969 lĂ€st ·
8 svar
969 lÀst
8 svar
Huskollslista? đł
Hej gott folk
(UrsÀkta om det blev helt fel rubrik)
Jag tÀnkte höra om nÄgon har sett eller har nÄgon bra lista med punkter pÄ vad man behöver kolla och hur ofta och sÄ som husÀgare?
Det hade ju varit suverÀnt om man kunnat ha en lista typ att denna hustyp behöver du tex kolla en gÄng om Äret sÄ inte plankor börjar ruttna, eller varje halvÄr se över hÀngrÀnnorna eller vad det kan vara
Jag Àr nÀmligen en rÀtt okunnig husÀgare, och har faktiskt inte en susning om vad man behöver kolla hur ofta och sÄ, vilket gör att en sÄn lista hade varit bra, men vid första anblick sÄ hittar jag inte nÄgon.
Faktiskt bÄde till saker inne och ute (Àven om sÄklart det varierar lite beroende pÄ hus och sÄ)
Och hade ju gÀrna velat slippa göra en egen lista om man.
Till saken hör ocksÄ att jag pga hÀlsotillstÄnd sÀllan Àr ute tillrÀcklig för att kunna syna huset i sömmarna. Samtidigt som jag inte ens vet OM jag ens sett, eftersom jag inte har nÄgon erfarenhet, och sjÀlv alltid bott i lÀgenhet.
Minns att jag frÄgade mÀklaren nÀr jag köpte, men de hade inget, men pÄpekade att det ju hade varit kanon om nÄgot sÄnt fanns.
NĂ„gon som kan hjĂ€lpa till?âđđ
(UrsÀkta om det blev helt fel rubrik)
Jag tÀnkte höra om nÄgon har sett eller har nÄgon bra lista med punkter pÄ vad man behöver kolla och hur ofta och sÄ som husÀgare?
Det hade ju varit suverÀnt om man kunnat ha en lista typ att denna hustyp behöver du tex kolla en gÄng om Äret sÄ inte plankor börjar ruttna, eller varje halvÄr se över hÀngrÀnnorna eller vad det kan vara
Jag Àr nÀmligen en rÀtt okunnig husÀgare, och har faktiskt inte en susning om vad man behöver kolla hur ofta och sÄ, vilket gör att en sÄn lista hade varit bra, men vid första anblick sÄ hittar jag inte nÄgon.
Faktiskt bÄde till saker inne och ute (Àven om sÄklart det varierar lite beroende pÄ hus och sÄ)
Och hade ju gÀrna velat slippa göra en egen lista om man.
Till saken hör ocksÄ att jag pga hÀlsotillstÄnd sÀllan Àr ute tillrÀcklig för att kunna syna huset i sömmarna. Samtidigt som jag inte ens vet OM jag ens sett, eftersom jag inte har nÄgon erfarenhet, och sjÀlv alltid bott i lÀgenhet.
Minns att jag frÄgade mÀklaren nÀr jag köpte, men de hade inget, men pÄpekade att det ju hade varit kanon om nÄgot sÄnt fanns.
NĂ„gon som kan hjĂ€lpa till?âđđ
Det beror vÀldigt mycket pÄ hur huset Àr konstruerat och hur det Àr utsatt för vÀder och vind.
Vilken typ av grund?
FasadbeklÀdnad?
Takkonstruktion?
Fönstertyp m.m?
Antingen sÄ frÄgar du nÄn kunnig i bekantskapskretsen eller sÄ anlitar du en snickare eller besiktningsman som hjÀlper dig att göra en översyn.
Vilken typ av grund?
FasadbeklÀdnad?
Takkonstruktion?
Fönstertyp m.m?
Antingen sÄ frÄgar du nÄn kunnig i bekantskapskretsen eller sÄ anlitar du en snickare eller besiktningsman som hjÀlper dig att göra en översyn.
HusÀgare
· SmĂ„lĂ€ndska höglandet
· 5 634 inlĂ€gg
Tror det kan finnas hus-appar för sÄnt?
Annars Àr det svÄrt att generalisera, det beror sÄ mycket pÄ det enskilda huset, som ovanstÄende pÄpekar.
Till din fördel Ă€r att de flesta nedbrytande och förstörande processer Ă€r sĂ„ oerhört lĂ„ngsamma. Ăven om taket lĂ€cker kan det ta nĂ„t decennium eller tvĂ„ innan huset rasar. DĂ€rför kanske det rĂ€cker att klĂ€ttra upp och undersöka taket en gĂ„ng om Ă„ret, nĂ€r du Ă€ndĂ„ rensar hĂ€ngrĂ€nnor.
Sen gör du faktiskt dagliga funktionskontroller utan att tÀnka pÄ det! Du testar tappvattnet och varmvattnets temperatur, du testar avloppets funktion samt elinstallationernas och den elektriska utrustningens funktioner.
Annars Àr det svÄrt att generalisera, det beror sÄ mycket pÄ det enskilda huset, som ovanstÄende pÄpekar.
Till din fördel Ă€r att de flesta nedbrytande och förstörande processer Ă€r sĂ„ oerhört lĂ„ngsamma. Ăven om taket lĂ€cker kan det ta nĂ„t decennium eller tvĂ„ innan huset rasar. DĂ€rför kanske det rĂ€cker att klĂ€ttra upp och undersöka taket en gĂ„ng om Ă„ret, nĂ€r du Ă€ndĂ„ rensar hĂ€ngrĂ€nnor.
Sen gör du faktiskt dagliga funktionskontroller utan att tÀnka pÄ det! Du testar tappvattnet och varmvattnets temperatur, du testar avloppets funktion samt elinstallationernas och den elektriska utrustningens funktioner.
Ska se om jag hittar nÄgon sÄn husapp, tack. Visste inte det fanns.SÄgspÄnPappspikEternit skrev:
Tror det kan finnas hus-appar för sÄnt?
Dock blir det inget hĂ€ngrĂ€nnsrensande för mig. Ăr bero mer av rullstol, sĂ„ det fĂ„r jag hjĂ€lp med.
Och ja, planen Ă€r Ă€ndĂ„ att bo hĂ€r till jag kilar vidare och Ă€r bara 43 i Ă„r sĂ„ Ă€ven om det tar ett par decennier innan det blivit dĂ„ligt, sĂ„ ska jag förhoppningsvis kunna överleva Ă€ven de problemen âșïž sĂ„ lite regelbundna kontroller Ă€r nog Ă€ndĂ„ bra đ
Men ska leta efter nÄgon sÄn app
Tack för ditt svar.
Jo förstÄr ocksÄ att det varierar vÀldigt beroende pÄ hus, men tÀnkte att det kanske fanns lite generella listor eller sÄ.maah skrev:
Det beror vÀldigt mycket pÄ hur huset Àr konstruerat och hur det Àr utsatt för vÀder och vind.
Vilken typ av grund?
FasadbeklÀdnad?
Takkonstruktion?
Fönstertyp m.m?
Har ingen kunnig nog i bekantskapskretsen. Och funderade pÄ snickare eller liknande, men dÄ Àr alltid risken att de tycker att det finns problem bara för att fÄ jobbet det skulle innebÀra.
Men ja, jag har ocksÄ övervÀgt besiktningsman med x antal Ärs mellanrum. Tror nÀstan att det Àr bÀsta kanske.
Tack för ditt svar đ
Redigerat:
Det skiljer mycket frÄn hus till hus. Det bÀsta Àr nog att samla allt i en pÀrm, eller digitalt, och uppdatera kontinuerligt. UtgÄngspunkten kan vara ett besiktningsprotokoll för huset eller om det inte finns ett protokoll för ett snarlikt hus. Den intresserade kan gÄ in och lÀsa protokoll för andra hus, det Àr lÀrorikt för att förstÄ vad som gÀller. Det viktigaste Àr husets skal, tak, fasad och grund. DÀrefter kommer nog vatten och avlopp. Om man regelbundet noterar eventuella konstigheter kan man se om det förÀndras.
NÄgon som har tips pÄ nÄgon sÄn app som Àr bra och enkel?
Administrator
· SkĂ„ne
· 8 667 inlĂ€gg
LÀngst ner i den hÀr artikeln finns en huskollslista: https://www.byggahus.se/renovera/klarar-huset-vintern
> Skorstenen kan behöva tÀckas för att förhindra skrÀp, snö och fÄglar frÄn att falla ner.
> Rensa hÀngrÀnnor och stuprör och kontrollera att vattnet kan rinna fritt.
> Led bort regnvatten frÄn huset genom att placera rÀnnor under stuprören.
> Koppla bort utomhusslangen, stÀng vattnet, töm systemet och öppna alla kranar.
> TÀta hÄl och springor sÄ att möss och rÄttor inte tar sig in.
> Se över tÀtningslisterna vid dörrar och fönster och rensa bort smuts och skrÀp mellan fönster/dörr och karm.
> Damma och stÀda bakom elradiatorerna innan de slÄs pÄ.
Checklista
> Kontrollera att takbelÀggningen Àr hel.> Skorstenen kan behöva tÀckas för att förhindra skrÀp, snö och fÄglar frÄn att falla ner.
> Rensa hÀngrÀnnor och stuprör och kontrollera att vattnet kan rinna fritt.
> Led bort regnvatten frÄn huset genom att placera rÀnnor under stuprören.
> Koppla bort utomhusslangen, stÀng vattnet, töm systemet och öppna alla kranar.
> TÀta hÄl och springor sÄ att möss och rÄttor inte tar sig in.
> Se över tÀtningslisterna vid dörrar och fönster och rensa bort smuts och skrÀp mellan fönster/dörr och karm.
> Damma och stÀda bakom elradiatorerna innan de slÄs pÄ.
Produkter som diskuteras: "tÀtningslisterna"
TĂ€tningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
LĂ€s mer
Administrator
· SkĂ„ne
· 8 667 inlĂ€gg
Har du FTX-ventilation sÄ ska du ocksÄ byta filter i den regelbundet.
HusÀgare
· SmĂ„lĂ€ndska höglandet
· 5 634 inlĂ€gg
DÄ förstÄr jag bakgrunden till frÄgan!L Lillajatrallala skrev:
Det finns i de flesta stÀder företag som jobbar med fastighetsservice. MÄnga bostadsrÀttsföreningar och hyresvÀrdar lejer ut sin fastighetsskötsel till sÄna företag. Vad tror du om att höra med ett fastighetsserviceföretag om de kan ge ditt hus motsvarande skötsel och regelbundna kontroller som de ger till flerfamiljshus?L Lillajatrallala skrev:
Klicka hÀr för att svara
Produkter som diskuteras i trÄden