12 426 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
hus säljare häver köpet?
Sida 1 av 3
hej va och kollade på en villa som skulle säljas via mäklare efter vunnen budgivning så träffades jag och hus ägaren hos mäklaren och där skrev vi kontrakt på att jag skulle köpa huset men mäklaren och hus ägaren krävde att jag anlitar en besiktnings man så jag beställde en besiktnings man och han besiktade fastigheten sedan fick jag fakturan på 10.000kr och allt va frid och fröjd... trodde jag en vecka senare ringer hus ägaren och säger att han vill häva köpet pga. att dom har ändrat sej! så nu står jag här tiotusen fattigare med ett bank lån utan hus!
hjälp vad kan jag göra? stämma dom? Med vänlig hälsning//mikael
Har ni ett påskrivet kontrakt så kan det bli väldigt dyrt för säljaren att bryta kontraktet. Sen verkar det väldigt skumt att säljare och mäklare krävt att ni måste göra en besiktning. Så eftersom mäklaren verkar lite knepig skulle jag nog rekommendera att ni kontaktar en bra jurist som får kolla igenom kontraktet och ge råd hur ni ska agera.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Lill-mike, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Några frågor för att vi skall kunna ta ställning till din (otroliga) historia:
Hur är besiktningsmannens faktura uppställd?
Dvs vad specificeras, vad är moms osv?
Vad fann besiktningsmannen/kvinnan under sin besiktning?
Kan du lägga upp protokollet här?
Hur ser kontraktet mellan dig, köparen, och säljaren ut?
Vad finns det för klausuler om hur överenskommelsen kan frånträdas av respektive part?
Menar du att du inte har pengar att betala besiktningen med?
Du vet väl att man måste betala 15% av köpesumman med egna medel,
inte med lån med huset som säkerhet.
Det blir ju en del andra utgifter vid fastighetsöverlåtelser, t. ex. lagfartsavgift.
Hur har du tänkt dig att betala de utgifterna?
Har du något emot att berätta vad det var för mäklarfirma som skötte affären?
Några frågor för att vi skall kunna ta ställning till din (otroliga) historia:
Hur är besiktningsmannens faktura uppställd?
Dvs vad specificeras, vad är moms osv?
Vad fann besiktningsmannen/kvinnan under sin besiktning?
Kan du lägga upp protokollet här?
Hur ser kontraktet mellan dig, köparen, och säljaren ut?
Vad finns det för klausuler om hur överenskommelsen kan frånträdas av respektive part?
Menar du att du inte har pengar att betala besiktningen med?
Du vet väl att man måste betala 15% av köpesumman med egna medel,
inte med lån med huset som säkerhet.
Det blir ju en del andra utgifter vid fastighetsöverlåtelser, t. ex. lagfartsavgift.
Hur har du tänkt dig att betala de utgifterna?
Har du något emot att berätta vad det var för mäklarfirma som skötte affären?
Har ni skrivit på något kontrakt eller har ni bara pratat om att köpa huset? Om ni har skrivit på ett kontrakt, och säljaren bara ändar sig, så kan säljaren bli skyldig att ersätta alla dina utgifter du haft runt köpet.
Men du har väl inte fått banklån utan något giltigt kontrakt?
Men du har väl inte fått banklån utan något giltigt kontrakt?
Nej, han meddelar ju att han är tiotusen kr fattigare så fakturan är betald. Däremot tycker han att det var en onödig utgift när säljaren försöker backa ur affären och nu vill han veta om det verkligen är så att säljaren kan backa ur. Om man kan ålägga säljaren att betala de 10kkr framgår säkert av köpekontraktet också.KnockOnWood skrev:
presis Mathias har fattat rätt har redan betalt besiktningen av huset och lagt handpenningen på huset och lånet är klart har pengarna på banken redo men som sakt nu har säljaren ångrat sej.... har bara skrivigt på kontrakt hos mäklaren och i det står det inget om vad som händer om säljaren inte vill sälja men det är 1 a4 med regler om vad som händer om jag skulle backa ur köpet.... hoppas att jag får tillbacka mina 15% samt 10-tusen för besiktningen mäklar firman är xxxx och mäklaren verkar vara helt ointresserad. om hela skiten brakar nu i veckan ska jag skaffa en jurist då?
Redigerat av moderator:
Om ni har kontrakt skrivet för affären så är det väl bara att kallt meddela att du avser att fullfölja köpet och inte avser att bryta kontraktet och affären.
Och att du därmed förutsätter en överlåtelse av fastigheten på överlåtelsedagen som anges i kontraktet under de villkor som är avtalade.
Mer än så behöver du väl inte skriva till säljaren. Han har ju redan sålt sin egendom.
Möjligen kan du även meddela att säljaren kommer få ersätta alla ev merkostnader som för dig köpare uppstår om han som säljare inte uppfyller sin del av avtalet.
Är han kvar vid överlåtelsedagen så blir det kronofogden som får lyfta ut han.
Ett tips. Var rak, kortfattad och konkret i all kommunikation nu. Om kontraktet är som det ska vara så är läget för tillfället solklart. Men det kan bli krångligare om du börjar tramsa med olika lösningar eller muntliga överenskommelser.
Känner du dig osäker på vilken linje du ska driva ska du hellre säga för lite än för mycket, samt anlita en jurist om det känns bättre.
Och att du därmed förutsätter en överlåtelse av fastigheten på överlåtelsedagen som anges i kontraktet under de villkor som är avtalade.
Mer än så behöver du väl inte skriva till säljaren. Han har ju redan sålt sin egendom.
Möjligen kan du även meddela att säljaren kommer få ersätta alla ev merkostnader som för dig köpare uppstår om han som säljare inte uppfyller sin del av avtalet.
Är han kvar vid överlåtelsedagen så blir det kronofogden som får lyfta ut han.
Ett tips. Var rak, kortfattad och konkret i all kommunikation nu. Om kontraktet är som det ska vara så är läget för tillfället solklart. Men det kan bli krångligare om du börjar tramsa med olika lösningar eller muntliga överenskommelser.
Känner du dig osäker på vilken linje du ska driva ska du hellre säga för lite än för mycket, samt anlita en jurist om det känns bättre.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Du skriver att ni skrev på hos mäklarfirman. Men skrev BÅDE du OCH säljaren på vid det tillfället?lill-mike skrev:presis Mathias har fattat rätt har redan betalt besiktningen av huset och lagt handpenningen på huset och lånet är klart har pengarna på banken redo men som sakt nu har säljaren ångrat sej.... har bara skrivigt på kontrakt hos mäklaren och i det står det inget om vad som händer om säljaren inte vill sälja men det är 1 a4 med regler om vad som händer om jag skulle backa ur köpet.... hoppas att jag får tillbacka mina 15% samt 10-tusen för besiktningen mäklar firman är xxxx och mäklaren verkar vara helt ointresserad. om hela skiten brakar nu i veckan ska jag skaffa en jurist då?
Har du ett kontrakt med både din och säljarens namnteckning?
Om vi förutsätter att kontrakt finns och är någorlunda normalt formulerat... Kontrakt kan man inte bryta bara så där utan vidare. Om nån bryter det återgår förstås handpenning och motparten brukar få ersättning för skäliga kostnader eller nåt liknande. Men - utgångspunkten är att det gäller. Ta hjälp av en jurist.
För att kunna svara mer specifikt, kommer det behövas mer information:
- Vad står i själva kontraktet och om det finns medtaget vissa villkor för att köpet ska gå genom?
- Vad har besiktningsmannen undersökt och har denne skrivit en besiktningsprotokoll?
- Har säljaren gett någon annan orsak till hävningen än att denne ångrat sig?
Men allmänt gäller det att du har enligt lag skyldighet att undersöka köpobjektet enligt 4 kap. 19 § jordabalken (JB).
Detta oavsett om det är du eller en besiktningsman som gjord undersökningen. Har en besiktningsman gjort den, bör du se i besiktningsprotokollet vad denne har undersökt och hur noga detta har utförts. När en besiktningsman gör en sådan undersökning ska de göra den mer noggrannare än en lekman brukar göra det.
Det är inte alltid att besiktningsmannen har gjort en noggrannt arbete och detta bör då reklameras med krav på prisavdrag och skadestånd om det visar sig att det finns dolda fel som borde ha upptäckts.
Beroende om det finns villkor samt vad det står i dem. (De ska vara med för att vara gällande!) som ska uppfyllas innan köpet kan gå genom, kan du kräva med stöd av 4 kap. 13 § JB att: du har rätt till huset, kräva sänkning av betalningen samt kräva skadestånd. Nu förutsätter jag att båda parterna har skrivit på köpehandlingen dvs. kontraktet.
För att kunna svara mer specifikt på vad du kan göra, behövs som sagt mer information. Den kan du skicka i ett PM om du inte vill skriva det öppet.
- Vad står i själva kontraktet och om det finns medtaget vissa villkor för att köpet ska gå genom?
- Vad har besiktningsmannen undersökt och har denne skrivit en besiktningsprotokoll?
- Har säljaren gett någon annan orsak till hävningen än att denne ångrat sig?
Men allmänt gäller det att du har enligt lag skyldighet att undersöka köpobjektet enligt 4 kap. 19 § jordabalken (JB).
Detta oavsett om det är du eller en besiktningsman som gjord undersökningen. Har en besiktningsman gjort den, bör du se i besiktningsprotokollet vad denne har undersökt och hur noga detta har utförts. När en besiktningsman gör en sådan undersökning ska de göra den mer noggrannare än en lekman brukar göra det.
Det är inte alltid att besiktningsmannen har gjort en noggrannt arbete och detta bör då reklameras med krav på prisavdrag och skadestånd om det visar sig att det finns dolda fel som borde ha upptäckts.
Beroende om det finns villkor samt vad det står i dem. (De ska vara med för att vara gällande!) som ska uppfyllas innan köpet kan gå genom, kan du kräva med stöd av 4 kap. 13 § JB att: du har rätt till huset, kräva sänkning av betalningen samt kräva skadestånd. Nu förutsätter jag att båda parterna har skrivit på köpehandlingen dvs. kontraktet.
För att kunna svara mer specifikt på vad du kan göra, behövs som sagt mer information. Den kan du skicka i ett PM om du inte vill skriva det öppet.