91 267 läst ·
335 svar
91k läst
335 svar
Husbilsparkering på egen tomt
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Jag ser ju att båda sidor i historien har skrivit om "arrenderad tomt" och "samfällighet", det råkar inte vara så att den som äger marken har någon liten plätt bredvid vägen till området, där man skulle kunna röja och grusa upp och göra en parkering för besökare och eventuella husbilar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
Ja, men domen har väl som jag förstått det fått laga kraft. Det är inte så att man när som helst kan gå vidare till högre rätt, utan det finns en överklagandetid man måste hålla sig inom. Därtill är inte mark- och miljööverdomstolen skyldig att ta upp alla fall, och ert verkar den ha avvisat.S soffbord skrev:
Så då är vi tillbaka till att det finns en (lagakraftvunnen?) dom och allt annat bara är tyckanden och känslor.
Markägarna bor här i närheter med stora arealer.Dan_Johansson skrev:
Mark- och Miljödomstolen skrev till mig igår om jag villNötegårdsgubben skrev:
Ja, men domen har väl som jag förstått det fått laga kraft. Det är inte så att man när som helst kan gå vidare till högre rätt, utan det finns en överklagandetid man måste hålla sig inom. Därtill är inte mark- och miljööverdomstolen skyldig att ta upp alla fall, och ert verkar den ha avvisat.
Så då är vi tillbaka till att det finns en (lagakraftvunnen?) dom och allt annat bara är tyckanden och känslor.
M mattoys skrev:
Jag har haft tanken ,men att hämnas på något sätt är inte mitt bord.M mattoys skrev:
Lagar kom till för att upprätthålla sunt förnuft. Merparten av oss förstår sunt förnuft. Inte alla uppenbarligen. Titta på kartbilden igen, herregud, det fattar väl alla att parkeringen av husbilen är orimlig ur det sunda förnuftets perspektiv. Att ni sen sitter och avkräver motparten en alt. rimlig plats där husbilen kan parkeras, med samma sunda förnuft är det väl knappast hennes problem. Jag misstänker att denna husbilsägare med lakejer i denna tråd enbart älskar att ha rätten på sin sida, och att det enbart bevisar deras syn på sina medmänniskor. Jag vet...man äger inte sin utsikt, men man ha en skyldighet mot sig själv att värna om sin omgivning.
Be din granne (båtägaren) att trimma ner sin oansade häck så har du vunnit (tillbaka) utsikt till höger och kanske kan leva med att det står en husbil framför din stuga. Erbjud gärna hjälp. För att bättra på dina chanser, bjud på mat som tack. Utsikten ditåt torde vara otroligt mycket mer värd än den lilla utsiktsgluggen mellan husen.
Win-win-win-situation:
1. Du nöjer dig med att grannen parkerar husbilen på så vis att du får tillbaka utsikten (gluggen). Grannen kan ha sin husbil där utan att du ska fotografera, anmäla, förlora och överklaga, (win igen för soffbord som får sinnesro). Grannen - båtägaren, får tillbaka en välansad häck och du herrans massa mer utsikt åt höger. Men, kanske framförallt; Ett gäng hus med tillhörande grannar kan gå tillbaka till att njuta av sina stugor och dess läge.
Win-win-win-situation:
1. Du nöjer dig med att grannen parkerar husbilen på så vis att du får tillbaka utsikten (gluggen). Grannen kan ha sin husbil där utan att du ska fotografera, anmäla, förlora och överklaga, (win igen för soffbord som får sinnesro). Grannen - båtägaren, får tillbaka en välansad häck och du herrans massa mer utsikt åt höger. Men, kanske framförallt; Ett gäng hus med tillhörande grannar kan gå tillbaka till att njuta av sina stugor och dess läge.
Jag har bett båtägaren att klippa ner häggen men dom vill inte synas. Vi har hjälpt föregående ägare flera gången att klippa häggen, hon ville ha den lågt.Klabbarparn skrev:
Be din granne (båtägaren) att trimma ner sin oansade häck så har du vunnit (tillbaka) utsikt till höger och kanske kan leva med att det står en husbil framför din stuga. Erbjud gärna hjälp. För att bättra på dina chanser, bjud på mat som tack. Utsikten ditåt torde vara otroligt mycket mer värd än den lilla utsiktsgluggen mellan husen.
Win-win-win-situation:
1. Du nöjer dig med att grannen parkerar husbilen på så vis att du får tillbaka utsikten (gluggen). Grannen kan ha sin husbil där utan att du ska fotografera, anmäla, förlora och överklaga, (win igen för soffbord som får sinnesro). Grannen - båtägaren, får tillbaka en välansad häck och du herrans massa mer utsikt åt höger. Men, kanske framförallt; Ett gäng hus med tillhörande grannar kan gå tillbaka till att njuta av sina stugor och dess läge.
Klabbarparn skrev:
Be din granne (båtägaren) att trimma ner sin oansade häck så har du vunnit (tillbaka) utsikt till höger och kanske kan leva med att det står en husbil framför din stuga. Erbjud gärna hjälp. För att bättra på dina chanser, bjud på mat som tack. Utsikten ditåt torde vara otroligt mycket mer värd än den lilla utsiktsgluggen mellan husen.
Win-win-win-situation:
1. Du nöjer dig med att grannen parkerar husbilen på så vis att du får tillbaka utsikten (gluggen). Grannen kan ha sin husbil där utan att du ska fotografera, anmäla, förlora och överklaga, (win igen för soffbord som får sinnesro). Grannen - båtägaren, får tillbaka en välansad häck och du herrans massa mer utsikt åt höger. Men, kanske framförallt; Ett gäng hus med tillhörande grannar kan gå tillbaka till att njuta av sina stugor och dess läge.
Det som syns mellan husen vetter ända till andra sidan sjön, jag ser folk som kör båtar, Jag ser folk på stranden, folk som badar, solnedgången, det lyser från andra sidan på kvällarna Jag ser tredimensionellt omgivningen inte bara en platt husvagnsvägg.Klabbarparn skrev:
Be din granne (båtägaren) att trimma ner sin oansade häck så har du vunnit (tillbaka) utsikt till höger och kanske kan leva med att det står en husbil framför din stuga. Erbjud gärna hjälp. För att bättra på dina chanser, bjud på mat som tack. Utsikten ditåt torde vara otroligt mycket mer värd än den lilla utsiktsgluggen mellan husen.
Win-win-win-situation:
1. Du nöjer dig med att grannen parkerar husbilen på så vis att du får tillbaka utsikten (gluggen). Grannen kan ha sin husbil där utan att du ska fotografera, anmäla, förlora och överklaga, (win igen för soffbord som får sinnesro). Grannen - båtägaren, får tillbaka en välansad häck och du herrans massa mer utsikt åt höger. Men, kanske framförallt; Ett gäng hus med tillhörande grannar kan gå tillbaka till att njuta av sina stugor och dess läge.
Då ser jag ett alternativ till lösning: Du och husbilsgrannen byter parkering med varandra - Han parkerar sin husbil på din tomt och du parkerar din (lägre) bil framför din och grannens stuga.S soffbord skrev:
Du köpte en sjötomt 1996. Då hade grannen ingen husbil. Nu har han det. Tiderna ändras OCH som flera påpekat äger du inte rätten till din utsikt. Ärendet är även prövat i diverse instanser som ger grannen rätt. Är det värt att fortsätta tjafsa och tugga på i samma spår? Det tar bara kraft och energi.S soffbord skrev: