50 889 läst ·
188 svar
51k läst
188 svar
Huset har hamnat 3,5m fel! Vad kan jag kräva?
Problemet uppstod först när Lantmäteriet satt upp tomtpinnarna. Backen är ner mot garage/hus så vattnet rinner mot garaget= ingen fördel.KnockOnWood skrev:Jag vet att jag är gammal och dum, så jag förstår inte riktigt problemet.
När du flyttade in såg de väl hur förhållandena var?
Eller uppstod problemen först efter att Lantmäteriet hade satt ut sina pinnar?
Och vad är problemet egentligen? Att bilen får stå i en liten backe när den parkeras utanför garaget?
Kör in kärran i garaget då tänker jag.
Annars är det väl bra med lite lutning på uppfarten,
så vatten rinner undan. Hade gärna haft det så själv![]()
Problemet är att jag använder kärra dagligen och backen är såpass brant att men inte vet om man lyckas ta sig upp och definitivt inte utan hjulspinn. Extraplatsen hade också gjort den möjligt för mig att parkera husbil/husvagn.
köpa till 3,5 meter eller är det hus med tomt på "andra sidan häcken"
då borde man väl isåfall sett felet från början?
då borde man väl isåfall sett felet från början?
För att utveckla. Det fel som har uppstått är inte möjligt att korrigera, och TS har fått ett hus med en annan funktion än denne beställt. Detta fel kan ha ett stort negativt värde för TS, medans felet kanske inte alls är ett problem för någon annan. Mitt förslag är därför att byggfirman löser in huset och säljer huset till någon annan. Har firman tur så kanske den till och med kan gå med vinst på detta. Det kan ju finnas någon som tycker att den nya planeringen faktiskt är bättre.pelpet skrev:
Det sätt, som troligen är bäst för båda parter, är att byggfirman bygger ett nytt, likvärdigt hus åt TS. Då får byggfirman jobbet att bygga huset, och kan gå ifrån det hela med vinsten från de båda byggprojekten minus värdeminskningen från felplaneringen.
TS får precis som denne beställt - dvs ett hus enligt de egna önskemålen. Dessutom får TS chansen att ändra på de saker i planeringen som TS inte är helt nöjd med utan att det kostar något extra. Kanske kan till och med byggfirman erbjuda en mindre standardhöjning som kompensation för det merarbete som TS får lägga ner?
Har väg på framsidan huset och resterande sidor vetter mot 4 olika grannfastigheter. Mellan mitt garage och grannen på den sidan är det kanske 12m så i ingen reagerade över att det kanske fattades 3,5 m.camaro1969 skrev:
Har även kollat med grannen om du var villiga att sälja en bit men det var inte intressant vilket jag försår eftersom huset redan ligger nära
Redigerat:
Ja, om han köper en SUV för pengarnaAG A skrev:Ärligt talat så får du nog ta och ge dig. Entreprenören har erkänt fel, beklagat sig, fixat med kommunen samt erbjudit asfalterad infart gratis... Vad mer ska han göra tycker du? Riva huset och bygga nytt, eller ge er huset gratis?
Du fattar säkert att det inte är rimligt.
Tacka ja till asfaltering, men se till att få schaktat/planerat så infarten inte blir så brant också.
Skadestånd... blir det lättare att parkera om du får pengar?
Men som ovan säger så har entreprenörer faktiskt gjort så mycket rätt som han kan. Be entreprenören fixa med uppfarten. Med lite perspektiv kanske du kan hitta andra smarta lösningar och möjligheter på grund av det här. 7,5 meter ger mycket mer möjligheter än ynka 4. Nu kan du få plats med en jacuzzi, större altan eller lekstuga.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Hur har gången varit här.
Detta att tomtgränser sätts ut efter att huset blivit färdigbyggt, kombinerat med att det hamnat "fel". Det gör mig lite fundersam.
Fanns tomten fullt ut avstyckad medan huset byggdes? Eller är det så att exploatören (byggfirman??) bestämt sig för att ändra tomtindelningen i efterhand?
Vad jag är ute efter är att huset kanske är helt korrekt placerat i förhållande till absoluta koordinater, men tomtgränserna kanske sätts ut lite annorlunda än vad som var sagt från början?
Detta att tomtgränser sätts ut efter att huset blivit färdigbyggt, kombinerat med att det hamnat "fel". Det gör mig lite fundersam.
Fanns tomten fullt ut avstyckad medan huset byggdes? Eller är det så att exploatören (byggfirman??) bestämt sig för att ändra tomtindelningen i efterhand?
Vad jag är ute efter är att huset kanske är helt korrekt placerat i förhållande till absoluta koordinater, men tomtgränserna kanske sätts ut lite annorlunda än vad som var sagt från början?
Personligen så tycker jag att det nästan bara finns fördelar med en sådan placering av huset. Du får ju en mycket mer sammanhållen trädgård som blir lättare att använda. Den klassiska trädgården med 4,5 meter runt hela huset är ju ganska kass. Om det stora problemet är att det saknar uppställningsplats för en släpkärra så bör det ju vara ganska lätt att ordna någon annanstans längs gatan.