Vi har drabbats av husbock. Det finns sen länge en hel del flyghål i panelen och man har misstänkt ett gammalt angrepp. Men så här om dagen så hittade vi inte mindre än två skalbaggar. Baggen lever inte längre än ett par veckor och det är ganska ovanligt att men ser den.
Jag rev lite panel på det stället men mest flyghål. Panelen är i ganska dåligt skick. Anticimex var på plats och konstaterade angrepp.
Huset är byggt av liggande resp. stående timmer. Två första varv liggande. Sen stående upp till första våningen sen liggande igen upp till takfoten.
På det ställe där jag öppnat panelen som jag erfar är mest utsatt är den mesta av ytveden är illa åtgången men kärnan är opåverkad.
Panelen ska bort och husets stockar ska borras för att giftet ska tränga in i stockarna under saneringen.
Nu till frågan:

Hur mycket av angripet material måste man ta bort?
Enligt Anticimex verkar det inte spela någon roll att det sitter kvar kexchoklad på stockarna. Jag är inte särskilt orolig för bärigheten. Men det känns sådär att bygga in skiten bakom ny panel.
Hur har andra gjort?

Finns det någon som kan dela med sig av egna erfarenheter om sanering av husbock i timmerhus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.