Har haft problem med pälsänger i vårt hus som vi byggde 2016 under en längre tid nu och har gjort allt, sprayat hela huset, tvättat exakt alla kläder. Nu senast så hade vi en firma som rensade alla ftx kanaler efter att ha sett en skalbagge i en kanal men likförbannat dyker det upp pälsänger lite här och var i huset de är inte lokaliserade i ett rum utan dyker upp exakt vart som helst. Så jag började lisstänka undertaket och att de trillar ner från spottarna. Jag drar ner vissa spottar och i nästan 80% av de ser jag pälsängar på baksidan av spottarna. På 2 av spottarna ser får jag spån på mog och det ser ut som att det är gnagat på osb skivan och även fuktspärren, min fråga är om det kan vara husbocken som gnagat där? Vet inte om det är hantverkaren som byggde huset som slarvat men kan inte se det som möjligt då det inte borde finnas spån på spotten isf om det var så att ngn hantverkare har borrat det där. Om det är husbocken som tagit sig in till isoleringen på vinden vad kan man göra då? Känns som att en total sanering behöver göras där man byter ut all isolering? Låter som världens projekt och täcker försäkringen ett sådant arbete?
Pälsänger/husbock???
Många hemförsäkringar innefattar skadedjurssanering och där framgår vilket saneringsbolag som skall anlitas - Anticimex/Nomore. Begär en riktigt noggrann undersökning av huset. Spara kryp i en glasburk och dokumentera eventuella skador inför besöket.
Personligen har jag aldrig hört om husbock i ett nyare hus. Pälsänger eller änger brukar normalt heller inte gå på huskroppen.
På våren dyker det lätt upp en del oidentifierade kryp och larver i huset som självdör men har du sett skador enligt ditt inlägg bör huset kollas.
Många hemförsäkringar innefattar skadedjurssanering och där framgår vilket saneringsbolag som skall anlitas - Anticimex/Nomore. Begär en riktigt noggrann undersökning av huset. Spara kryp i en glasburk och dokumentera eventuella skador inför besöket.
Personligen har jag aldrig hört om husbock i ett nyare hus. Pälsänger eller änger brukar normalt heller inte gå på huskroppen.
På våren dyker det lätt upp en del oidentifierade kryp och larver i huset som självdör men har du sett skador enligt ditt inlägg bör huset kollas.
Klicka här för att svara