Ska bygga en liten "carport" utstickare från befintligt garage. Men tänker frågan kan ställas generellt kring tillbyggnad på befintlig vägg/existerande stabil konstruktion. Det blir mitt första konstruktionsbygge och kan ses som ett läroprojekt innan ev ger mig på något större.
Mina funderingar kretsar kring vad är best practice. Jag vill inte gå bort mig med för avancerade metoder men inte heller använda onödigt med beslag. Är kanske rådet för första bygget ett annat än för senare?
Noterar t.ex. mitt befintliga altantak med urtag i stolpar för yttre bärlina och sen är takbalkarna snedspikade i bärlinan för att hålla i sidled. Det ser ju enkelt och bra ut och har hållt i 30 år. Är det vissa som använder urtagsmetoden och andra inte alls? När ska jag använda vinkelbeslag, takåsfäste, balkskor?
Balkskor har jag iofs tänkt använda oavsett intill väggen för att maximera bortre höjden och takets lutning. Men frågan är mer i situationer när man har möjlighet välja.
Tänkt bygga med 95x95 stolpar, 45x145 bärlina, 45x145 takbalkar.
Eller är två stycken 45x95 som stolpe det som används idag för att slippa jacka ur? Kanske duger vid garaget men hur ser det ut "färdigt" på en altan?
Finns bild uppskattas det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder