46 566 läst ·
6 svar
47k läst
6 svar
Plattor/asfalt på garageuppfart inkl allt: 350 eller 1250/kvm?
Har grusad garageuppfart ca 80 kvm, tänkt ordna mer lättskött yta. Bor rätt centralt i större stad, lättillgängligt. Alla möjliga prisuppgifter cirkulerar så nätsökning gör en bara mer förvirrad:
" Behöver du hjälp med förarbetet/markarbetet (schaktning, markavskiljare, bärlager) så räkna med betydligt högre kostnad, upp mot 350kr exkl moms per kvadratmeter asfalt"
"Jag hade NCC förra våren, jag gjorde allt grovarbete under, de kom 2gubbar i 2 timmar med en grävmaskin och finputsade och körde över det med en rejäl padda.
110 kvadrat kostade då 35000kr fast pris", dvs 320 kr/kvm
" asfalteringen bör gå på runt 150kr/kvm och underarbetet detsamma, så runt 300kr/kvm allt som allt."
Någon skrev att 800 kr/kvm är normalt för bara underarbetet.
Jag fick ett prisförslag på 1250kr/kvm, dvs 100000kr för mönstertryckt asfalt. Bara en firma av 5 jag kontaktat har hört av sig. Det gamla tricket att kontakta flera firmor för offert är inte så enkelt. Dels är det rejält tidsödande, dels verkar det som om alla tar i rejält, ungefär i samma grad. Fixade tex badrum där alla 4 firmor körde minst dubbelt pris, svårt som lekman att i förväg uppskatta tidsåtgången, men lätt att se i efterhand att de arbetsdebiterade 400%. Vem ger en verklighetsförankrad rimlig offert nuförtiden?
Vad är egentligen ett normalt pris för detta vanliga arbete nuförtiden? Om det kostar 100000 att bara asfaltera utanför garaget, vad kostar då alla intrikata plattprojekt alla kör, en kvarts miljon?
" Behöver du hjälp med förarbetet/markarbetet (schaktning, markavskiljare, bärlager) så räkna med betydligt högre kostnad, upp mot 350kr exkl moms per kvadratmeter asfalt"
"Jag hade NCC förra våren, jag gjorde allt grovarbete under, de kom 2gubbar i 2 timmar med en grävmaskin och finputsade och körde över det med en rejäl padda.
" asfalteringen bör gå på runt 150kr/kvm och underarbetet detsamma, så runt 300kr/kvm allt som allt."
Jag fick ett prisförslag på 1250kr/kvm, dvs 100000kr för mönstertryckt asfalt. Bara en firma av 5 jag kontaktat har hört av sig. Det gamla tricket att kontakta flera firmor för offert är inte så enkelt. Dels är det rejält tidsödande, dels verkar det som om alla tar i rejält, ungefär i samma grad. Fixade tex badrum där alla 4 firmor körde minst dubbelt pris, svårt som lekman att i förväg uppskatta tidsåtgången, men lätt att se i efterhand att de arbetsdebiterade 400%. Vem ger en verklighetsförankrad rimlig offert nuförtiden?
Vad är egentligen ett normalt pris för detta vanliga arbete nuförtiden? Om det kostar 100000 att bara asfaltera utanför garaget, vad kostar då alla intrikata plattprojekt alla kör, en kvarts miljon?
Jaha, då fick jag beskedet att 300kr/kvm är ett osedvanligt bra pris för enbart asfalten, allt grundarbete tillkommer. Vill man prägla asfalten tillkommer 350kr/kvm. Prägling marknadsförs som ett billigare alternativ till plattor, varför 1250kr/kvm är budgetalternativet till plattor. Hur kan prisangivelserna slå så enormt, 400%. Tycker beläggning av garageuppfart borde vara en rätt likartad affär med urgrävning, bärlager, sättsand, plattläggning/asfaltering osv. Etablering kanske dyrare om man bor olägligt, men annars ganska likartat. Någon mer som kan ge lite input här?, tycker det som lekman är oerhört svårt att uppskatta vad som är rimligt.
Fixade ett badrum tidigare där man debiterade 4 gånger mer tid än vad man var på plats, förstod det i efterhand som att ett fastprisjobb inte debiteras med ledning av hur mycket arbete som ingick, plus material, utan efter vad hantverkaren tycker att man skall betala utan att siffrorna egentligen går att härleda. Kan man begära att en offert är verklighetsförankrad nuförtiden? Är det helt normalt att ta betalt för tex 3 dagars heltidsjobb när momentet är klart redan till lunch dag 1? Jobbar hantverkare så att de drar 3-4 badrum samtidigt, men heltidsdebiterar hos alla?
Fixade ett badrum tidigare där man debiterade 4 gånger mer tid än vad man var på plats, förstod det i efterhand som att ett fastprisjobb inte debiteras med ledning av hur mycket arbete som ingick, plus material, utan efter vad hantverkaren tycker att man skall betala utan att siffrorna egentligen går att härleda. Kan man begära att en offert är verklighetsförankrad nuförtiden? Är det helt normalt att ta betalt för tex 3 dagars heltidsjobb när momentet är klart redan till lunch dag 1? Jobbar hantverkare så att de drar 3-4 badrum samtidigt, men heltidsdebiterar hos alla?
L ljo002 skrev:Jaha, då fick jag beskedet att 300kr/kvm är ett osedvanligt bra pris för enbart asfalten, allt grundarbete tillkommer. Vill man prägla asfalten tillkommer 350kr/kvm. Prägling marknadsförs som ett billigare alternativ till plattor, varför 1250kr/kvm är budgetalternativet till plattor. Hur kan prisangivelserna slå så enormt, 400%. Tycker beläggning av garageuppfart borde vara en rätt likartad affär med urgrävning, bärlager, sättsand, plattläggning/asfaltering osv. Etablering kanske dyrare om man bor olägligt, men annars ganska likartat. Någon mer som kan ge lite input här?, tycker det som lekman är oerhört svårt att uppskatta vad som är rimligt.
dom tar vad dom av erfarenhet tycker det är värt,
skulle du själv tacka nej till snabba pengar?
Hej hej!P Pedars skrev:
Vad ligger kostnaden på idag 2024? Har den rusat iväg som mycket annat, eller har den börjat sjunka igen?
Ha det så gott!
Bara en allmän fundering: vi har en stor uppfart med plats för sex bilar. Den var anskrämlig med grus. Vi funderade på asfaltering men blev lite oroliga för hur det skulle bli med vattenflödena, om de skulle rinna mot huset. Så vi ordnade med stenläggning istället. Det var inte så mycket dyrare än asfalt men finare och vattnet kan sippra emellan.L ljo002 skrev:Har grusad garageuppfart ca 80 kvm, tänkt ordna mer lättskött yta. Bor rätt centralt i större stad, lättillgängligt. Alla möjliga prisuppgifter cirkulerar så nätsökning gör en bara mer förvirrad:
Klicka här för att svara