Ventilationskillarna råkade av misstag skära av en av mina kablar i taket. Nu undrar jag hur man åtgärdar den här typen av skada.
Är det okej att använda en SKARVKLÄMMA NECORE 1-POL 0,2–2,5 mm² (som på bilden) och lämna den i röret, eller behöver man följa något annat protokoll — till exempel använda en kopplingsdosa?
Är det okej att använda en SKARVKLÄMMA NECORE 1-POL 0,2–2,5 mm² (som på bilden) och lämna den i röret, eller behöver man följa något annat protokoll — till exempel använda en kopplingsdosa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 005 inlägg
Det är enklare att byta trådarna, dra i nya trådar med de gamla som dragtråd. En skarv där blir inte bra.
Röret kan du tejpa hjälpligt.
Röret kan du tejpa hjälpligt.
Inga dolda skarvar/kopplingar är det som du skall sikta på. Är kablarna (230V) skadade mellan två dosor är den bästa lösningen att ersätta dessa med nya kablar.
Edit: Skrev för långsamt och blev två....
Edit: Skrev för långsamt och blev två....
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 649 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 649 inlägg
En ventilationsfirma bör ju hantera fläktanläggningar med tillhörande eldragning. Låter inte så långsökt att de har en elektriker tillgänglig? För det ska bytas ledare, inte skarvas. Men är det verkligen bara en ledare som tog hela smällen och de andra klarade sig oskadda så är det ju bara att dra om en tråd, vilket torde gå på en toapaus.
Jag hade även velat reparera röret med en ny rörbit och två muffar, för att sedan dra nya kablar.
Det är ventilationskillarnas bekymmer!K kmohsan skrev:Ventilationskillarna råkade av misstag skära av en av mina kablar i taket. Nu undrar jag hur man åtgärdar den här typen av skada.
Kan inte riktigt se problemet med att använda Wago eller likvärdigt. Jag förstår inte vad det skulle innebära för risk. Att den inte ligger i VP rör är risken, som jag ser det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 269 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 269 inlägg
MickeMörkö är alltså den sista personen på Byggahus TS ska lyssna på när det gäller elfrågor, men det tror jag nog TS listat ut självM MickeMörkö skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 650 inlägg
Så du tycker inte att det blir ett problem att riva taket när elen inte funkar om några år?M MickeMörkö skrev:
Eller att det borde lösas av dom som sågade?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elgräsklippare Bosch Rotak som stannar
Trädgårdsmaskiner -
Råkade borra i plåttak 12mm. Vad gör man nu?
Tak & Vind -
Hustak till robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Gräsklipparhus, hur gör jag bäst taket?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Batterigräsklippare Bosch Rotak 37il
Trädgårdsmaskiner