Vårt hus blir snart "levererat", 21 nov är det slutbesiktning på plats, och jag förstår inte riktigt hur det ska vara med blandare. Se bild. Mätning av duschblandarens utstick med måttband i badrum, blandaren sticker ut 8 cm från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschblandare som sticker ut 8 cm från väggen, uppmätt med måttband.
Skapa konto

Duschablandarna sitter olika långt ut och det sticker tyvärr längre ut på WC än stora badrummet. Detta medför problem för oss när vi ska välja duschhörna till WC. Enligt planritningen visar den att blandarna ska sitta "likadant". Men när vi kontaktar smålandsvillan säger dem att det ska vara så på grund av handikapps anspassning. Visst håller jag med att det ska anpassas til alla men i sådant fall anser jag ändå att blandarna bör sitta likadant? Enligt bild är blandaren till WC 8 CM längre ut vilket gör att vi inte kan ha duschhörna på 80 på grund av detta:

Måttband visar avståndet mellan duschblandare och vägg i ett badrum.
Skapa konto

Duschhörna på 80 kommer vara precis på listen för fönstret och skulle jag köra på 70CM hörna kommer dörren nästan slå i blandaren direkt när man stänger in dörrarna.

Är just nu irriterrad och förrvirrad över hur jag ska agera. Kontrollansvarig har sagt att han ska kolla på plats men inte återkopplat.

Huset är fredriksdal från smålandsvillan.
https://www.smalandsvillan.se/vara-hus/sok-hus/1-planshus/villa-fredriksdal/

Enligt SMV ritning så ska man ha duschdraperi men då är det verkligen "precis" man kommer in och skulle man ha duschdraperi emot vasken så blir det också tight där på grund av kommoden.

Huvudfrågan är, hur ska blandaren sitta?

Kan ni inte ha en fastmonterad glasvägg i lilla badrummet tex? Korkad lösning från husleverantören med så tighta mått i badrummen. Vem vill ha draperi 2016? För sent att montera om blandaren nu så det lär ni få leva med är jag rädd.

Bor själv i Smålandsvilla och de verkar ha förkärlek för tajta badrum. är väl egentligen bara villa kalmar och dess syskon med 6m2 badrum som är något att ha. I de allra flesta husen är det skitsmå toaletter med inklämd dusch. Att få plats med lite förvaring och/eller skötbord är bara att glömma.

Allra mest förvirrande är deras nya Drömminge med två små toaletter och ett litet kök med knappt någon bänkyta och sen ett GIGANTISKT tvättrum. Men hallå, jag har inte tänkt öppna ett tvätteri. Visst, nu kan men väl göra om tvätteriet till ett stort badrum med bastu, men det borde i så fall varit grundtanken.

Problemet i många SMV är att man vill sätta dusch, toastol och handfat mot samma vägg, då blir det ju extra trångt.

/HLH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.