62 785 läst ·
164 svar
63k läst
164 svar
Huset målades med fel färg!
När man bygger hus måste man vid beställningen ange om panelen ska målas med slamfärg eller täckfärg.
Väljer man slamfärg så är panelen inte förgrundad utan helt trären.
Väljer man täckfärg så är ofta panelen grundad från fabrik och då kan man inte senare måla med slamfärg.
(förgrundad = den mår bättre under byggtiden tills den målas)
Som det var då så kunde huset slutbesiktigas om det var förgrundad panel vilket var väldigt viktigt att få slutbesiktigat snabbt då räntorna låg på 16% fram till räntebidragen kom och blev 4,8% för oss.
Så var det redan 1985 när vi byggde vårat hus.
Dock är grundfärg från fabrik ett skämt och vi blev rekommenderade att verkligen måla ett lager grundfärg på den fabriksgrundade panelen och sedan två lager akrylatfärg.
Panelen är fortfarande i perfekt skick efter 34 år.
Ommålad var 12:e år. Södersidan var 6-8 år
När jag målade grundfärg på den förgrundade panelen insåg jag att fabriksgrunden var väldigt tunn. Trät sög åt sig grundfärg liknande helt ogrundat trä. Alltså väldigt tunt skikt.
Huset är målat med Alcro bestå.
Förstår alla som klagar på akrylatfärg om de slarvat med underarbetet.
Slarv = senare problem.
Väljer man täckfärg så är ofta panelen grundad från fabrik och då kan man inte senare måla med slamfärg.
Som det var då så kunde huset slutbesiktigas om det var förgrundad panel vilket var väldigt viktigt att få slutbesiktigat snabbt då räntorna låg på 16% fram till räntebidragen kom och blev 4,8% för oss.
Dock är grundfärg från fabrik ett skämt och vi blev rekommenderade att verkligen måla ett lager grundfärg på den fabriksgrundade panelen och sedan två lager akrylatfärg.
När jag målade grundfärg på den förgrundade panelen insåg jag att fabriksgrunden var väldigt tunn. Trät sög åt sig grundfärg liknande helt ogrundat trä. Alltså väldigt tunt skikt.
Slarv = senare problem.
Varför tycker du att slamfärg skall förpassas till historiens skräphög? Om du åker runt i landet finns det byggnader som uppfördes för över 100 år sedan som är i utmärkt skick med slamfärg. Jag skulle snarare påstå att många färger idag är betydligt sämre än slamfärgV vectrex skrev:Sitter inte panelen med luftspalt så är det verkligen illa, alldeles oavsett slamfärg eller modern plastemulsion. Diffusionsplast på insidan påverkar inte detta särskilt mycket, om något så är det sämre att inte ha plast. Panelen torkar knappast inåt i ett hus med modern tjocklek på isolering.
För övrigt tycker jag ni ska tänka om. Är panelen nu grundad med "riktig" färg istället för den gamla slamfärgen så tycker jag ni skall vara glada att det blev som det blev. Är det det matta utseendet som tilltalar så finns det moderna färger med matt utseende. Slamfärg bör förpassas till historiens skräphög och möjligen gamla lador och ladugårdar.
Varför skulle man behöva renskrapa och oljegrunda igen?J JohanLun skrev:Slamfärgen passar väl dessutom bäst på sågat och inte hyvlat virke men kanske är all nutida fasadpanel sågad? Slamfärg anser jag vara en av de bättre färgerna sett till hållbarhet av underliggande trä och materialkostnad givet att underhållsintervall kan vara tätare, läs man kan måla om själv utan dyra ställningar.
Moderna färger har längre intervall men bygger in ett helvetesmoment när antingen panelen ska rensrkapas och oljefärgsgrundas igen eller bytas ut. Så länge man dött eller sålt när panelen nått helvetesgränsen är det ett bra val.![]()
Hus som underhålls väl behöver man INTE renskrapa vid en ommålning.
J JohanLun skrev:Slamfärgen passar väl dessutom bäst på sågat och inte hyvlat virke men kanske är all nutida fasadpanel sågad? Slamfärg anser jag vara en av de bättre färgerna sett till hållbarhet av underliggande trä och materialkostnad givet att underhållsintervall kan vara tätare, läs man kan måla om själv utan dyra ställningar.
Moderna färger har längre intervall men bygger in ett helvetesmoment när antingen panelen ska rensrkapas och oljefärgsgrundas igen eller bytas ut. Så länge man dött eller sålt när panelen nått helvetesgränsen är det ett bra val.![]()
J JohanLun skrev:Slamfärgen passar väl dessutom bäst på sågat och inte hyvlat virke men kanske är all nutida fasadpanel sågad? Slamfärg anser jag vara en av de bättre färgerna sett till hållbarhet av underliggande trä och materialkostnad givet att underhållsintervall kan vara tätare, läs man kan måla om själv utan dyra ställningar.
läst igenom allt men inte riktigt fattat ännu vad det är för färg.
är det slamfärg som är målad med akrylat eller är det falu rödfärgskulör på grundfärgen o den är målad med akrylat?
är det slamfärg, så kan bara slamfärg användas, oavsett om det är över eller under. punkt. så enkelt är det.
är det någon annan färg under eller över slamfärgen och det är målarfirman som gjort fel trots tydliga instruktioner så får de ta bort färgen. har ni instruerat fel så är det ert fel, troligen. troligen säger jag för man kan nog förutsätta att en privatperson som säger falu rödfärg inte garanterat menar antingen slamfärg, eller annan färg i faluröd nyans. det ska målarfirman fråga om så inget missförstånd sker.
är det slamfärg som är målad med akrylat eller är det falu rödfärgskulör på grundfärgen o den är målad med akrylat?
är det slamfärg, så kan bara slamfärg användas, oavsett om det är över eller under. punkt. så enkelt är det.
är det någon annan färg under eller över slamfärgen och det är målarfirman som gjort fel trots tydliga instruktioner så får de ta bort färgen. har ni instruerat fel så är det ert fel, troligen. troligen säger jag för man kan nog förutsätta att en privatperson som säger falu rödfärg inte garanterat menar antingen slamfärg, eller annan färg i faluröd nyans. det ska målarfirman fråga om så inget missförstånd sker.
Vad är anledningen till att ni vill måla med Falu Rödfärg?
Är det av estetiska skäl?
Eller tror ni att träet mår bättre än med moderna färger?
Om det är av estetiska skäl så har jag full förståelse för att ni skulle vilja måla med Falu Rödfärg. Just det utseendet som man får med Falu Rödfärg är svårt att få med en modern färg.
Det närmaste jag har sett är panel målad med Demidekk Ultimate Helmatt i kulören S5040-Y80R. Inte förvillande lik på nära håll men förvånadsvärt lik på längre avstånd.
Är det av estetiska skäl?
Eller tror ni att träet mår bättre än med moderna färger?
Om det är av estetiska skäl så har jag full förståelse för att ni skulle vilja måla med Falu Rödfärg. Just det utseendet som man får med Falu Rödfärg är svårt att få med en modern färg.
Det närmaste jag har sett är panel målad med Demidekk Ultimate Helmatt i kulören S5040-Y80R. Inte förvillande lik på nära håll men förvånadsvärt lik på längre avstånd.
Håller med, det viktigaste för ts är att säkerställa att grundfärg inte är slamfärg. Är det slamfärg bör fasaden göras om.
Om TS tänkt Slam men det blev akrylat (både grund och täckfärg) men arbetet är rätt utfört har han fått fel produkt men inte en felaktigt utförd fasad rent tekniskt. Om man köpt en BMW men fått en Fiat är det ju tråkigt. Men produkten i sig är ju inte felaktig...
Om grundfärg inte var slamfärg borde firman upplyst att man inte kan måla med slamfärg innan de började måla.
Om TS tänkt Slam men det blev akrylat (både grund och täckfärg) men arbetet är rätt utfört har han fått fel produkt men inte en felaktigt utförd fasad rent tekniskt. Om man köpt en BMW men fått en Fiat är det ju tråkigt. Men produkten i sig är ju inte felaktig...
Om grundfärg inte var slamfärg borde firman upplyst att man inte kan måla med slamfärg innan de började måla.
Hej
Ska man ha slamfärg måste snickarna montera obehandlad ytterpanel snnars funkar inte slamfärg. Så då har målarna gjort rätt tekniskt, dock inte dem som monterat panelen.
Det finns det modern färg , akrylat som har samma glans som en slamfärg , Alcro arkitekt, Jotun Ultimate mm som finns i kulör faluröd. Betydligt bättre än slamfärg som regnar bort.
Lycka till i hoppas det går bra
Mvh Tobias Målarn
Ska man ha slamfärg måste snickarna montera obehandlad ytterpanel snnars funkar inte slamfärg. Så då har målarna gjort rätt tekniskt, dock inte dem som monterat panelen.
Det finns det modern färg , akrylat som har samma glans som en slamfärg , Alcro arkitekt, Jotun Ultimate mm som finns i kulör faluröd. Betydligt bättre än slamfärg som regnar bort.
Lycka till i hoppas det går bra
Mvh Tobias Målarn
Håller med, vi har ett nära på 250 år gammalt torp som jag börjat måla om. Bara på med sopkvast och sen sprutade jag och strök snabbt genom med pensel på långt skaft. Blev grymt bra resultat efter lite test i början. Skulle jag bygga nytt skulle jag mycket gärna kör app slamfärg. Tycker att moderna färger som vi tex har på vår villa från 1997 känns relativt aptråkiga i jämförelse.S Sherlock skrev:
Tror man behöver byggnadsvårda lite och måla med slamfärg och linoljefärg för att få en uppenbarelse
Jag minns hur besviken elektrikern blev när han lossade på en kabel spikad mot vägg och färg drog loss i flagor istället för bara exakt där kabeln satt.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårda"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
1. Vad var panelerna grundmålade med ?A AAEY skrev:vårt nybyggda fritidshus i dalarna är klart.
Allt är utfört enligt plan och blev fint!
Men! Målarna har missuppfattat våra underlag på något sätt och målat hela huset med akrylfärg i stället för Falurödfärg!!
Så otroligt tråkigt! Men, galet svårt att backa bandet nu.
Två frågor:
1. Panelen som köptes var grundad med rödfärg. Det såg ut som slamfärg... kommer akrylfärgen att släppa nu?
2. Om vi i framtiden vill måla med falurödfärg. Är det möjligt? Eller måste hela huset skrapad rent först?
Slamfärg eller grundfärg för täckfärg (ej slamfärg)
Det är stor skillnad på Falu Rödfärg och faluröd färg.F frityreldarn skrev:läst igenom allt men inte riktigt fattat ännu vad det är för färg.
1985 var säkert fabriksgrundat ett skämt så är det dock ej idag. Under förutsättning att det verkligen är en grundfärg och inte enbart ett transportskydd - det är ju en kostnadsfråga. Jag har en känsla att om man köper virket hos de större byggvaruhusen t ex XL Bygg, Derome, Beijer och Bauhaus så får man riktigt bra kvalité medan om man handlar på lågpriskedjorna typ Jem & Fix så kan det nog vara lite si och så med kvalitén. Jag vet i alla fall var jag skulle handla om jag skulle panela om eller bygga nytt.optimum skrev:
När man bygger hus måste man vid beställningen ange om panelen ska målas med slamfärg eller täckfärg.
Slarv = senare problem.
Så sant!P petererlandsson1194 skrev:Det blir ett helvetesmoment om man väntar längre än man skulle ha gjort (som de flesta gör). Målar du INNAN det börjar flaga odyl så räcker det med tvätt och sedan måla direkt.
Har en god vän som är målare och han skakar på huvudet varenda sommar när han får måla om hus åt folk som borde målats flera år tidigare med följden att hans arbete blir betydligt mer omfattande och betydligt dyrare för kunden.
Jag har nyss målartvättat en gavel med akrylatfärg som är 13 år gammal och ej med stekande sol på varje dag. Inte ens på lockläktens frästa radie lossnade färg end med stålborsten så jag målar bara på ett nytt lager färg, inte två. Snabbt och enkelt!
Jag tänkte också måla om hemma snart. Har gått 12 år sedan sist och det ser ut som att jag inte behöver skrapa annat än väldigt lite på några knutbrädor. MEN det är säkert lätt hänt att det hinner börja flaga om man väntar nåt år extra och då blir jobbet väldigt mycket större.martin43 skrev: