V varpan1 skrev:
Tror du har fel förväntningar på mäklare. De är intresserade av att sälja hus iförda kavaj och med ett leende proklamera vilka härliga kvällar i uterummet man kommer få, inte att sitta och gå igenom data och gamla dokument över eventuella renoveringar.
Det är ett visst mått av chansning att köpa hus. Därför ska man särskilt som förstagångsköpare köpa ett relativt nytt hus, utan kända riskkonstruktioner eller annat knepigt. Finns många hus bygga för 10-30 år sedan som haft en ägare sedan det var nytt.

Man behöver heller inte motivera sina bud med att det är pga det ena eller det andra (vilket du verkar tro), utan man säger bara vad man är beredd att lägga och inte mer med det.
Man kan också göra som jag. Köpa första ägda boendet/huset för 15år sedan utan professionell besiktning, utan förbehåll, utan garantier och anspråk och utan större pengar att hosta upp om något rejält allvarligt skulle visa sig 😉
Man får chansa lite här i livet om man ska lyckas med bra affärer.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
RoTe
Besikta stället... Skrämmande många hantverkare lyckas t.ex. inte få golvbrunnen fackmannamässigt utförd så ser den bra ut t.ex. så kan man väl gissa att hen som gjorde skiten kunde nånting i alla fall. Intyg på el har jag aldrig hört talas om men besikta anläggningen om du är nervöst lagd, vilket jag gissar att TS är...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
@
C Cave_canem skrev:
Blir smått tokig. Har ett hus på g vi gillar skarpt!! . Men mäklaren är extremt svävande med information. Huset har legat ute i sex månader men i perioder, ligger lite avskilt och inget ovanligt här då att de tar lite tid. Vi vill bo så, vill inte alla.
Men jag ställer frågor om ålder på vitvaror, intyg/årtal för renoveringar som badrum, tak, el, senast Sotning och mäklaren är helt nochig.

Detta är ett upplevt problem med flera mäklare från denna firma! Fastighetsbyran. De svarar inte på meddelanden oavsett om det är inför intresse eller med specifika frågor och på visningarna är det mycket axel ryckningar.

Vi är nya till hus men inte korkade! inte som att vi frågar för skojs skull utan som grund att lägga bud. Vi har ju sett att det finns saker att fixa men också att mycket är fixat. Vi vill mest bara kunna göra en plan utifrån vad som behövs, vi vill vi ha fakta oavsett bra eller dålig.

Jag blir super stressad av denna typ av mäklare, känns som man bli lurad hur som och kan inte fatta välgrundade beslut.

Ingen besiktning gjord. Men det har jag förstått kan va lite hur som ändå när köparen stått för den..

Kontentan av inlägget. Hur ska man tänka om det inte finns några papper alls på utfört badrum tex, eller el? Hur mycket kan sånt vara okej att buda ner pga? Kan man kontrollera utan att riva ut allt i badrum tex?

Det är tråkig känsla när man känner man förlorar hus på att man inte är super mega kunnig. Vi vill bli kunniga och lär oss hela tiden men svårt när det handlar om flera miljoner. Sedan känns det som så många helt struntar i att spara viktiga papper och dokumentation, känns mer standard än undantag att det är så tyvärr.

Lite gnäll tråd kanske men behov av stöd i alla funderingar 😅
Låter som en vanlig mäklare - har inte svarat på några frågor - behöver inte vara någon varningssignal. Men vad förväntar du dig för underlag? Är elen och taket nyligen omgjord? Då kanske det kan finnas någon faktura du visa upp. I övrigt är det väl bara vid renovering av badrum man får några "intyg". Men är det renoverat på senare år? Annars spelar ju inte de någon roll heller....

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
@
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man kan också göra som jag. Köpa första ägda boendet/huset för 15år sedan utan professionell besiktning, utan förbehåll, utan garantier och anspråk och utan större pengar att hosta upp om något rejält allvarligt skulle visa sig 😉
Man får chansa lite här i livet om man ska lyckas med bra affärer.
Sant....men intyg är många gånger inte ens värt pappret de är skrivna på. Speciellt då badrummet kanske redan är +20 år!

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Nu börjar det bli ett antal år sedan (12) jag köpte mitt första hus, men gick i princip samma tankar som dig. Det jag lärde mig var att en mäklare kan bara sälja det som visas upp här och nu, och är inte heller för sin del intresserad av något annat. Och det kan man ju faktiskt förstå om man byter vinkel lite, mäklaren kan ju inte ta ansvar för vad som hände i huset för 10 år sen. Bara det som säljaren väljer att presentera kan läggas fram. Hur ska mäklaren veta när senaste sotningen var? Här kan sotaren dyka upp någon gång mellan januari-december mellan 10 och 14, jag glömmer alltid när de var här sist och blir lika förvånad när när de dyker upp. Ni var ju nyss här (när det var 1,5 år sen)!

Och nu som husägare så förstår jag även den vinkeln. Om någon kommer och ber papper på ditten och datten så kan jag väl bidra med en rulle Lambi. Många saker fixades av tidigare ägare, eller ägaren innan dess. Papper har försvunnit, aldrig funnits. Företag har försvunnit. Hantverkare dött. Regler och standarder ändrats. Vissa saker fixade man själv i panik en söndagmorgon när vattnet sprutade. Tycker du själv att papper på ett 15 år gammalt badrum är värt det? Eller förteckning över 50 år gammal el som utökats och ändrats otaliga gånger sedan dess?

Skulle jag köpa hus idag så skulle jag utgå från ruta 1, noll info, nada papper. Och lägga energin på en ordentlig (egen, med egen besiktningsman) besiktning och ta det därifrån. Med undantag för väldigt nyliga renoveringar, säg max 5 år gamla, då kanske jag skulle förvänta mig viss dokumentation. Men det beror ju helt på vem som säljer, hur ordningsam den personen framstår. Samtidigt finns det ju personer som är riktigt duktiga gör-det-självare. Så, man får ta det efter situationen och vad man faktiskt har framfört sig och göra en bedömning, och en jävla chansning. Yolo!

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Samtidigt vill säljaren behålla kvitton på nyare renoveringar, då man normalt sett vill dra av det vid husförsäljningen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
@ @ndreas skrev:
Sant....men intyg är många gånger inte ens värt pappret de är skrivna på. Speciellt då badrummet kanske redan är +20 år!
Till det kan vi lägga att byggbranschen är ett riktig fuskarbransch och alltid har varit det. Det är mer än sällan man stöter på fuskande, fifflande och okunniga män som hankar sig fram med måttona "går-det-så-går det" och "fort-och-fel". D v s även om ett byggföretag har utfärdat ett papper så betyder det ingenting. Det är bara ett papper och ändrar inte på den fysiska verkligheten. Om det ens korrekt beskriver den fysiska verkligheten.

(Om du är hantverkare och känner att du är hederlig, reko och kunnig och inte alls hänsynslöst kör på mot kunderna så handlar detta inlägg inte om dig. Att du är en bra filur ändrar inte på det faktum att den bransch du verkar i har andra som inte är som du.)

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
G
Om det inte finns någon annan som är intresserad så börja med ett bud en bra bit under utgångspriset och se vad dom säger..

Att ta dit en besiktningsman är ju en bra ide om man inte har kolla själv men tyvärr kollar dom ju inte så mycket vid en vanlig överlåtelsebesiktning.

Då det är deras arbetsplats så finns det ju mycket regler vad dom får göra och inte göra. Att lyfta av locket på elcentralen är ett exempel på vad dom inte får göra.

Som någon annan skrev så är jag mer trygg med väldokumenterat hemmajobb än random byggfirmas intyg för 10 år sedan. Det viktiga är ju i slutändan att försäkringen täcker det, och så länge hemmasnickaren dokumenterat så försäkringsbolaget är nöjda så har man säkert fått ett bättre badrum eftersom det inte finns samma hets att vända på varenda krona för att maximera sin vinst.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till det kan vi lägga att byggbranschen är ett riktig fuskarbransch och alltid har varit det.
Tänker du till skillnad mot "bilbranschen", städbranschen, krogbranschen, taxi-/åkeribranschen, mäklarbranschen, frisörbranschen och alla andra genomärliga branscher? 😂😱

• Haha
  • Gilla
  • Älska
orutti och 7 till
  • Laddar…
Men hur gammalt är huset? Det är ju mest avgörande för var man lägger sitt bud. Är det mer än 20 år så får man räkna in badrum och för varje tionde år vatten el avlopp osv.

Ett papper säger inget om hur länge det håller. Badrummet kan hålla 50 år till.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du till skillnad mot "bilbranschen", städbranschen, krogbranschen, taxi-/åkeribranschen, mäklarbranschen, frisörbranschen och alla andra genomärliga branscher? 😂😱
Hur fuskar en frisör med utförandet av sin tjänst ?

G Greger_08 skrev:
Hur fuskar en frisör med utförandet av sin tjänst ?
Har du aldrig varit missnöjd efter ett frisörbesök? Sen finns det många sätt att fuska som företagare...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
G
Alfredo Alfredo skrev:
Har du aldrig varit missnöjd efter ett frisörbesök? Sen finns det många sätt att fuska som företagare...
Dom gånger jag har varit hos frisören så brukar jag få frågan om jag är nöjd eller inte efter att ha fått sett resultatet i en spegel.

Det är ju inte som dom klistrat en bild på ett prefekt resultat i spegeln för att försöka lura mig.

Klart det fuskas ekonomiskt i frisörbranschen men i byggbranschen hittar man nog fler som blåser sina kunder genom att fuska med arbetet.

• Gilla
  • Haha
orutti och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Klart det fuskas ekonomiskt i frisörbranschen men i byggbranschen hittar man nog fler som blåser sina kunder genom att fuska med arbetet.
Är du frisör?

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.