Är detta larver från husbock eller vad kan det vara för skadedjur? Någon som har erfarenhet av sanering av husbock? Vi har försäkring. Hur lång tid har saneringen tagit? Hittills har vi endast påträffat dessa larver i ett rum.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Eftersom utgångshålen är runda tyder det på strimmig trägnagare. Kan angripa torr ved om luften är tillräckligt sval och fuktig. Men de rör sig strax under ytan och påverkar egentligen inte hållfastheten i virket.
När jag googlar på strimmig trägnagare ser det dock inte ut som att dessa larver på bild helt överensstämmer? Bilden är tagen i en villa i Stockholm i ett sovrum på övre plan. Är det vanligt förekommande i den typen av byggnader? Huset är byggt 1947 och i relativt bra skick i övrigt och har varit bebott hela tiden. Känner du till vilken typ av sanering som krävs för att bli av med trägnagare?U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Trägnagare är vanliga på vinden eller hus som periodvis kallställs då de blir lite fuktigare i de miljöerna. Om det är i ett sovrum i ett varmt hus låter det osannolikt med trägnagare, de gillar inte allt för tort så de försvinner inom två år om man värmer upp utrymmet året runt.S Sara Karlsson 123 skrev:När jag googlar på strimmig trägnagare ser det dock inte ut som att dessa larver på bild helt överensstämmer? Bilden är tagen i en villa i Stockholm i ett sovrum på övre plan. Är det vanligt förekommande i den typen av byggnader? Huset är byggt 1947 och i relativt bra skick i övrigt och har varit bebott hela tiden. Känner du till vilken typ av sanering som krävs för att bli av med trägnagare?
Husbock gillar torr ved (så miljön verkar stämma) men har betydligt större ovala flykthål, nästan en cm långa. Därför tror jag inte att det är det på bilden.
Ser ut att vara furu eller gran, så det är inte splintbagge heller.
Klicka här för att svara