Har letat igenom nästan hela Internet efter tips om hur man kan (om man kan) konstruera ett valmat tak med öppet i nock.
Vi bygger ett fristående uterum på ca 24 kvm och vill ha valmat tak. Inga problem om man använder vanliga takstolar. Men vi vill även ha öppet i nock utan hanbjälke eller pelare. Hittade en bild på internet som visar hur vi vill ha det, se nedan. Är det möjligt? Blir trycket utåt på väggarna för stort? Finns det någon som har byggt så?
Vi har funderat på saxtakstol som är ett alternativ. Men då blir innertakets vinkel betydligt mindre och det blir nästan ingen "öppet i nock"-känsla i ett så litet hus.
Vi bygger ett fristående uterum på ca 24 kvm och vill ha valmat tak. Inga problem om man använder vanliga takstolar. Men vi vill även ha öppet i nock utan hanbjälke eller pelare. Hittade en bild på internet som visar hur vi vill ha det, se nedan. Är det möjligt? Blir trycket utåt på väggarna för stort? Finns det någon som har byggt så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har funderat på saxtakstol som är ett alternativ. Men då blir innertakets vinkel betydligt mindre och det blir nästan ingen "öppet i nock"-känsla i ett så litet hus.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Problemet med en sådan skiss på tak är ju att överramen vill "ge sig iväg", dvs krafterna upp vid nock blir väldigt stora och armarna trycker väggarna utåt, det är därför takstolar har underram (som kan vara iform av den undre bilden en s.k. saxtakstol) för att ta upp dessa krafter.R rsa skrev:Har letat igenom nästan hela Internet efter tips om hur man kan (om man kan) konstruera ett valmat tak med öppet i nock.
[bild]
[bild]
Men om du inte bygger i trä utan kanske stål som svetsas eller bultas så kanske hållfastheten bli tillräcklig utan underramar ?
Du kan lägga takstolen utanpå taket. Finns ett hus i England på grand designs som gjorde detta.
Tror säsong 16, ska kolla imorgon o försöka komma ihåg o lägga upp bilder.
Tänkte när jag såg det..Detta är djäkligt smart.
Tror säsong 16, ska kolla imorgon o försöka komma ihåg o lägga upp bilder.
Tänkte när jag såg det..Detta är djäkligt smart.
Aha, spännande! Antar att takstolarna då blir synliga ute på taket?drakbane skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Spännande. Vore intressant om du hittar en länk, jag försökte söka men hittade inte det.drakbane skrev:
Blir det då som en saxtakstol fast med exponerad överram utanför det täta taket ? Och vad är fördelarna jämfört med att ha ett vanligt yttertak utanpå och ett innertak inanför, man vill ju fortfarande isolera så det känns som det mer blir ett designelement utanpå egentligen då ?
Jag förstod det som ett vanligt ryggåstak med gigantiska övergäng på kortsidorna?
Om det är ett stort hus kan man ju ha naturliga väggar till rum etc för att gömma stolparna.
Men svårare som det bara är ”ett” rum.
Också lätt att tolka fel…
Om det är ett stort hus kan man ju ha naturliga väggar till rum etc för att gömma stolparna.
Men svårare som det bara är ”ett” rum.
Också lätt att tolka fel…
Jag har en mindre stuga där leverantören använde takstolar av metall för att kunna få öppet i nock utan att använda sig av en balk i nock. Kanske kan vara en möjlig lösning.R rsa skrev:Har letat igenom nästan hela Internet efter tips om hur man kan (om man kan) konstruera ett valmat tak med öppet i nock.
[bild]
[bild]
Jag har det nedladdat...klaskarlsson skrev:
Spännande. Vore intressant om du hittar en länk, jag försökte söka men hittade inte det.
Blir det då som en saxtakstol fast med exponerad överram utanför det täta taket ? Och vad är fördelarna jämfört med att ha ett vanligt yttertak utanpå och ett innertak inanför, man vill ju fortfarande isolera så det känns som det mer blir ett designelement utanpå egentligen då ?
Se där! Det där skulle ju fungera för mitt uterum på 25kvm. Men jag antar att det blir ganska dyrt med metalltakstolar?B Bean1 skrev:
Klicka här för att svara