hahalj
Frågan kom upp i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/planering-av-tradloest-larmsystem.307325/

De flesta larmsystem oavsett fabrikat kan erbjuda "husdjursäkra" rörelsesensorer. Så min fråga är till er som har sådana i ett hem med katter, fungerar det eller löser sensorerna ut pga katterna trots att de ska vara "husdjurssäkra"? Och vilka fabrikat/modeller av sensorer har ni?

Vi har verisure-larm och har inte haft några problem.

Har inga problem med mina katter och Sector.

Vi har Securitas Direct (är väl samma som Verisure eller?) och har inga problem med en katt och smådjursäkra detektorer. Under en period hade vi några falsklarm och kom så småningom på att det stod en 2 m hög bokhylla ganska nära en av detektorerna. Katten hade kommit på att det var perfekt att ligga ovanpå bokhyllan och när han sedan hoppade ner åt ena hållet så flög han förbi detektorn på 20 cm avstånd. Detta var för nära och larmet löste. Men så länge katterna håller sig inom tänkt avstånd från detektorerna så fungerar det bra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hahalj
Ok, fungerar bra så länge som de inte kan komma för nära alltså.

Ja, det är alltså dumt att ställa katternas eventuella klätterställning framför en detektor.
I vårt fall så var det en tillfällig möblering där det stod ett skrivbord framför nämnda bokhylla som gjorde att katten kunde hoppa upp via skrivbordet.

Jag har dsc bravo 6 här hemma, jag har dessutom ställt in cross-zone på dessa sektioner så att två sektioner måste lösa ut under en viss tid för att ge larm.

Placering är a & o när det gäller s.k. husdjursdetektorer

Kolla spec'en för detektorn vilken höjd den ska sitta på. Vissa modeller är justerbara ljudmässigt medans andra är är mer strikta

De har svårt för rörelser upp/ned så bord, hyllor, trappor och annat man vet med sig att katterna gärna klättrar upp/ned på bör undvikas i detektorer område.
Närmare blir också känsligare så har man tex en byrå 2,5m framför detektorn är risken för falsklarm större än om byrån står 6m bort när en katt hoppar upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.