2 648 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
komma under 4m (inkl. ALLT) totalentreprenad + Nyckelfärdigt
Hej Allihopa
Jag har precis satt mig in i denna djungel.
går det överhuvudtaget att komma under 4m
Ink ALLT? (Hus-Tomt-markarbete-grund-schakt-övrigt)
De husleverantörer som verkar vettigast just nu är: Älvsby, Smålandsvillan & Mjöbäck
lurar lite även på LB.
Vi vill ha (2vuxna 2barn)
1plan
120-140kvm
4 Sovrum
Nyckelfärdigt+totalentreprenad)
Budget totalt: 4m
Jag har precis satt mig in i denna djungel.
går det överhuvudtaget att komma under 4m
Ink ALLT? (Hus-Tomt-markarbete-grund-schakt-övrigt)
De husleverantörer som verkar vettigast just nu är: Älvsby, Smålandsvillan & Mjöbäck
lurar lite även på LB.
Vi vill ha (2vuxna 2barn)
1plan
120-140kvm
4 Sovrum
Nyckelfärdigt+totalentreprenad)
Budget totalt: 4m
Ja det går.
Ett nyckelfärdigt älvsbyhus i den storleken får du loss för ca 2 miljoner. Då har du 2 miljoner kvar till det övriga.
Tomtköp, markarbeten samt anslutningsavgifter för el och VA är stora poster.
Vart i landet är det du ska bygga? Sjötomter i stockholm kan gå på flera miljoner medan tomter i Norrlands inland kan vara i princip gratis.
Ett sätt att spara in på kostnader är att hitta en gammal tomt som redan är bebyggd och redan har elanslutning och kommunalt VA. Befintliga byggnader får gärna vara i dåligt skicka så blir priset lågt.
Ett nyckelfärdigt älvsbyhus i den storleken får du loss för ca 2 miljoner. Då har du 2 miljoner kvar till det övriga.
Vart i landet är det du ska bygga? Sjötomter i stockholm kan gå på flera miljoner medan tomter i Norrlands inland kan vara i princip gratis.
Ett sätt att spara in på kostnader är att hitta en gammal tomt som redan är bebyggd och redan har elanslutning och kommunalt VA. Befintliga byggnader får gärna vara i dåligt skicka så blir priset lågt.
Tack för svar!S Stuff skrev:Ja det går.
Det är just markarbeten / El & VA som känns väldigt nyckfullt.
Jag kommer bygga i Västra Götaland på landsbygden 3,5mil från Göteborg i ett samhälle med mindre än 4000 boende. Det är tänkt att hitta tomt som ligger ensligt en bra bit från centrum.
räknar med att själva tomten landar på 500.000 - 1000 000
Vi landade på 4,5 mkr inkl dubbelgarage a 350 tkr och tomt kostade 600tkr. Markarbeten 450 tkr. Huset är på 130kvm. Så nog borde det gå med planering och hårt hållande i budget!
Sedärja! Tack för att du delar med digB bergigtomt skrev:
Vilket hus byggde ni? Vad gjorde att markarbeten landade på 450? (Försöker suga i mig alla matnyttiga erfarenheter & info)
vi byggde med vallsjöhus och det kändes som vi fick väldigt mycket för pengarna. Dock inte totalentreprenad utan vi hade två kontrakt - ett med vallsjöhus och ett för entreprenaden. Så vill man landa i samma prisbild med totalentreprenad är det nog Smålandsvillan och det segmentet man bör kika på som någon tipsade om ovan.E Emgamo skrev:
Vad gäller markarbetet så består det mestadels av köp av grus då vi fick höja marken en hel del. I övrigt ganska ”standard” vad jag förstod det som. Men där ingick förvisso även markarbetet för garaget. Men tycker man ska vara restriktiv med att låta markarbetet landa ”på kronan” - kan vara skönt att ha lite att spela med. Exempelvis lät vi dem även grundplanera vår tomt en del med överblivna massor etc.
Klicka här för att svara