Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En bank kan inte göra så eftersom det skulle bryta banksekretessen. Banken får aldrig avslöja vem som är innehavare av ett konto.
I Finland görs detta sedan någon vecka tillbaka. nätbanken visar vem kontot tillhör, och varnar ifall mottagaren man skrivit in avviker från den registrerade. dock kan man over-rida detta ifall någon stavning skiljer etc. men banksekretessen verkar inte hindra detta i alla fall (EU-lagar så rimligen samma i Sverige som Finland).

• Gilla
MiamiPete och 2 till
  • Laddar…
Ett sätt att hantera det (även om det tar en dag eller två extra) är att man först för över tex 123kr och då mäklaren verifierat att de 123kr kommit in, då för man över hela handpenningen.

• Gilla
Cibbe78 och 5 till
  • Laddar…
Kanske bättre om man får ett bankgiro att betala till så ser man ju vem mottagaren är.

C cpalm skrev:
Plus- och bankgironummer har liksom OCR-nummer och personnummer en kontrollsiffra enligt Luhn-algoritmen, så man skall ha otur om det skall bli fel. Tyvärr är det inte alla banker som har kontrollsiffra i kontonummerna.
10% sannolikhet att det går ändå.

Düsseldorff
T Taren43 skrev:
I Finland görs detta sedan någon vecka tillbaka. nätbanken visar vem kontot tillhör, och varnar ifall mottagaren man skrivit in avviker från den registrerade. dock kan man over-rida detta ifall någon stavning skiljer etc. men banksekretessen verkar inte hindra detta i alla fall (EU-lagar så rimligen samma i Sverige som Finland).
Banksekretessen är delvis reglerad på EU-nivå. Svenska banker står emot eftersom det underlättar bedrägerier. I Sverige är vi banker väldigt ansatta av kunder som tycker att alla bedrägerier är vårt fel. Jag vet inte hur debatten ser ut i Finland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kan det verkligen räcka med en felaktig siffra?
Har bankerna ingen kontrollsiffra i kontonumret?
Jo, kontrollsiffra finns. Jag gjorde copy-and-paste för att få exakt rätt kontonummer, men jag missade att sista siffran klipptes bort. Av en slump råkade allt bli ett korrekt och existerande kontonummer då med, inklusive en korrekt kontrollsiffra, så pengarna hamnade hos en annan kontoinnehavare.

Jag kontaktade banken som kontaktade personen som av misstag fått pengarna. Jag fick tillbaka pengarna efter några dagar.

Man har inte rätt att behålla pengar som man fått genom ett misstag. Men det är en del arbete att kräva tillbaka pengar från den som vill behålla de felaktigt överförda pengarna.

• Gilla
Eva Larsson5 och 2 till
  • Laddar…
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
I Finland har vi fått nu i october en tjänst som banken kallar SEPA (single euro payment area) så det fungerar antagligen bara om man betalar i euro....
I Sverige har vi haft SEPA betalningar sedan 2014... Är det kanske SEPA Instant du tänker på?

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
H hempularen skrev:
fast jag har en gång i internetbankens barndom lyckats skicka till fel plusgiro.
Jag har också en gång fått in en helt vilsekommen betalning på mitt postgiro en gång i tiden.

Vja var nojig så vi kom överens om att först skicka 1000 för att se det va rätt kontot, sen skickade vi resten då kontot var sparat

• Gilla
Mickebus och 6 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
I Sverige har vi haft SEPA betalningar sedan 2014... Är det kanske SEPA Instant du tänker på?
Ja antagligen... betalningen kommer in på mottagarens konto innom 10secunder.
Men i samband med det så fick vi också kontonummer kontroll.

• Gilla
Eva Larsson5
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Vja var nojig så vi kom överens om att först skicka 1000 för att se det va rätt kontot, sen skickade vi resten då kontot var sparat
Samma oss det var 2004 i november … vi provade först med en 50-lapp trots vi satt på banken och hade samma kontor🫣snål ? Nej , men man vet aldrig . Bankmannen skrattade först, sedan så han att det var bra taktik och att alla borde varit lika vaksamma

• Gilla
Eva Larsson5 och 3 till
  • Laddar…
Varför inte bara skicka 1 kr som kontroll, då spelar det ingen roll om det försvinner.

• Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D dan_norstedt skrev:
Varför inte bara skicka 1 kr som kontroll, då spelar det ingen roll om det försvinner.
Varför inte bara kontrollera att man skrivit in rätt nummer?

• Gilla
  • Haha
Eva Larsson5 och 3 till
  • Laddar…
C
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför inte bara kontrollera att man skrivit in rätt nummer?
Ah just det, tänkte inte på det... 😂

• Haha
  • Gilla
Eva Larsson5 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
C cpalm skrev:
Ah just det, tänkte inte på det... 😂
Uppenbarligen inte nåt som bankkunder tycker ska vara deras ansvar.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.