Hus från 1939 med källare, dränering var planerad om ett par månader.

Nu har det ramlat bort som ett lock i husgrunden, och innuti känns det som sand. (Edit) Grunden består av betong blandat med småsten.

Jag har inte knackat runt huset än så jag vet inte hur omfattande det är.

Det känns som att det bör dammsugas rent och fyllas på med nytt material snarast, men jag vet inte vad eller hur.

I källaren känns det som slät betong, det är tydliga tecken på fukt i källaren också men inte på samma sätt.

Tacksam för all hjälp

• Skadad husgrund från 1939 med trasig del där sand syns inuti, omgiven av torra och gröna växter, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som att det är putsen som släppt men svårt att se vad som är på insidan, oavsett så ser det söndervittrat ut om det bara är sand kvar. Gissar att takavvattningen inte fungerar ordentligt eller att vattnet helt enkelt släpps ut mot grunden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser ut som att det är putsen som släppt men svårt att se vad som är på insidan, oavsett så ser det söndervittrat ut om det bara är sand kvar. Gissar att takavvattningen inte fungerar ordentligt eller att vattnet helt enkelt släpps ut mot grunden.
"Felaktig typ av markledning anslutet från stuprör" står det i besiktningsprotokollet, så det är nog orsaken som du säger. Tanken var att åtgärda allt under dräneringen.

Känslan är att det är begränsat till ett hörn.

Det ska vara betong i grunden, men det framgår inte vilken sort.

Hur ska man tänka och göra?

• Närbild av betongbit nära husgrund med grönska i bakgrunden, relaterad till diskussion om markledning och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får frilägga en del kring skadan för att se omfattningen men eftersom ni ändå ska dränera om inom kort kan du kan du avvakta tills det grävs upp ordentligt kring huset. Det ser som sagt ut som att det är mer än putsen som är dålig så du kommer troligen behöva laga det inre skiktet med betong och sedan laga själva putsskadan med lämpligt putsbruk.

Centano Centano skrev:
Du får frilägga en del kring skadan för att se omfattningen men eftersom ni ändå ska dränera om inom kort kan du kan du avvakta tills det grävs upp ordentligt kring huset. Det ser som sagt ut som att det är mer än putsen som är dålig så du kommer troligen behöva laga det inre skiktet med betong och sedan laga själva putsskadan med lämpligt putsbruk.
Tack för svaren 🙂

Är det någon särskild typ av betong (och putsbruk) som rekommenderas?

Det är inte riskabelt att vänta? Det går ju gräva upp lite och försöka lösa innan.

Innan lagning, är det bara knacka, skrapa med stålborste och dammsuga?

Det är nog inte riskabelt att vänta. Det är väl snarare så att det kan komma attlossna mer puts när de börjar dränera så räkna med att få laga mer putsskador. Vänta och laga allt på en gång istället. Då kommer du antagligen också åt bättre.
Jag har lagt putsskador precis som du skriver, alltså knacka bort, sopa rent och puts nytt. Tror inte att jag dammsög.

• Gilla
ezb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.