7 699 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Husköpare råkade skicka handpenningen till fel konto
I Finland görs detta sedan någon vecka tillbaka. nätbanken visar vem kontot tillhör, och varnar ifall mottagaren man skrivit in avviker från den registrerade. dock kan man over-rida detta ifall någon stavning skiljer etc. men banksekretessen verkar inte hindra detta i alla fall (EU-lagar så rimligen samma i Sverige som Finland).Düsseldorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Banksekretessen är delvis reglerad på EU-nivå. Svenska banker står emot eftersom det underlättar bedrägerier. I Sverige är vi banker väldigt ansatta av kunder som tycker att alla bedrägerier är vårt fel. Jag vet inte hur debatten ser ut i Finland.T Taren43 skrev:I Finland görs detta sedan någon vecka tillbaka. nätbanken visar vem kontot tillhör, och varnar ifall mottagaren man skrivit in avviker från den registrerade. dock kan man over-rida detta ifall någon stavning skiljer etc. men banksekretessen verkar inte hindra detta i alla fall (EU-lagar så rimligen samma i Sverige som Finland).
Jo, kontrollsiffra finns. Jag gjorde copy-and-paste för att få exakt rätt kontonummer, men jag missade att sista siffran klipptes bort. Av en slump råkade allt bli ett korrekt och existerande kontonummer då med, inklusive en korrekt kontrollsiffra, så pengarna hamnade hos en annan kontoinnehavare.Fairlane skrev:
Jag kontaktade banken som kontaktade personen som av misstag fått pengarna. Jag fick tillbaka pengarna efter några dagar.
Man har inte rätt att behålla pengar som man fått genom ett misstag. Men det är en del arbete att kräva tillbaka pengar från den som vill behålla de felaktigt överförda pengarna.
Samma oss det var 2004 i november … vi provade först med en 50-lapp trots vi satt på banken och hade samma kontor🫣snål ? Nej , men man vet aldrig . Bankmannen skrattade först, sedan så han att det var bra taktik och att alla borde varit lika vaksammaboihus123 skrev:
Varför inte bara skicka 1 kr som kontroll, då spelar det ingen roll om det försvinner.