1 553 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hushåll oroar sig över bostadens värdeutveckling
På konsumentens sida
· 3 622 inlägg
Oron över att värdet på bostaden ska sjunka ökar, speciellt bland unga.
Du kan läsa artikeln här: Hushåll oroar sig över bostadens värdeutveckling
Du kan läsa artikeln här: Hushåll oroar sig över bostadens värdeutveckling
Mmm, man behöver väl inte vara nationalekonom för att lista ut varför. De i pensionsålder är knappast nya på bostadskarriären och har ju varit med om en värdeökning på hundratals procent pluss att inflationen har gjort sitt med lånen så de är home safe vid det här laget. I stället oroar de sig för att bilen ska besiktas nästa onsdag eller att man ska köpa en kofta på torsdag, eller för proverna som ska tas om en månad, så det jämnar ut sig med gungor och karuseller
Kanske inte om man hoppat in när det var som högst värderat, men visst, har man inte alltför höga lån så kan jag också tycka att en justering inte gör så mycket så länge som man tänkt köpa större/dyrare då även den nya bostaden gått ner motsvarande.
Jag tror att de här värdeminskningarna är det bästa som kan hända Sverige.
Luften pyser ur bubblan och det minskar risken för att bubblan spricker.
Det är helt bisarrt när folk gör "bostadskarriär" utan att amortera ordentligt och tryggt förlitar sig på att varje bostad ökar i värde.
Luften pyser ur bubblan och det minskar risken för att bubblan spricker.
Det är helt bisarrt när folk gör "bostadskarriär" utan att amortera ordentligt och tryggt förlitar sig på att varje bostad ökar i värde.
Ja plötsligt är det ok för människor som aldrig skulle vilja vara förmer ok att skaffa sig ett bättre liv på bekostnad av de som kommer efter i livet. Men rent moraliskt ingen större skillnad mot att tex förstöra miljön eller liknande för att tjäna pengar kortsiktigt och låta nästa generation ta smällen. Dubbelmoral.H heimlaga skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara