7 718 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Husköpare råkade skicka handpenningen till fel konto
Jag brukar alltid kontrollera kontonumret 3 gånger innan jag skickar pengarna. (I alla fall om det är en större summa.)
Nu ska man vara medveten om att vi inte är maskiner, man kan kontrollera många gånger och ändå missa att det är fel eftersom vi är just människor och inte maskiner.
I bästa fall kan man kopiera numret från något dokument och klistra in, men ibland är den metoden blockerad i endera applikationen.
Nu ska man vara medveten om att vi inte är maskiner, man kan kontrollera många gånger och ändå missa att det är fel eftersom vi är just människor och inte maskiner.
I bästa fall kan man kopiera numret från något dokument och klistra in, men ibland är den metoden blockerad i endera applikationen.
Nja, du ser faktiskt inte vem som telefonnumret är kopplat till. Du ser vem som hade tillgång till telefonnumret vid den tidpunkten personen i fråga skaffade Swish. Men det finns ingen direkt koppling mellan att faktiskt ha ägande över telefonnumret, det räcker som sagt att man har tillgång.Fairlane skrev:
Det sker dessutom ingen kontroll om numret sägs upp, Swish fortsätter fungera, även om någon annan person övertas själva telefonnumret i "telefonvärlden".
Om man nu är det minsta paranoid kanske man tänker en sekund på vilka browserextensions som man har installerat på sin dator, eller på MITM scenarier. Även om du skriver in ett korrekt kontonummer kan jag ändra det när det skickas in, om jag har lyckats få dig att installera min browser extension.Düsseldorff skrev:
Det är inte så vanligt förekommande, men tänk på vem som berättade det när du läser om det i Aftonbladet
Det där är ett gissel, har aldrig fattat finessen med det.TRJBerg skrev:
Särskilt vanligt verkar det vara med lösenord, på raden verifiera lösenordet och dessutom utan möjlighet att se vad man skriver in😡
Det uppmuntrar bara till att ha korta enkla lösenord.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur på verka VVS kille ej skickar in underlag värmepump?
Juridik -
Fråga avs besiktning av huset innan försäljning till er husköpare:
Juridik -
Råkade klippa i tak
El -
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Verktyg & Maskiner -
Översyn av dränering - Första husköpare
Grund & Markarbeten