QUOTE="johd01, post: 3682937, member: 140445"]Jag tror ni måste lägga om i er budget isf, för om ni inte sparar något idag (och har blancolån) fast ni tjänar 37k var så lägger ni pengarna på ställen ni inte kan göra i framtiden.

Är ni beredda på det så skulle jag kört på och varit tacksam över lånet av er vän. Även fast det bästa vore om ni sparat ihop dessa pengar själv senaste 5 åren. :)[/QUOTE]

Så ni får in 50000 per månad. Sparar 10000. Hyra 10000? Mat 10000? Resa jobb, försäkringar och lite sådant 4000?
Vart går resten?
Ska ni köpa hus borde ni ha ekonomi att spara betydligt mer.
Att baka in lån är modigt att hoppas på. Betala av skiten först och handla när ni har pengar på banken.
Sorry...

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Ett (möjligt) problem med er plan är att försöka baka in kostnaden för renoveringen i bolånet. Enligt dagens bolåneregler får ni inte värdera om huset förrän efter 5år och kan då inte heller höja bolånet förrän omvärderingen är gjord. Man kan få omvärdera vid större ändringar på huset men vad jag förstått måste det vara större ändringar än dränering och renoveringar. Man måste i princip göra en större utbyggnad eller liknande.

Be inte om ursäkt. Jag skriver ju för att få feedback.

Vi betalar bland annat av blancolånet och sen var jag dum som tog en leasingbil som drar 4000 varje mån. Avtalet är 1,5 år.

Hur mycket behöver vi kunna spara enligt dig då?

T tgr_se skrev:
Så ni får in 50000 per månad. Sparar 10000. Hyra 10000? Mat 10000? Resa jobb, försäkringar och lite sådant 4000?
Vart går resten?
Ska ni köpa hus borde ni ha ekonomi att spara betydligt mer.
Att baka in lån är modigt att hoppas på. Betala av skiten först och handla när ni har pengar på banken.
Sorry...

Jasså? Enligt de två banker vi pratat med Nordea och Danske bank så går det bra med en omvärdering av mäklare direkt efter renoveringen för att öka lånet. Men taxeringsvärdet går inte ändras förrän efter 5 år.

S Snappahaneklanen skrev:
Ett (möjligt) problem med er plan är att försöka baka in kostnaden för renoveringen i bolånet. Enligt dagens bolåneregler får ni inte värdera om huset förrän efter 5år och kan då inte heller höja bolånet förrän omvärderingen är gjord. Man kan få omvärdera vid större ändringar på huset men vad jag förstått måste det vara större ändringar än dränering och renoveringar. Man måste i princip göra en större utbyggnad eller liknande.

Behöver kunna. Folk är ju trygga med olika lösningar. Jag personligen hade köpt det där huset om jag hade kontantinsatsen själv, och minst 300,000 till för renovering, samtidigt som jag hade kunnat amortera på huset och spara 5000 kr till pension, 10000 till huset, 5000 övrigt långsiktigt spar och lite till barnen.

Men jag behöver vara ganska trygg ekonomiskt, vi har lite större inkomster än er och köpte ett hus för 2,7 milj och hade 350,000 på banken och det enda som vi behövt göra enligt plan är avlopp.

Men jag har historiskt sett förlorat på vara såhär "feg". Bäst hade varit att belåna mig ut ur arslet så fort som möjligt med tanke på värdeökningarna som varit.

Såhär tänker jag;

Hus har ju ökat i värde i alla år och i området byggs en skola och flera nya radhusområden. Kanske är huset värt mer än 3 milj om 5 år och då kan vi bli av med alla extralån.

Om inte så sitter vi i ett oförändrat läge ekonomiskt men bor mycket större än idag.

P
O Orren1234 skrev:
Hej!

Kan ni hjälpa mig att tänka lite här om detta är en lämplig väg att gå eller ej.

Vi har 350 tusen i Blancolån och dåligt med sparande (jobbar på det). Tjänar ok. Ca 37 kkr båda två. Har två småbarn. Inga dyra hobbies.

Vi har fått låna 500 tusen av en vän räntefritt med obestämd återbetalningstid.

Vi har vunnit budgivning på ett hus för 2,6 milj där pantbrev+lagfart+insats blir 500 tusen.

Huset är av 70-tals standard och akut behöver det dräneras och renoveras badrum. Resten kan vi fixa till själva bit för bit. Längre fram tänker vi att vi renoverar källaren så det inte är reglat på platta längre.

Huset har låga driftkostnader så vår månadskostnad blir 3 tusen lägre än att bo i hyresrätt som vi gör idag. (7tusen mindre första året när det är amorteringsfritt.)

Enligt mäklaren blir huset värt 3 milj efter renovering enligt dagens huspriser. Så vi kan förhoppningsvis baka in dränering och badrum i huslånet. = typ 200 tusen. Annars står vi där snopna med 200 tusen ytterligare i blancolån.

Men sen då? Lånet till vännen ska ju återbetalas förr eller senare även om hen säger att vi kan vänta i flera år med det.

Och vårat blancolån på 350 kommer ju ligga där och skvalpa det oxå.

Visserligen kommer vi ju betala till oss själva varje månad istället för till en hyresvärd.

Tror ni vår ekonomi kommer bli bra av ett husköp? Ska vi våga?
Varför är första året amorteringsfritt?

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Hur mycket ni kan spara är upp till er men gör en riktig budget.
Alla övriga pengar kommer gå till byggmaterial, blommor, tapeter, osv för insida och utsida.
Huset kommer gå upp i värde på 20år eller kortare om det sköts men att hoppas på att baka in blancolån och renovering är modigt.
Ni kommer dessutom få dålig ränta av bankerna.
Så klokast är att bita ihop, lev snålt 2 år och vänd på varenda krona för att bli av med blancolånen och lägg pengar på hög.
Sen köper ni nått. Har ni tur ha priserna sjunkit mer.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.