14 565 läst ·
89 svar
15k läst
89 svar
Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen
Rätt tolkatO Oldfart skrev:Fast nu blandar du ihop två helt olika saker. Bygglov handlar till största delen om "Får jag bygga" och baseras då på åsikter om färg, form, utseende och någon sorts åsikt om ifall det behövs eller inte. Så i ditt exempel är den delen snarast om det skall finnas en balkong eller inte, vilket inte är din poäng. Din poäng handlar istället om ifall balkongen är utförd på ett säkert sätt. Den underliggande frågan där är "Hur skall jag bygga" och baseras på byggnadstekniska fakta, inte åsikter.
Så vad jag stör mig på är att lagstiftningen gör anspråk på att lägga sig i "får jag bygga", inte att den har krav på "hur skall jag bygga". Det är så jag tolkar @MickeMörkö också när han skriver "utan att fråga om lov".
Trädgårdsfixare
· Småland
· 184 inlägg
Är urusel på detta med att ansöka om byggnadstillstånd, ombyggnadstillstånd och alla regler, krav och ansökningar som "berörda myndigheter" kräver, utdömer böter om och ger tillstånd till.
Men om jag säger så här... köper jag en "begagnad fastighet" så har jag i vart fall mitt på det torra? Dvs då kan jag aldrig råka i klammeri med trollen som stiftar och ändrar lagar lika snabbt som jag byter skjorta!?? Vad vad vill ha sagt är att köper jag en fastighet så vill jag självklart inte drabbas av några missar som säljaren borde ha fixat till innan jag köper fastigheten.
Men om jag säger så här... köper jag en "begagnad fastighet" så har jag i vart fall mitt på det torra? Dvs då kan jag aldrig råka i klammeri med trollen som stiftar och ändrar lagar lika snabbt som jag byter skjorta!?? Vad vad vill ha sagt är att köper jag en fastighet så vill jag självklart inte drabbas av några missar som säljaren borde ha fixat till innan jag köper fastigheten.
Eftersom bygglov ofta handlar om kontroll av om huset stämmer med detaljplanen så vore det inte ett stort steg att tillåta arkitekter/byggherrar att utfärda bygglov själva (ungefär som man gör i många andra tillämpningar typ bilbesiktning eller besiktningar av hissar) Eller helt enkelt säger att om huset stämmer med detaljplanen behövs inget bygglov. Nu gör kommunen en detaljplan och sedan tar betalt för att kolla om husbygget passar i den, borde ta max en timme, och inte behöva kosta 70 000:-
Detta stämmer inte. Det är att betrakta som rivning och nybyggnation enligt PBL. Kräver således rivningslov (inom detaljplan eller områdesbestämmelser som anger detta) och bygglov. Samt startbesked, slutbesked och hela baletten.O oliven1 skrev:
Det är ju precis vad som är möjligt med dagens PBL. När som helst kan kommunen besluta att offra dig för att få uppföra ett kolkraftverk precis vid din tomtgräns. Kommunen kanske dessutom löser in din mark så att du står där utan fastighet och hus.O oliven1 skrev:
PBL är inget skydd mot detta. Inte heller en detaljplan. Sådana kan ändras. Och bygglov är absolut inget skydd mot detta. Kommunalpolitiker stoppas inte av detta.
Nej det handlar inte om tycke och smak och design och utseende. Det är också i bygglovsförfarandet det kontrolleras att du bygger korrekt. Vart skulle det annars kontrolleras?O Oldfart skrev:Fast nu blandar du ihop två helt olika saker. Bygglov handlar till största delen om "Får jag bygga" och baseras då på åsikter om färg, form, utseende och någon sorts åsikt om ifall det behövs eller inte. Så i ditt exempel är den delen snarast om det skall finnas en balkong eller inte, vilket inte är din poäng. Din poäng handlar istället om ifall balkongen är utförd på ett säkert sätt. Den underliggande frågan där är "Hur skall jag bygga" och baseras på byggnadstekniska fakta, inte åsikter.
Så vad jag stör mig på är att lagstiftningen gör anspråk på att lägga sig i "får jag bygga", inte att den har krav på "hur skall jag bygga". Det är så jag tolkar @MickeMörkö också när han skriver "utan att fråga om lov".
Det kontrolleras inte i samband med bygglovsprövningen utan i samband med att startbesked och slutbesked ges. Dagens PBL.J jockemedw skrev:
Ja precis, startbesked behöver inte omfatta bygglov. Precis som du anger och tycks ha förstått. T ex anmälningspliktiga åtgärder omfattar ju inte bygglov men kräver ändå startbesked. Bygglov kan också ges utan att processen med startbesked någonsin genomgås. Men då blir inget byggt.J jockemedw skrev:
Och det visar ju poängen som gjordes, bygglovsprövning handlar främst om att pröva estetiska frågor (ofta via prövning mot detaljplan där detta redan skissartad har avgjorts i form av planbestämmelser) och tillgänglighetsanpassning, märkligt nog. Men ingen konstruktion prövas.
Hela frågan om konstruktion prövas först inför startbeskedet. Och i verkligheten prövas det i sak inte ens där utan byggnadsnämnden litar på den sökandes entreprenörer avseende konstruktionen. D v s det är rent papperskyfflande som säkerställer att det finns en entreprenör som har försökt tänka till.
Men trixet är ju att någon antingen måste ljuga eller göra redigt fel för att det ska gå illa. Utan prövning eller löfteslämnande lämnas det till respektive klåpare att bygga trädkojor efter bästa förmåga.Claes Sörmland skrev:
Ja precis, startbesked behöver inte omfatta bygglov. Precis som du anger och tycks ha förstått. T ex anmälningspliktiga åtgärder omfattar ju inte bygglov men kräver ändå startbesked. Bygglov kan också ges utan att processen med startbesked någonsin genomgås. Men då blir inget byggt.
Och det visar ju poängen som gjordes, bygglovsprövning handlar främst om att pröva estetiska frågor (ofta via prövning mot detaljplan där detta redan skissartad har avgjorts i form av planbestämmelser) och tillgänglighetsanpassning, märkligt nog. Men ingen konstruktion prövas.
Hela frågan om konstruktion prövas först inför startbeskedet. Och i verkligheten prövas det i sak inte ens där utan byggnadsnämnden litar på den sökandes entreprenörer avseende konstruktionen. D v s det är rent papperskyfflande som säkerställer att det finns en entreprenör som har försökt tänka till.
Man kan ju fortfarande ställa samma krav på byggherren utan att ha en bygglovsprövning med i processen. Så gör vi ju redan med alla åtgärder som inte kräver bygglov.J jockemedw skrev:
Jag har min käpphäst.
Och det är att ifall det är detaljplanelagt så borde man få bygga allt som är godkänt inom detaljplan utan bygglov.
Jag har aldrig fattat meningen med två lämplighetsprövningar.
Först när man gör detaljplanen, sen en till genom att kräva ett bygglov för att kolla att åtgärden är inom detaljplan.
För vill man bryta mot detaljplanen så är man väl lika villig att bryta mot bygglovet.
Och det är att ifall det är detaljplanelagt så borde man få bygga allt som är godkänt inom detaljplan utan bygglov.
Först när man gör detaljplanen, sen en till genom att kräva ett bygglov för att kolla att åtgärden är inom detaljplan.
För vill man bryta mot detaljplanen så är man väl lika villig att bryta mot bygglovet.
Du skulle bli förvånad över hur många det är som av brist på kompetens avser bygga på sätt som strider mot detaljplanerna.Mikael_L skrev:
Jag har min käpphäst.