Hej, har några ställen i krypgrunden som behöver lagas.
Vad jag har läst så ska man inte laga grunden med något som är starkare än vad grunden är?
Vet inte om de är kalkbruk eller betong som stenarna är murade med sen innan, tog några bilder på krypgrunds öppningen om nån vet vad det kan vara
Huset är ifrån 1931

• Skadat murverk i krypgrund med osäker sammansättning, stora stenar och murbruk, hus från 1931.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten krypgrundsöppning med murade stenar, möjlig skada som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja tycker det ser ut som betong rejält "procentad" med sten,
Är det inte ganska hårt när du knackar på det ?
Till att putsa detta användes oftast gullex eller cement. Alltså B-bruk eller A-bruk.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Ja tycker det ser ut som betong rejält "procentad" med sten,
Är det inte ganska hårt när du knackar på det ?
Till att putsa detta användes oftast gullex eller cement. Alltså B-bruk eller A-bruk.
Tack för svar.
De är ganska hårt när man knackar på det med hammare tycker jag, utsidan av grunden känns lite hårdare än bruket som håller fast stenarna
Vad är bäst att ta för att mura fast stenar med igen där det har gått sönder lite, vanlig betong?

A Alejoh2 skrev:
Tack för svar.
De är ganska hårt när man knackar på det med hammare tycker jag, utsidan av grunden känns lite hårdare än bruket som håller fast stenarna
Vad är bäst att ta för att mura fast stenar med igen där det har gått sönder lite, vanlig betong?
Cementbruk.
Antingen 1:3 blandning av Cement och mursand
Eller puts och murbruk A

Ganska torrt bruk, eftersom stenen inte suger. Och underlaget den gammla betongen ordentligt blöt, kanske tom struken med cementvatten först.

• Gilla
Alejoh2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.