Hej!

jag är sugen på att få ett hus som e klart, rymligt, underhållsfritt närmast åren, "billigt" och hyfsat trevligt. Har kikat på största älvsbyhus enplan - Regina. I min kalkyl nedan glömmer jag nåt väsentligt eller verkar det rimligt? Tänker att jag ska göra väldigt lite själv för jag har inte tid (vet dock att det kommer finnas att göra fast man väljer nyckelfärdigt).

Regina vinkelhus 2219000
Garage dubbelförråd 188000
Tillval 120000
Tomt 1200000
Lagfart 20000
Pantbrev (på 3,5 milj) 70000
Ränta på lån under bygge (man betalar inget för själva huset förrän efter slutbesiktning) 100000
Elanslutning 50000
Vatten/avlopp 200000
Markarbeten 200000
Stenläggning 100000
Gräs 60000
Tujor 30000

totalt ca 4,6 milj

Synpunkter på detta? gärna från er som byggt liknande

Morion

Du får ta in kostnad för bygglov. Kan kosta 50 - 100 000.
Kostnad för fiberanslutning?

Kostnaderna för VA, el osv. har du kanske full koll på, för just den tomt du tänker dig? De varierar kraftigt mellan olika kommuner och områden.

Kostnad för markarbeten antar jag att du fått från en entreprenör? Jag antar att den gäller grundläggning för huset? Det är oftast den punkt som "alltid" ger extrakostnader, förutsätt att det kostar 100 - 200 000 mer än du fått prisuppgift på.

Nu vet jag inte hur det är med din husmodell. Men ibland ingår inte slutlig målning i en entreprenad, husdelarna levereras grundmålade, men skall målas inom ett år efter bygget.

Ibland krävs det geoteknisk undersökning av tomten, för att avgöra om grunden behöver pålas osv. kan kosta några 10 000 lappar. Och om undersökningen är "negativ" kan man behöva mycket dyrare grundläggning.

Kolla upp vad som ingår i husleverantörens 'standardgrund'. Om det behövs extra schaktning eller utfyllnad så kan det kosta extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.