Hej!
Hade brandsyddskontroll i mitt torp igår och fick godkänt för att använda både kakelugn och vedspis. Vedspisen är inte använd sen 80-talet men ok skick förutom anslutningen av skorstenen. När jag gjorde rent spisen så lossnade nån slags tätning runt röret mot spisen.
Försökt googlat mig till hur man ansluter rör mot spis, hittar tex stos som hör till denna modell som reservdel men det är inget som finns idag.
Nån som vet hur man bäst gör detta? Verkar vara nån slags bruk, inte massa.
Hade brandsyddskontroll i mitt torp igår och fick godkänt för att använda både kakelugn och vedspis. Vedspisen är inte använd sen 80-talet men ok skick förutom anslutningen av skorstenen. När jag gjorde rent spisen så lossnade nån slags tätning runt röret mot spisen.
Försökt googlat mig till hur man ansluter rör mot spis, hittar tex stos som hör till denna modell som reservdel men det är inget som finns idag.
Riv bort röret. Där under ska de sitta en stos. På stosen kan du montera ett bättre rökrör och gärna en sotlucka så de går lätt att göra rent. De finns även övergång från oval stos till runt rör så får du de snyggt och funktionellt på samma gång.P Pernillaåsa skrev:Hej!
Hej! Tack! Det är nog den bästa lösningen, var förbi en spis återförsäljare här som kan göra jobbet, men det lät som det kunde bli dyrt. Det sitter som en plåt i taket över spisen som bukar, tror det rasat ner grus från murstocken, så den borde man lossa samtidigt med byte av rör. Vet inte hur komplicerat detta kan vara att göra själv om man är hyfsat händig?B Belastar skrev:
Händig?? En del bygger ett helt hus skälv medans en del inte kan byta glödlampa. Är du normalt händig och har lite verktyg så löser du de själv. Sen finns det många att fråga under resans gång. De kan hamna allt möjligt i rör och skorstenar. Och då är det väldigt praktiskt att lätt få bort det. Plåten som sitter i kåpan kanske du får göra en ny. Men då en bättre än du har idag.P Pernillaåsa skrev:Hej! Tack! Det är nog den bästa lösningen, var förbi en spis återförsäljare här som kan göra jobbet, men det lät som det kunde bli dyrt. Det sitter som en plåt i taket över spisen som bukar, tror det rasat ner grus från murstocken, så den borde man lossa samtidigt med byte av rör. Vet inte hur komplicerat detta kan vara att göra själv om man är hyfsat händig?
Tack för pepp! Kanske ska ge mig på detta, fastnar jag halvvägs går det ju alltid anlita någon.B Belastar skrev:Händig?? En del bygger ett helt hus skälv medans en del inte kan byta glödlampa. Är du normalt händig och har lite verktyg så löser du de själv. Sen finns det många att fråga under resans gång. De kan hamna allt möjligt i rör och skorstenar. Och då är det väldigt praktiskt att lätt få bort det. Plåten som sitter i kåpan kanske du får göra en ny. Men då en bättre än du har idag.
Klicka här för att svara