14 523 läst ·
58 svar
15k läst
58 svar
Hus utan intyg badrum, el mm
Mäklaren kan inte trolla. Denne kan bara förmedla info från säljaren.C Cave_canem skrev:Blir smått tokig. Har ett hus på g vi gillar skarpt!! . Men mäklaren är extremt svävande med information. Huset har legat ute i sex månader men i perioder, ligger lite avskilt och inget ovanligt här då att de tar lite tid. Vi vill bo så, vill inte alla.
Men jag ställer frågor om ålder på vitvaror, intyg/årtal för renoveringar som badrum, tak, el, senast Sotning och mäklaren är helt nochig.
Detta är ett upplevt problem med flera mäklare från denna firma! Fastighetsbyran. De svarar inte på meddelanden oavsett om det är inför intresse eller med specifika frågor och på visningarna är det mycket axel ryckningar.
Vi är nya till hus men inte korkade! inte som att vi frågar för skojs skull utan som grund att lägga bud. Vi har ju sett att det finns saker att fixa men också att mycket är fixat. Vi vill mest bara kunna göra en plan utifrån vad som behövs, vi vill vi ha fakta oavsett bra eller dålig.
Jag blir super stressad av denna typ av mäklare, känns som man bli lurad hur som och kan inte fatta välgrundade beslut.
Ingen besiktning gjord. Men det har jag förstått kan va lite hur som ändå när köparen stått för den..
Kontentan av inlägget. Hur ska man tänka om det inte finns några papper alls på utfört badrum tex, eller el? Hur mycket kan sånt vara okej att buda ner pga? Kan man kontrollera utan att riva ut allt i badrum tex?
Det är tråkig känsla när man känner man förlorar hus på att man inte är super mega kunnig. Vi vill bli kunniga och lär oss hela tiden men svårt när det handlar om flera miljoner. Sedan känns det som så många helt struntar i att spara viktiga papper och dokumentation, känns mer standard än undantag att det är så tyvärr.
Lite gnäll tråd kanske men behov av stöd i alla funderingar 😅
Är t ex säljaren ett dödsbo eller någon som ärvt huset så finns troligen ingen info för Mäklaren att bifoga.
Vet inte varför du menar att Mäklaren på något magiskt sätt skall veta saker.
Antagligen går Mäklaren nästan back på den här försäljningen. Därav att dom inte vill bränna än mer förlusttimmar på att försöka rota fram info.
Varför tänker du att det blir skillnad på en besiktning om det är säljare eller köpare som betalar?
Besiktningsmannen lär väl inte ens veta vem det är som betalar. Denne får bara en adress och klockslag att göra besiktning vid.
Det du kan göra är ungefär följande:
1) Undersök själv så mycket som möjligt vid visning. Går att begära en extra visning. Gå upp på taket och kolla skick på pannor/läkt/papp. Var upp på vinden och lys på råsponten med en stark lampa. Se hur mycket mörka fläckar det finns. Fotografera.
2) prioritera det som kan kosta mycket. Ignorera allt som du själv kan fixa till. (Dvs ytskikt, vitvaror mm). Exempel på dyrare grejer är, ny BVP, omläggning av tak, omdränering, typ av grund och risk för fuktskador, metod för uppvärmning, typ av ventilation. Mät fukt lite här och var med enkel mätare för att få en uppfattning. Måste ni byta självdrag till FTX så kostar ju det en del. Och byte från direktverkan el till vattenburet kostar.
3) Ser allt ok ut kan du betala några tusen för egen besiktning. Men skriv kontrakt först och villkora med besiktningen. Besktningsmannen kan du sedan prata med och även släpa till huset för en genomgång.
4) är läget bra så kan man köpa huset trots en hel del brister. Det mesta sådant går att fixa till. Men läget går inte ändra.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Håller med om det mesta som skrivits i tråden men alldeles oavsett om mäklaren har den informationen som TS har efterfrågat eller ej verkar ju detta vara en mäklare av den sämre sorten. Om jag bara går på TS beskrivning verkar ju mäklaren vara rätt bekväm och ointresserad för om hen inte har den informationen är det ju enkelt att bara svara TS just det.
"Jag är rädd att jag inte har den informationen du efterfrågar, det jag vet om objektet är angivet i annonsen. Men jag kan höra med säljaren om du vill?"" tar liksom bara några sekunder att skriva.
"Jag är rädd att jag inte har den informationen du efterfrågar, det jag vet om objektet är angivet i annonsen. Men jag kan höra med säljaren om du vill?"" tar liksom bara några sekunder att skriva.
Kan det vara så att marknaden har utvecklats så att mäklare tänker att först skriver man kontrakt med öppen besiktningsklausul och sen kommer frågan om detaljer utöver vad man kan undersöka vid visning och läsa i prospekt vid besiktningen? Att de tas mellan besiktningsmannen och köparen s a s.
Tycker det allmänt finns ett ointresse från mäklarna att reda ut denna typ av "detaljfrågor" som inte redan framgår i objektbeskrivning/prospekt. Och det är inget nytt.
Gissar att det är ett medvetet val, att man inte vill riskera att beskyllas för några felaktiga utfästelser eller ödsla tid på frågvisa spekulanter som ändå kanske inte blir de som får möjlighet att teckna kontrakt.
Att det sedan skapar en onödig osäkerhet kring detaljerna om objektets status är kanske inte något man direkt bryr sig om.
Gissar att det är ett medvetet val, att man inte vill riskera att beskyllas för några felaktiga utfästelser eller ödsla tid på frågvisa spekulanter som ändå kanske inte blir de som får möjlighet att teckna kontrakt.
Att det sedan skapar en onödig osäkerhet kring detaljerna om objektets status är kanske inte något man direkt bryr sig om.
Men vad är det som är så svårt att förstå? En mäklare vill bara sälja, lättast möjliga sätt. Andra länder har mäklare även för köpare men så gör vi inte i Sverige. Vill ni ha det på annat sätt så gör nåt åt det. Detta är tröttsamt att svenskar inte förstår hur svenska systemet fungerar. Vad hindrar dig från att anlita en svensk mäklare att KÖPA något åt dig???
Tack for alla svar och diskutioner!! Det underlättar verkligen och ger nyttigt perspektiv. Fått svar tillslut att de inte vet så mycket om renoveringar mer än det mesta gjorda 2020-2023, tidigare ägare. Och mäklaren har själv nu öppnat upp för besiktning så vi lutar åt att buda, trotts, i min värld, mycket oklarheter.
Nu ska vi bara bestämma oss för hur mycket under vi kan buda!!
Men tänker ändå att eftersom ingen vet nått direkt konkret. Och vi vet från visning att garage behöver fixas endel I då fuktskada ena väggen och trasigt tak om än inte uberakut, garage är friliggande. Insida tak bohus har musfällor och lite vitmögel, nån bjälk som ser lite sådär ut så där behöver ju ses över å fixas lite.
Kamin ser fräsch ut. Allt annat invändigt ser fräscht ut.
Kök och badrum ser fräscha ut. Tak boningshus ser fräscht ut. Inga dofter varken källare eller vind. Allt annat invändigt känns bra.
Eventuellt att ena friggeboden/hund/höns hus, behöver rivas eller iaf total renoveras.
Huset har legat ute i 6månader. Dock rätt ny indraget kommunalt vatten och avlopp samt fiber.
Återigen tack tack!! Väldigt nyttiga diskutioner ni för mina tanke banor.
Nu ska vi bara bestämma oss för hur mycket under vi kan buda!!
Men tänker ändå att eftersom ingen vet nått direkt konkret. Och vi vet från visning att garage behöver fixas endel I då fuktskada ena väggen och trasigt tak om än inte uberakut, garage är friliggande. Insida tak bohus har musfällor och lite vitmögel, nån bjälk som ser lite sådär ut så där behöver ju ses över å fixas lite.
Kamin ser fräsch ut. Allt annat invändigt ser fräscht ut.
Kök och badrum ser fräscha ut. Tak boningshus ser fräscht ut. Inga dofter varken källare eller vind. Allt annat invändigt känns bra.
Eventuellt att ena friggeboden/hund/höns hus, behöver rivas eller iaf total renoveras.
Huset har legat ute i 6månader. Dock rätt ny indraget kommunalt vatten och avlopp samt fiber.
Återigen tack tack!! Väldigt nyttiga diskutioner ni för mina tanke banor.
Produkter som diskuteras: "musfällor"
Musfälla elektrisk Silverline
Lätt att beta, tömma och rengöra
359 kr inkl moms
Läs mer
Utifrån egen erfarenhet KÖP INTE om renoveringar/arbeten kan redovisas med dokumentation.C Cave_canem skrev:Blir smått tokig. Har ett hus på g vi gillar skarpt!! . Men mäklaren är extremt svävande med information. Huset har legat ute i sex månader men i perioder, ligger lite avskilt och inget ovanligt här då att de tar lite tid. Vi vill bo så, vill inte alla.
Men jag ställer frågor om ålder på vitvaror, intyg/årtal för renoveringar som badrum, tak, el, senast Sotning och mäklaren är helt nochig.
Detta är ett upplevt problem med flera mäklare från denna firma! Fastighetsbyran. De svarar inte på meddelanden oavsett om det är inför intresse eller med specifika frågor och på visningarna är det mycket axel ryckningar.
Vi är nya till hus men inte korkade! inte som att vi frågar för skojs skull utan som grund att lägga bud. Vi har ju sett att det finns saker att fixa men också att mycket är fixat. Vi vill mest bara kunna göra en plan utifrån vad som behövs, vi vill vi ha fakta oavsett bra eller dålig.
Jag blir super stressad av denna typ av mäklare, känns som man bli lurad hur som och kan inte fatta välgrundade beslut.
Ingen besiktning gjord. Men det har jag förstått kan va lite hur som ändå när köparen stått för den..
Kontentan av inlägget. Hur ska man tänka om det inte finns några papper alls på utfört badrum tex, eller el? Hur mycket kan sånt vara okej att buda ner pga? Kan man kontrollera utan att riva ut allt i badrum tex?
Det är tråkig känsla när man känner man förlorar hus på att man inte är super mega kunnig. Vi vill bli kunniga och lär oss hela tiden men svårt när det handlar om flera miljoner. Sedan känns det som så många helt struntar i att spara viktiga papper och dokumentation, känns mer standard än undantag att det är så tyvärr.
Lite gnäll tråd kanske men behov av stöd i alla funderingar 😅
Kan vara allt från hemmameck eller svartjobb utförd av företag med "vårums certificat".
Glöm allt skydd via försäkringar för dolda fel och företag som ska besikta hus vars arbete går ut på att deras arbete mest går ut på att skydda att deras försäkringar vid miss inte ska kunna oberopas.
Vi köpte ett dödsbo där vi inte fick någon info alls om när renoveringar var gjorda. Säljaren (sonen) var öppen med att det var en hemmapulare som hade ägt huset men som aldrig gjorde något med vvs, el eller badrum själv.
Med den informationen la vi ett bud därefter då vi räknade in att vi ändå behövde lägga 150’ på att dra om all el och en del vvs.
Vi har under året byggt nytt badrum, lagt golvvärme, dragit om all el och en del vvs. Vi fick alltid intygen av firmorna innan fakturan.
Om huset ni tänker köpa känns nyrenoverat borde det finnas intyg på våtrum, el och säkert vatten.
Med den informationen la vi ett bud därefter då vi räknade in att vi ändå behövde lägga 150’ på att dra om all el och en del vvs.
Vi har under året byggt nytt badrum, lagt golvvärme, dragit om all el och en del vvs. Vi fick alltid intygen av firmorna innan fakturan.
Om huset ni tänker köpa känns nyrenoverat borde det finnas intyg på våtrum, el och säkert vatten.
Hur länge håller ett avlopp, en skorsten, ett tak, eller ett kylskåp? Svaret är, ingen vet. Så tycker du om ett hus så köp det. För eller senare kommer ändå något att gå sönder.C Cave_canem skrev:Blir smått tokig. Har ett hus på g vi gillar skarpt!! . Men mäklaren är extremt svävande med information. Huset har legat ute i sex månader men i perioder, ligger lite avskilt och inget ovanligt här då att de tar lite tid. Vi vill bo så, vill inte alla.
Men jag ställer frågor om ålder på vitvaror, intyg/årtal för renoveringar som badrum, tak, el, senast Sotning och mäklaren är helt nochig.
Detta är ett upplevt problem med flera mäklare från denna firma! Fastighetsbyran. De svarar inte på meddelanden oavsett om det är inför intresse eller med specifika frågor och på visningarna är det mycket axel ryckningar.
Vi är nya till hus men inte korkade! inte som att vi frågar för skojs skull utan som grund att lägga bud. Vi har ju sett att det finns saker att fixa men också att mycket är fixat. Vi vill mest bara kunna göra en plan utifrån vad som behövs, vi vill vi ha fakta oavsett bra eller dålig.
Jag blir super stressad av denna typ av mäklare, känns som man bli lurad hur som och kan inte fatta välgrundade beslut.
Ingen besiktning gjord. Men det har jag förstått kan va lite hur som ändå när köparen stått för den..
Kontentan av inlägget. Hur ska man tänka om det inte finns några papper alls på utfört badrum tex, eller el? Hur mycket kan sånt vara okej att buda ner pga? Kan man kontrollera utan att riva ut allt i badrum tex?
Det är tråkig känsla när man känner man förlorar hus på att man inte är super mega kunnig. Vi vill bli kunniga och lär oss hela tiden men svårt när det handlar om flera miljoner. Sedan känns det som så många helt struntar i att spara viktiga papper och dokumentation, känns mer standard än undantag att det är så tyvärr.
Lite gnäll tråd kanske men behov av stöd i alla funderingar 😅
Ta hjälp av en besiktningsman. Denne kan förutom själva besiktningen även ge kommentarer om förväntat skick beroende på byggår. Exempelvis att ”på den tiden fanns inga regler om …” eller ”med tanke på husets ålder” eller ”byggnader från den perioden hade ofta problem med…”.
Då får du en rätt bra bild över situationen.
Då får du en rätt bra bild över situationen.
Lite udda detaljer att titta på:C Cave_canem skrev:Blir smått tokig. Har ett hus på g vi gillar skarpt!! . Men mäklaren är extremt svävande med information. Huset har legat ute i sex månader men i perioder, ligger lite avskilt och inget ovanligt här då att de tar lite tid. Vi vill bo så, vill inte alla.
Men jag ställer frågor om ålder på vitvaror, intyg/årtal för renoveringar som badrum, tak, el, senast Sotning och mäklaren är helt nochig.
Detta är ett upplevt problem med flera mäklare från denna firma! Fastighetsbyran. De svarar inte på meddelanden oavsett om det är inför intresse eller med specifika frågor och på visningarna är det mycket axel ryckningar.
Vi är nya till hus men inte korkade! inte som att vi frågar för skojs skull utan som grund att lägga bud. Vi har ju sett att det finns saker att fixa men också att mycket är fixat. Vi vill mest bara kunna göra en plan utifrån vad som behövs, vi vill vi ha fakta oavsett bra eller dålig.
Jag blir super stressad av denna typ av mäklare, känns som man bli lurad hur som och kan inte fatta välgrundade beslut.
Ingen besiktning gjord. Men det har jag förstått kan va lite hur som ändå när köparen stått för den..
Kontentan av inlägget. Hur ska man tänka om det inte finns några papper alls på utfört badrum tex, eller el? Hur mycket kan sånt vara okej att buda ner pga? Kan man kontrollera utan att riva ut allt i badrum tex?
Det är tråkig känsla när man känner man förlorar hus på att man inte är super mega kunnig. Vi vill bli kunniga och lär oss hela tiden men svårt när det handlar om flera miljoner. Sedan känns det som så många helt struntar i att spara viktiga papper och dokumentation, känns mer standard än undantag att det är så tyvärr.
Lite gnäll tråd kanske men behov av stöd i alla funderingar 😅
Hur är det målat? Titta på golvlister, är det slätt & fint eller ser det ut som de målat ovanpå dammet?
Hur ser det ut kring rör som kommer in i badrum/kök? Hur är fogar gjorde? Jämna fina, eller kletiga?
Hur ser det ut med möten mellan ytskikt? År det snyggt utfört eller är det mycket spackel för att dölja?
Om det ser bra ut i detaljerna så brukar det se bra ut bakom också.
Vi köpte ett hus där badrummet var nyrenoverat med glasmosaik, tittade och noterade att golvbrunnen var korrekt utförd, men golvet lutade, så något fel var det. 12 år senare bestämde vi för att fixa golvet. Då visade det sig att det var endast golvbrunnen som var riktigt utförd. I övrigt hade badrummet svarta sopsäckar som tätskikt. Golvlutningen berodde på kapade bärande balkar och att hela konstruktionen rört sig pga pågjutningen.
I efterhand kan vi säga, vi blev förälskade i huset, vi såg mindre brister i utförande, men negligerade dessa. De små bristerna vi såg, visade sig i efterhand vara en sminkad gris.
Så tipset är verkligen att titta på detaljerna, för de avslöjar om det är ett proffs eller en amatör som renoverat.
