8 803 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
hus utan el - hur göra med TV?
Finns det batteridrivna tv nu för tiden att köpa? Spanat lite på husvagnssidor men de verkar high tech nu för tiden.
Eller är det bättre att komplettera datorn med nån tunergrej för tv? Misstänker dock att det är ganska dyrt och kanske drar en hel del batteri på datorn?
Vad föreslår ni?
Eller är det bättre att komplettera datorn med nån tunergrej för tv? Misstänker dock att det är ganska dyrt och kanske drar en hel del batteri på datorn?
Vad föreslår ni?
om du inte hittar någon tv för 12VDC så kan du ta en liten tv vilken som helst och köpa en växelriktare, företrädelsevis med sunisformadd spänning för ca 1000 spänn på elfa.
det kan funka med fyrkansvåg också, men bilden blir lite knackig liksom.
en sådan kostar dock bara ett par hundralappar.
du matar från bilen, det blir inte så stor effekt, en tv ligger väl på runt 30W skulle jag tippa, i alla fall en 16" eller så.
det kan funka med fyrkansvåg också, men bilden blir lite knackig liksom.
en sådan kostar dock bara ett par hundralappar.
du matar från bilen, det blir inte så stor effekt, en tv ligger väl på runt 30W skulle jag tippa, i alla fall en 16" eller så.
Som de andra skrev så är nog en "inverter/växelriktare" bästa tips. Tror inte det finns TV-kort för laptops utan bara för PC, och en PC kan ju dra upp till 300W, medans en TV drar mellan 35-70W. På ett vanligt bilbatteri 60-75ah borde du kunna titta 6-9 tim beroende på förbrukning/TV-modell. Däremot drar dom moderna flat-tv modellerna rejält med watt, så de med vanligt bildrör är nog att föredra.
Du bör nog skaffen en modell som ger ren "sinusvåg" ifall du kommer att ta med video:n ut, de brukar vara känsliga för billiga inverters med 4-kantvåg. Sen finns det nu också en del digitala satellit/mark-mottagare som går direkt på 12 V. Kanske du kan komma över något billigt lastbilsbatteri på 12V som du sätter i huset och fixar en bättre beg vindgenerator/solpanel med mera, lycka till.
Du bör nog skaffen en modell som ger ren "sinusvåg" ifall du kommer att ta med video:n ut, de brukar vara känsliga för billiga inverters med 4-kantvåg. Sen finns det nu också en del digitala satellit/mark-mottagare som går direkt på 12 V. Kanske du kan komma över något billigt lastbilsbatteri på 12V som du sätter i huset och fixar en bättre beg vindgenerator/solpanel med mera, lycka till.
jag har löst tv frågan med att ha bilbatterier till tv och lampor i stugan. den ligger ute på en egen ö och att dra in ström ditt skulle kosta mig big bucks batterierna detta laddas med solceller
lösningen har funkat för mig i allafall tv går på 12och 220 volt skulle jag nu behöva lite mer ström så drar jag igång mitt bensindrivna elverk som är en gammal stridsvagnsmotor(låter av bara f..n ) ett fullladdat 12 volts batteri räcker ca 1 vecka beroende på hur mycket man tittar givetvis
lösningen har funkat för mig i allafall tv går på 12och 220 volt skulle jag nu behöva lite mer ström så drar jag igång mitt bensindrivna elverk som är en gammal stridsvagnsmotor(låter av bara f..n ) ett fullladdat 12 volts batteri räcker ca 1 vecka beroende på hur mycket man tittar givetvis
Det finns tv kort USB, även med stöd för boxerkort
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Klicka här för att svara